Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finner ikke router-ip på nettverket!

Anbefalte innlegg

Jeg finner ikke routeren på nettverket. Det står at ip-en til routeren skal vere 192.168.0.1 men det kommer ikke noe som helst opp når jeg taster det inn. Det eneste jeg finner er modemet som står på 192.168.1.1, den er standard gateway. Jeg vil altså sette routeren min til standard gateway. Hvordan gjør jeg det? Finnes det noe program for å finne ulike iper på nettverket?

Routeren er en Jensen AirLink 2954

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er IP på manskinen du prøver å koble deg på med?

Funker det om du setter denne til 192.168.0.2?

Får du tildelt IP fra routeren eller bruker du statisk IP?

Har routeren vært brukt før? I tilfelle kan du prøve å resette den. Typisk er det en resetknapp som skal holdes inne i 10 sekunder eller noe slikt.

Lenke til kommentar

og når du satt din IP til 192.168.0.2 hva skjedde da?

Jeg hadde egentlig ikke trodd du skulle få en IP fra modemet om du har en router imellom. Har routeren vært brukt før? Kan den ha vært brukt som et trådløst aksesspunkt?

Lenke til kommentar

Standard gateway er vist alltid routeren og jeg har funnet ut at modemet mitt har routerfunksjon. Jeg må dermed deaktivere dennne funksjonen for at den "ekte" routeren skal vere standard gateway.

Hvordan skal jeg gå frem?

Lenke til kommentar

Finn ut nøyaktig hvilken modell du har og google sammen med stikkordene bridge for treff med å sette i bro.Så finner du sikkert en oppskrift.

Sjekk også levrandørens hjemmeside.

Har du fått modemet av Telenor finnes oppskriften på deres side(men du har vel Zyxel og det bruker kanskje ikke Telenor?)

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du på død og liv bruke jensen boksen som router? Om du har modem og router separat har du 2 ting som må fungere for å få internett. Mitt tips er som følger:

Beholde Zyxel som router, sette opp Jensen som aksespunkt/switch og flytte Jensen boksen til riktig nettsegment

1. Still inn nettverkskortet på pcen til:

IP: 192.168.0.2

Nettmaske: 255.255.255.0

2. Sett strøm på Jensen boksen og koble til PC-en kun PC-en bruk en av de 4 LAN portene.

3. Skriv 192.168.0.1 i nettleseren på PC-en og du skal nå få opp siden til routeren.

4. Videre vil jeg anbefale deg å skru av dhcp på Jensen boksen og skifte IP på Jensen boksen slik den er på samme segment som Zyxel routeren, f.eks. 192.168.1.250

NB! Når du skifter adressen på Jensen boksen til dette må du også endre adressen på PC-en din.

5. Når du har stillt inn Jensen boksen som nevnt i punkt 4, stiller du PC-en tilbake til automatisk IP.

6. Koble så boksene som følger:

Fra Zyxel (Lan port) til Jensen (Lan port 1)

Fra PC til Jensen (Lan port 2)

7. Så setter du en teipbit forann WAN porten på Jensen boksen slik du ikke blir fristet til å bruke den.

8. Nå skal du suksessfullt ha satt opp Jensen boksen som ett trådløst aksesspunkt, og LAN portene fungerer som en switch. Dersom du vil konfigurere mer på Jensen boksen (trådløse instillinger osv.) skal du nå den uten problemer dersom punkt 4 er gjordt riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...