Gå til innhold

Bussjåfør nekter å kjøre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er bussjåføren pliktig til å betale taxi for meg hvis han på pur faen står i 20 min, fordi en plinga og ikke skulle av, og jeg ikke rekker den sisste bussen hjem?

Forutsatt at jeg ikke plinget? :p

Nei, det er enten DU som må betale (du er jo bruker av drosja), eller hvis du kan bevise hvem som plinget i bussen få det aktuelle vedkommende til å betale.

Bussjåføren er i alle fall ikke økonomisk forpliktet.

Noen buss-selskaper har reisegaranti, som betyr at hvis du er mer enn så-og-så mange minutter forsinket til reisemålet, er buss-selskapet pliktig til å erstatte taxi for at du skal komme frem.

Tilpasser man busstilbudet til den reelle bruken, vil det være mange som står utenfor. Og da å ha et kollektiv tilbud som skal ta over for biltrafikken er da umulig.

Buss-tilbudet må jo være riktig tilpasset for at det skal være miljøvennlig. Hvis ikke det er miljøvennlig, hva er liksom vitsen med at det skal ta over for hele biltrafikken da? :dontgetit:

Og uansett hvor mye man prøver vil bussen aldri kunne ta helt over for biltrafikken, av flere grunner. Spesielt ikke på steder hvor det er flere km til nærmeste nabo. Bussen er kun et supplement, ikke en erstatning :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt unødvendig av folk å trykke på knappen om man ikke skal av, men vil vel alltid være noen som gjør det.

After all, man skal jo trykke på knapper, er jo derfor vi har de. :p

Husker en litt pinlig opplevelse jeg selv hadde en gang for et lite år siden. Jeg var på tur fra pappa til mamma, og det innebærer rundt 3 - 4 timer med buss. Jeg satt fremst i bussen, like bak busssjåføren. Jeg satte meg etter hvert til, for å slappe av og sove en større del av turen, noe som ville vise seg ble vanskelig. Plutselig hørte jeg "ding"-lyden som kommer i det noen trykker på knappen. Jeg tenkte ikke mer over det, og kjente etter hvert at bussen stoppet. Bussen ble stående, og jeg begynte å lure på hva som skjedde. Så at bussjåføren så opp, og spurte hva det var. Han fortalte at noen trykket på knappen, men at ingen som skulle av. Jaja, tenkte jeg, og la meg ned igjen. Han lukket døra, og kjørte videre. Det gikk ikke mer enn fem minutter før jeg hørte lyden igjen. Tiden gikk, og jeg merket at bussen ikke kjørte igjen. Jeg ble småirritert, og tenkte ikke mer over det. Hørte bussjåføren sa "faen", lavt til seg selv, og kjørte videre.

Så ... Tipper dere kan gjette hva som skjedde videre? :p Joda. Etter en liten stund hørte jeg lyden igjen, og ble denne gangen ganske så irritert, og bestemte meg for å fortelle bussjåføren om frustrasjonen. Vi var begge enige om at den personen som trykker på knappen slik kunne til helvete å gå i stedet for å sitte på bussen, men ettersom bussjåføren ikke hadde fått med seg hvem som trykket, fikk det vare.

Nå, til den pinlige delen. Jeg tenkte som så at jeg skulle sove litt til, og bøyde bak setet mitt. La venstrefoten over høyre, slik at leggen ble liggende vannrett, og la kneet mot dingeknappen som er plassert til venstre fremme, i setet som er reservert til handikappede. Da gikk det opp for meg hvem den skyldige var.

Jeg turte ikke si noe til noen.(Og om du, bussjåføren, sånn tilfeldigvis skulle henge rundt på dette forumet, og kjenne igjen dette, jeg beklager så meget :blush: )

Edit: Jeg var ikke høy i hatten etter det. Merkelig nok sluttet den irriterende dingingen. :tease:

Endret av notalive
Lenke til kommentar
Jeg hadde fått samtlige på denne bussen til å ta en samtale og klage på sjåføren. Var han utlending?

Hva har sjåførens opphav med saken å gjøre. Sjåføren gjorde en riktig avgjørelse, det skader ikke at folk lærer at handlinger har konsekvenser.

Lenke til kommentar

Dette skjer omtrent på annenhver busstur fra skolen vår, og, litt avhengig av hvilken bussjåfør det er, da pleier vi å bli stående der mellom 5 og 15 minutter. To ganger har jeg gått lei og bare tatt på meg skylden så folk skulle slippe å bli stående der. Det er fryktelig irriterende at noe slikt er nødvendig.

Lenke til kommentar
Jeg hadde fått samtlige på denne bussen til å ta en samtale og klage på sjåføren. Var han utlending?

Hva har sjåførens opphav med saken å gjøre. Sjåføren gjorde en riktig avgjørelse, det skader ikke at folk lærer at handlinger har konsekvenser.

Jeg syntes ikke han gjorde det riktige. Så å si hver gang det har vært noe piss når jeg tar bussen så er det utlendiger som kjører bussen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Kjører bussen rett fordi deg derimot, skal busselskapet stå for taxiregningen ;)

sånn seriøst eller bare "moralsk sett"?

Lenke til kommentar
Kjører bussen rett fordi deg derimot, skal busselskapet stå for taxiregningen ;)

Kommer vel an på hvilket buss-selskap? Er vel ikke alle som har reisegaranti. Lurt å sjekke sånt på forhånd. Jeg vet at i alle fall Oslo Sporveier og Team i Trondheim har reisegaranti.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er litt unødvendig av folk å trykke på knappen om man ikke skal av, men vil vel alltid være noen som gjør det.

After all, man skal jo trykke på knapper, er jo derfor vi har de. :p

Husker en litt pinlig opplevelse jeg selv hadde en gang for et lite år siden. Jeg var på tur fra pappa til mamma, og det innebærer rundt 3 - 4 timer med buss. Jeg satt fremst i bussen, like bak busssjåføren. Jeg satte meg etter hvert til, for å slappe av og sove en større del av turen, noe som ville vise seg ble vanskelig. Plutselig hørte jeg "ding"-lyden som kommer i det noen trykker på knappen. Jeg tenkte ikke mer over det, og kjente etter hvert at bussen stoppet. Bussen ble stående, og jeg begynte å lure på hva som skjedde. Så at bussjåføren så opp, og spurte hva det var. Han fortalte at noen trykket på knappen, men at ingen som skulle av. Jaja, tenkte jeg, og la meg ned igjen. Han lukket døra, og kjørte videre. Det gikk ikke mer enn fem minutter før jeg hørte lyden igjen. Tiden gikk, og jeg merket at bussen ikke kjørte igjen. Jeg ble småirritert, og tenkte ikke mer over det. Hørte bussjåføren sa "faen", lavt til seg selv, og kjørte videre.

Så ... Tipper dere kan gjette hva som skjedde videre? :p Joda. Etter en liten stund hørte jeg lyden igjen, og ble denne gangen ganske så irritert, og bestemte meg for å fortelle bussjåføren om frustrasjonen. Vi var begge enige om at den personen som trykker på knappen slik kunne til helvete å gå i stedet for å sitte på bussen, men ettersom bussjåføren ikke hadde fått med seg hvem som trykket, fikk det vare.

Nå, til den pinlige delen. Jeg tenkte som så at jeg skulle sove litt til, og bøyde bak setet mitt. La venstrefoten over høyre, slik at leggen ble liggende vannrett, og la kneet mot dingeknappen som er plassert til venstre fremme, i setet som er reservert til handikappede. Da gikk det opp for meg hvem den skyldige var.

Jeg turte ikke si noe til noen.(Og om du, bussjåføren, sånn tilfeldigvis skulle henge rundt på dette forumet, og kjenne igjen dette, jeg beklager så meget :blush: )

Edit: Jeg var ikke høy i hatten etter det. Merkelig nok sluttet den irriterende dingingen. :tease:

Gjort akkuratt det samme selv bare at jeg sovnet med benet inntil knappen så den trykte med en gang bussjåføren startet bussen igjen. Våknet av at han gikk rundt i bussen og spurte alle om det var dem, heldigvis rakk han ikke komme opp der jeg var før jeg skjønte det var meg og jeg tok vekk beinet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...