Billy Bob Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Kort fortalt holder jeg på å bygge meg hus. I forbindelse med grunnarbeidet, er entreprenøren begynt å grave på tomten. Omtrent ved andre gravetak traff entreprenøren en vannledning med varmekabel i. Denne går til "boligfeltet" som ligger bak tomten. Denne vannledningen står ikke merket på noe kart og har nok blitt gravd ned for mange herrens år siden. Spørsmålet er: Hvem skal betale denne utgiften? Eierne av vannledningen, entreprenøren eller sitter vi som bygger igjen på svarteper? Håper tråden er postet hvor den skal og at noen har enten erfaring eller kompetansen rundt en slik problemstilling. Mvh Rune Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Jeg kan i alle fall ikke skjønne at det kan være dere som eiere sitt ansvar. Jeg holder en knapp på entreprenør, eller evt. kommunen som ikke har markert den. Men det blir vel en sak mellom de. Uten at jeg skal si dette skråsikkert, så mener jeg i alle fall at du har ryggen fri. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Det er egentlig et godt spørsmål. I urgangspunktet er det entrepenøren siden de er den profesjonelle parten. Når jeg skriover i utgangspunktet er dette fordi det kan være andre som har skyld i at ledningen ikke er merket eller sagt fra om, spesielt hvis entrepenøren gjorde alt det de kunne og skulle i forbindelse med gravingen for å påvise rør og ledninger. Hvis kommunen ikke har markert av røret når det ble lagt ,vil nok arbeidsgiveransvaret bli gjort gjeldende. Det kan også være mulig hvis de ikke sa i fra til entrepenør. Uansett så er det entrepenør som i tilfelle må gå til sak mot kommunen/ ta det opp med dem. Uansett så er ikke dere huseiere erstatningsansvarlig for dette vil jeg anta. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 Jeg prøver å sette meg i entreprenøren sin sitasjon og det er jo at han kan jo ikke vite hva som befinner seg under jorden. Han har nok sjekket tegningene som oss. Tviler på at kommunen kan belastes ettersom dette virker som noe som er blitt gjort etter enighet mellom tidligere eiere. Men du sier noe der, hvis kommunen har godkjent legging av vannrør her og det ikke er på tegning, må jo noen ta ansvar for det..? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Kommunen må jo ha godkjent noe slikt, og dersom de ikke har oversikt, på tross av at entreprenøren har sjekket alt de skulle, så vil jeg tro ansvaret ligger der. Men som KVTL sier, så er nok det en sak entreprenøren må ta opp med kommunen. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 De som har ansvaret for gravearbeidet har også et ekstra ansvar for å sette seg inn i hva som befinner seg under jorden. Derfor skal de også ha godkjent gravemelding med kart over området de skal grave. Hvis røret ikke ble nedtegnet av kommunen pga. svikt i interne rutiner, slurv osv. så vil de muligens være erstatningsansvarlige. Uansett er dette en sak mellom entrepenør og kommune i så fall. 1 Lenke til kommentar
Waco Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Hei Billy Bob. Jeg lurer på om den vassledningen er kommunal siden den går til et boligfelt lenger bak i området.. Entreprenøren har helt sikkert en godkjent gravemelding, er sjeldent dem begynner å grave uten påvisning ang. vannledning, tlf strøm osv... Slik som jeg skjønner deg så ligger vassledningen i tomta di, det er selvfølgelig ikke din feil at den ligger der så eier av vassledningen må jo koste på flytting av denne ut av tomta di. Kjører selv gravemaskin og har en lignendes jobb, skal utvide en fabrikk, 5meter inn på tomta ligger en 40mm vannslange og et 160mm kloakkrør. Kommunal vannledning og kloakkledning, har nå holdt på i snart 5uker med å flytte desse ca 5meter paralelt ut for å få dem ut fra tomta til fabrikken. Alt på kommunen sin regning. Lykke til... Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Skulle ønske jeg kunne svare på om den var kommunal eller privat. Det er snakk om et par boliger på det feltet, så har lyst til å svare at det er kommunalt. Jeg skal undersøke det, så kanskje det gjør saken lettere. Det er litt det jeg også tenker, at det er jo ikke vår feil at det ligger umerkede kabler og vannrør på tomten vår. Lenke til kommentar
birdie88 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Jeg synes ihvertfall eieren av vannledningen er nærmest til å bære risikoen for en slik hendelse, med tanke på at den ikke er merket på kartet. Hvis det er slik at kommunen har forsømt sine plikter ved å unnlate å tilføye vannledningen i det registeret som vanligvis benyttes med graving, så vil vel også dette ha betydning for avgjørelsen av skyldspørsmålet. Endret 29. mars 2008 av birdie88 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Mest sannsynlig dekkes dette av ansvarsforsikringen på gravemaskinen, med mindre føreren har vært grovt uaktsom og gravd uten gravemelding eller gravd over en kabel som var tydelig merket/satt ut. De fleste noenlunde profesjonelle entreprenører vet nemlig hvor utrolig dyrt det kan bli å grave over/reparere en telekabel med mange par, kanskje en fiberkabel, og har derfor forsikret seg mot slikt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå