Gå til innhold

php: <?php incluide(""); ?> - asp: <!--#include virtual("") --> - javascript?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Javascript har i utgangspunktet ikke denne funksjonaliteten innebygd, men det er mulig å "hacke" seg rundt dette problemet. Flere rammeverk (deriblant jquery?) benytter seg av dette for å inkludere bare spesifikke deler.

Jeg vil i første omgang annbefale å laste inn all javascriptkode i éi fil, men har forståelse for at det kan være praktisk å dele dette inn i flere filer etterhvert.

Men når du først har kommet så langt at du har javascriptkode på flere hundre kilobyte, har du vel såpass stor kontroll på språket, at framgangsmåten under er unødvendig for meg å forklare.

I html kan du inkludere javascript ved <script>-tagger. Det er dette du bruker for å legge til nye scripts. Alt dette må skje etter dokumentet er innlasta, slik at følgende kode må plasseres i en hendelse, som feks onload eller ved knappetrykk(onclick).

//hente head-taggen
var head = document.getElementsByTagName("head")[0];

//opprette ett nytt <script>-element
var aScript = document.createElement("script");
aScript.type = "text/javascript";

//sett url til det nye scriptet. Det er dette som blir "inkluderinga"
aScript.src = "http://example.org/mitt_script.js";

//legger til det nye scriptet på slutten av head-taggen
head.appendChild(aScript)

Javascript har i tillegg en funksjon kalt eval(). Dette er en funksjon som tar imot en tekststreng som blir tolka som vanlig javascriptkode. eval("alert('hallo')") tilsvarer alert('hallo'). Dette kan brukes til å kjøre kode som du henter inn over ajax. Merk at med denne funksjonen kan et hvilket som helst script bli utført og potensielle farer er mange. Derfor vil jeg ikke annbefale denne siste metoden, før du veit hva du gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...