Gå til innhold

Bussjåfør nekter å kjøre


Anbefalte innlegg

det bør du kanskje spørre om i kategorien juss?

 

ellers, har jeg forbannet meg en god del over bussjåfører. Hver eneste dag ser jeg folk som begynner å løpe til bussen når bussen kommer, og annenhver dag er de mindre enn 20 meter unna når bussen kjører. hvis sjåføren hadde klart å se til høyre, høyre speil, venstre, venstre speil før han kjørte, hadde han ikke hatt no problemer med å få med seg folk. Det er tross alt meningen at staten vil ha flest mulig vekk fra biler og inn i buss, men når sjåførene holder på slik, blir det mer og mer fristende å ta bil (særlig siden bussbilettene er så dyre at du nesten tjener på å ta bil)

Poenget her er ikke at de ikke ser de, de bare gidder ikke. Jeg må telle på 2 hender om jeg skal telle de gangene jeg har stått å hamra på døra, men ortsat bare kjører de

Det er to grunner til at sjåførene ofte ikke slipper på passasjerer som er for sein. Den første grunnen er at de blir forsinket av å skulle slippe på alle som kommer for seint til bussen, den andre grunnen er at de ofte allerede er på vei ut av busslommen eller ute i veien når enkelte kommer halsende. Skal de da slippe på en passasjer så må de ta imot betaling i trafikken, noe som ikke er lov og som er svært forstyrrende. Jeg regner faktisk med at sjåførene har fått beskjed om å ikke slippe på passasjerer etter at de har lukket døren og er på vei ut i veien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kan jo ta betalingen på neste stasjon. Be pasasjeren sette seg i nærheten...

 

 

edit: et skrekk-eksempel jeg så for noen uker siden. Er ei jente som alltid tar en buss der jeg bor, og så bytter buss 4 kilometer etterpå. Hun rekker det omtrent annenhver gang.

Den nye bussen hun går på, står på endestasjonen, så den er ikke forsinka. Jenta kommer FRA hovedveien og opp til stasjenen der bussen er. hun løper rett foran bussen, og svinger litt til sides når hun er helt inntil bussen. Bussjåføren er helt arogant, og kjører i ca 10 km i timen ned til hovedveien, og jenta løper da ved sidenav og hamrer på døra. Bussen fortsetter å kjøre, med jenta utenfor.

 

Hvorfor :S

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
Hva skulle han få bot for? han var ikke på hovedveien... han var på noe som kan likne en parkeringsplass, eller en stor snuplass. Det var som sagt en endestasjon...

 

Better safe than sorry, nåtildags får man til og med bot for å pisse i fjellheimen :p

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=924973

ja, men da er vi tilbake til mitt andre poeng: det er meningen å få flest mulig til å ta bussen (for å la bilen stå hjemme), og dette er ikke måten å gjøre dette på...

Lenke til kommentar
det er meningen å få flest mulig til å ta bussen (for å la bilen stå hjemme), og dette er ikke måten å gjøre dette på...

 

Hvorfor? Miljøgevinst? Tror ikke det nei.

 

Bruker egen bil til jobb og sparer penger, og ca 2timer hver dag, jeg bor like utenfor Oslo.

 

For å spare mer er jeg i ferd med å bytte ut Avensisen med en Chrysler New Yorker 1972 mod.

 

Det blir en ytterligere innsparing på 60k pr. år.

Lenke til kommentar

Er jo det jeg prøver å få frem: det er altfor dyrt, og de er altfor lite service-instilt

 

men, hvordan får du til å være uenig i at det er en miljøgevinst å kjøre buss? klart det er miljøsparende. Hadde du brukt buss fremfor bil, hadde du nesten ikke bidratt til noe utslipp på vei til jobben.

Lenke til kommentar

Den ekstra energien man bruker på å gå til busstoppet, springe etter bussen må man jo kompensere for. Fortrinnsvis med proteinrik mat som f.eks kjøtt. Alle vet jo at landbruket bidrar til store utslipp. Så hvor mye man sparer kan diskuteres:P

 

Joda litt miljøbesparende er det kanskje, men det monner vel veldig lite. Og jeg tviler på at de store massene av busskunder faktisk reiser med buss fordi det er miljøvennlig.

Lenke til kommentar
et annet faktum er jo at buss fører til mindre biler på veien, som fører til mindre rushtids-trafikk...

 

Ja det er positivt, derfor støtter jeg utbyggingen av et godt kollektivtibud, så blir det bedre plass til meg på veien :p

 

Men nå er vel vi langt off topic

Lenke til kommentar
Er jo det jeg prøver å få frem: det er altfor dyrt, og de er altfor lite service-instilt

 

men, hvordan får du til å være uenig i at det er en miljøgevinst å kjøre buss? klart det er miljøsparende. Hadde du brukt buss fremfor bil, hadde du nesten ikke bidratt til noe utslipp på vei til jobben.

