Gå til innhold

Bussjåfør nekter å kjøre

Anbefalte innlegg

Jeg kom nettopp hjem fra skolen nå, etter en litt spesiell busstur. Bussen kjørte fra skolen på vanlig tid, men etter et stykke trykket noen på "Stopp"-knappen. Bussen stoppet, men ingen gikk ut. Sånt skjer av og til når bussen er stappfull, og "Stopp"-knappene står veldig greit til, slik at man fort kan komme borti dem, uten å vite det, om man står oppe i bussen (pga. at setene er fulle). Dette skjedde da i dag. Bussjåføren nektet å kjøre videre. Han sto på sitt og sa at hvis vedkommende ikke meldte seg fremme hos ham, ville han ikke kjøre. Etter at vi hadde stått noen minutter begynte folk å gå frem for å diskutere med ham, noe som ikke nyttet i det hele tatt. Etter ca. 20 min ropte/sa han "Feiginger", lukket dørene og begynte å kjøre.

Disse 20 minuttene gjorde at enkelte som skulle på blant annet fotballtrening rett etter skolen, kom for sent. Jeg mener dette, som den bagatellen det var, ikke burde blitt blusset såpass mye opp av bussjåføren. Er dere enige? Er det slik bussjåfører gjør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har da vært i en full skolebuss selv før, og opplevd det samme. Å skylde på at man kommer borti knappen blir for dumt, siden det alltid er noen som skal kødde meg hverandre, sjåføren, osv.. Og en stressa sjåfør som føler seg forstyrret av det kan nok bli litt lei i lengda. Ta det som en advarsel, så slipper noen å ødelegge for alle andre

Lenke til kommentar

Einig med PepsiCo. Det sit alltid nokon bakerst i bussen som skal vere litt tøffare enn alle andre. Det å stoppe bussen for alle er jo kjempemorro! Det gjer jo at alle kjem seinare heim osv. Kjempegøyt om du er 11 år gammel sikkert.

Lenke til kommentar

Hahah, alltid litt morsomt å lese om slike saker som ikke involverte en selv. Man kan forstå frustrasjonen til buss-sjåføren, men saken kunne nok ha løst seg fortere hvis det var noen som bare sa "Beklager så meget, jeg kom tilfeldigvis borti knappen med kroppen/albuen/whatever.

Lenke til kommentar

Hehe, husker da vi var små og man trakk i snora (Ikke trykket på knapp)... Vinduene på bussen var sånne små avlange helt øverst ved taket (der snora hang)... Vi pleide å åpne vinduet og hekte snora på vinduet. Nå plinget det på hver stopp selv om ingen satt i bussen... Jada jada, barnslig, I know... Vi var 10-12 år for faen :p

Lenke til kommentar

Feiginger passet akkurat på dere i den situasjonen.

Har selv vært med på at bussen stoppet og nektet å kjøre videre pga ca 10 feilstopp på turen (noen hadde det veldig morsomt). Alle "vanlige" passasjerer som ikke var fra vår skole ble overført til en annen buss. Og der sto vi. Alle viste hvem det var som hadde trykket, og etter en del munnhuggeri mot han, der han nektet for alt og nektet å gå av ble han regelrett hevet ut av bussen av sine egne kompiser.

Enten får man ta ansvar for sine egne handlinger, eller ta saken i egne hender. Og dersom det som du sier bare var et "uhell" som bare skjedde "en" gang, hvorfor kunne du da ikke unnskylde deg?

Du lurer på hvorfor bussjåføren gadd å vente i 20 minutter, vel du kan jo spør deg selv hvorfor du gadd vente så lenge uten å handle selv, hvor lenge måtte det gått før du hadde gjort noe ? En time, to timer, en dag ?

Lenke til kommentar
Hehe, husker da vi var små og man trakk i snora (Ikke trykket på knapp)... Vinduene på bussen var sånne små avlange helt øverst ved taket (der snora hang)... Vi pleide å åpne vinduet og hekte snora på vinduet. Nå plinget det på hver stopp selv om ingen satt i bussen... Jada jada, barnslig, I know... Vi var 10-12 år for faen :p

Haha de små gleder i livet. :tease:

Lenke til kommentar

Thorsen: Nå var det jo ikke jeg som gjorde det da, og det skjedde bare en gang. Det har heller aldri skjedd før, ihvertfall ikke på de tre årene jeg har tatt denne bussen.

Fullt mulig at det var noen som gjorde det for gøy, men det har som sagt ikke skjedd før (og det er stort sett de samme som tar bussen hver dag).

Lenke til kommentar

Husker jeg var med på noe lignende en gang. Bussjåføren lagde et rent helvete og jeg tror han stod i godt over 20 min. Ble skolens hatobjekt #1.

Når vi skal hjem neste skoledag er det samme bussjåfør... "faen" tenkte vi og lurte på om det var lurere å GÅ. Anyhow, hoppa på bussen og rett før han begynte å kjøre, sa han "nå åpner jeg døra foran, så kan dere få plinge så mye dere vil!". Den bjella fikk virkelig gjennomgå, men allerede før bussen var halvveis var alle andre driiit leie av den j.. plinginga og begynte å kjefte på de som trykka på knappen.

Resten av skoleåret tror jeg ikke det ble en eneste "bomstopp".

Jeg synes bussjåførene gjør alt for mye ut av dette. Hvis de irriterer seg over at de blir forsinka senere på dagen pga bomstopp bør de hvertfall ikke stå i 20min i påvente at noen skal gå av!

Dessuten er det jo tross alt myyye gøyere med nyere busser med en sånn høy, infernalsk pipelyd som piper så lenge noen holder knappen inne :devil:

Lenke til kommentar

Skjønner bussjåføren godt jeg, noenogfemti bråkete smådjevler kan være en prøvelse av de helt store når de oppfører seg på en måte som de aldri hadde turt å prøve seg på hjemme.

Har selv i min ungdom kjørt skolebuss, fikk en dag nok etter at en passasjer kom som et prosjektil seilende fremover midtgangen etter en oppbremsing, og man hørte plingingen fra stoppsignalet hele tiden.

Snudde bussen og kjørte tilbake til skolen og rikket meg ikke derfra før lærere ble med på turen for å holde ro blandt elevene.

Etterpå ble stoppknappene koblet ut og vi stoppet på faste busstopp uansett om noen skulle av eller ikke. :cool:

Sjåførene skal tross alt følge med trafikken og er det et sabla leven i bussen går det på konsentrasjonen løs.

Den som mister lappen og jobben hvis noe hender er busssjåføren.

Lenke til kommentar
Resten av skoleåret tror jeg ikke det ble en eneste "bomstopp".

Jeg synes bussjåførene gjør alt for mye ut av dette. Hvis de irriterer seg over at de blir forsinka senere på dagen pga bomstopp bør de hvertfall ikke stå i 20min i påvente at noen skal gå av!

Jeg synes du klarer å komme deg ganske nærme poenget til sjåføren, men så konkluderer du feil... nei, det ble ikke et eneste bomstopp fordi bussjåføren hadde handlet på en måte som gjorde at ingen fler turte å gjøre det. De 20 minuttene han brukte denne ene gangen, blir sikkert fort spart inn igjen ved at ingen fler trykket på knappen ved falsk alarm.

syntes dette var noe av det beste han kunne gjøre for å få folk til å slutte, jeg... ved å få oss "vanlige" folk til å ta saken i egne hender...

Lenke til kommentar

det bør du kanskje spørre om i kategorien juss?

ellers, har jeg forbannet meg en god del over bussjåfører. Hver eneste dag ser jeg folk som begynner å løpe til bussen når bussen kommer, og annenhver dag er de mindre enn 20 meter unna når bussen kjører. hvis sjåføren hadde klart å se til høyre, høyre speil, venstre, venstre speil før han kjørte, hadde han ikke hatt no problemer med å få med seg folk. Det er tross alt meningen at staten vil ha flest mulig vekk fra biler og inn i buss, men når sjåførene holder på slik, blir det mer og mer fristende å ta bil (særlig siden bussbilettene er så dyre at du nesten tjener på å ta bil)

Lenke til kommentar
det bør du kanskje spørre om i kategorien juss?

ellers, har jeg forbannet meg en god del over bussjåfører. Hver eneste dag ser jeg folk som begynner å løpe til bussen når bussen kommer, og annenhver dag er de mindre enn 20 meter unna når bussen kjører. hvis sjåføren hadde klart å se til høyre, høyre speil, venstre, venstre speil før han kjørte, hadde han ikke hatt no problemer med å få med seg folk. Det er tross alt meningen at staten vil ha flest mulig vekk fra biler og inn i buss, men når sjåførene holder på slik, blir det mer og mer fristende å ta bil (særlig siden bussbilettene er så dyre at du nesten tjener på å ta bil)

Poenget her er ikke at de ikke ser de, de bare gidder ikke. Jeg må telle på 2 hender om jeg skal telle de gangene jeg har stått å hamra på døra, men ortsat bare kjører de

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...