 

Vel her ute som jeg bor går det buss stort sett hver 10. minutt.

 

Det er store busser med ca 10 passasjerer på dagtid.

 

Det er bare på morningen og etter at de fleste slutter på jobb at de har ca 50% belegg på disse rutene.

 

Har en kamerat som kjører for dette selskapet som hevder at gjennomsnittsforbruket på disse bussene er ca. 18 liter pr. mil.

 

Det er da tatt med i beregningen tomgangskjøring, ingen av disse bussene har partikkelfilter eller noen som helst avgassrensing.

Lenke til kommentar

1. Thorsen: en smule egoistisk tankegang? :p

2. Ja, kan hende vi er utenfor temaet, men den røde tråden er jo oppførselen til bussjåfører, og den følger vi jo fortsatt...

3. Skummel_fyr:I situasjonen din, hadde det sikkert vært en idé å redusere antallbusser på dagtid, men poenget mitt er at disse bussene kjører uansett, så ved at du bruker bussen (som kjører uansett), kan bilen stå hjemme...

Lenke til kommentar
Vel her ute som jeg bor går det buss stort sett hver 10. minutt.

 

Det er store busser med ca 10 passasjerer på dagtid.

 

Det er bare på morningen og etter at de fleste slutter på jobb at de har ca 50% belegg på disse rutene.

 

Har en kamerat som kjører for dette selskapet som hevder at gjennomsnittsforbruket på disse bussene er ca. 18 liter pr. mil.

 

Det er da tatt med i beregningen tomgangskjøring, ingen av disse bussene har partikkelfilter eller noen som helst avgassrensing.

Høres ut som det ville vært fornuftig å tilpasse busstilbudet til den reelle bruken. Bruke mindre busser, eller færre avganger. Men så lenge busstilbudet er riktig tilpasset og vi snakker om steder med noenlunde befolkningskonsentrasjon kan busser være ganske miljøvennlig ja.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Vi hadde nesten samme tingen når jeg gikk i 8.

 

Vi hadde ei samisk dame som bussjåfør. Bussen var gammel, og plingelyden kom av ei ringeklokke som ble slått på når stopp-knappen ble trykka inn. Altså, uansett om noen hadde trykka før så ville den plinge igjen.

 

En gjeng på tre 10. klassinger satt bak og plinga av hele tida. Bussjåføren gikk først ut av bussen en liten tur for å sjekke noe, og da lukka de døra så hun kom ikke inn. Etter kanskje 3-4 min så slapp de hun inn, heldigvis.

 

Når hun begynte å kjøre så begynte gjengen å synge "heiålelålelale heejålelåla" (dere veit, den popsangen hvor en kis joika). Hun var tålmodig og stoppa på de første stoppene, men guttene fortsatte bare å trykke. Til slutt gikk hun lei og bare kjørte og ignorerte busstopp.

 

Ett av de busstoppene hun ignorerte var et busstopp hvor en av de guttene skulle gå av, og da ble han veldig sur og fikk med seg vennene sine og gikk fram til henne. Der kjefta de henne ned, og til slutt så spytta han ene henne i ansiktet. Da ringte hun tromsbuss og slapp alle av der hun hadde stoppa så mange måtte gå relativt langt.

 

Dagen etter kom politiet på besøk.

 

 

Heldigvis sliter de nå i samfunnet. E.g han ene sitter inne for å ha råkjørt og nå er utelukka sertifikat for ei tid framover :new_woot: . Justice!

Lenke til kommentar
Høres ut som det ville vært fornuftig å tilpasse busstilbudet til den reelle bruken. Bruke mindre busser, eller færre avganger. Men så lenge busstilbudet er riktig tilpasset og vi snakker om steder med noenlunde befolkningskonsentrasjon kan busser være ganske miljøvennlig ja.

Tilpasser man busstilbudet til den reelle bruken, vil det være mange som står utenfor. Og da å ha et kollektiv tilbud som skal ta over for biltrafikken er da umulig.

Lenke til kommentar
Er bussjåføren pliktig til å betale taxi for meg hvis han på pur faen står i 20 min, fordi en plinga og ikke skulle av, og jeg ikke rekker den sisste bussen hjem?

Forutsatt at jeg ikke plinget? :p

Nei, det er enten DU som må betale (du er jo bruker av drosja), eller hvis du kan bevise hvem som plinget i bussen få det aktuelle vedkommende til å betale.

 

Bussjåføren er i alle fall ikke økonomisk forpliktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...