Astralnoise Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 http://www.dagbladet.no/kultur/2008/03/29/530946.html Ifølge politiet består «gangsta»-kulturen i Ålesund av 17-18-åringer som henger sammen med yngre gutter. Det gjør de fordi de har en lavere mental alder enn jevnaldrende. - Det ser en på hvordan de klarer seg på skolen og oppfører seg ellers, sier Helland. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Moderator har slettet et par innlegg som applauderte voldsbruk. Oppfordringer til vold er ikke tillatt på forumet. Reaksjoner på moderering tas som vanlig på PM, ikke i tråden. Geir Lenke til kommentar
teletubbiekid Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Ifølge politiet består «gangsta»-kulturen i Ålesund av 17-18-åringer som henger sammen med yngre gutter. Det gjør de fordi de har en lavere mental alder enn jevnaldrende. - Det ser en på hvordan de klarer seg på skolen og oppfører seg ellers, sier Helland. Haha, utrolig enig :!: Lenke til kommentar
dlarah Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Ekstraordinære tilfeller av din mainstream-definsjon. Sier bare at det at deppa folk kler seg slik, og at noen kler seg slik på gøy, av ren skjær mote, er noe vanlige folk ikke forstår, og istedet for å godkjenne det begynner man å hate det. Dette kommer i tillegg til jeg vil dø-egoisme-holdninga. Hvis folk kler seg slik av ren skjær mote så er emoene i alle fall ikke mye opptatt av mote. Ingen "normale" synes at emo stil er tøft, ingen liker holdningene deres og dette fører til at ingen liker dem. Hver gang jeg ser en emo blir jeg bare trist av tanken på hvor idiotisk det går ann å være, styggeste stilen som finnes. Denne jeg vil dø greiene deres er bare for å få opppmerksomhet det som ikke kommer av oppmerksomheten kommer av musikksmaken deres, tekstene i musikken deres består jo bare av hvor inderlig de vil kutte seg osv... Btw, en emo er på folkemunne ikke en person som er deprimert, det som faller innenfor kategorien emo i dag er: Langt svart hår Svarte klær (ofte skinn eller noe lignende) Masse svart sånn ellers... Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Dette anti-emo opplegget begynner å bli forbanna slitsomt. Liker du ikke musikken, så ikke hør på den. Liker du ikke klesstilen, så ikke bruk de klærne. Liker du ikke holdningene, så gjør det konstruktive og dyrk dine egne istedet for å til angrep på andres. Dere er bare en gjeng enfoldige trendnisser og sauer som har slengt dere ombord i dette mobbe-toget. Fuck off. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Ekstraordinære tilfeller av din mainstream-definsjon. Sier bare at det at deppa folk kler seg slik, og at noen kler seg slik på gøy, av ren skjær mote, er noe vanlige folk ikke forstår, og istedet for å godkjenne det begynner man å hate det. Dette kommer i tillegg til jeg vil dø-egoisme-holdninga. Hvis folk kler seg slik av ren skjær mote så er emoene i alle fall ikke mye opptatt av mote. Ingen "normale" synes at emo stil er tøft, ingen liker holdningene deres og dette fører til at ingen liker dem. Hver gang jeg ser en emo blir jeg bare trist av tanken på hvor idiotisk det går ann å være, styggeste stilen som finnes. Denne jeg vil dø greiene deres er bare for å få opppmerksomhet det som ikke kommer av oppmerksomheten kommer av musikksmaken deres, tekstene i musikken deres består jo bare av hvor inderlig de vil kutte seg osv... Btw, en emo er på folkemunne ikke en person som er deprimert, det som faller innenfor kategorien emo i dag er: Langt svart hår Svarte klær (ofte skinn eller noe lignende) Masse svart sånn ellers... Fy flate da er jeg emo. med unntak av hårfarge og skinn. Lenke til kommentar
teletubbiekid Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Btw, en emo er på folkemunne ikke en person som er deprimert, det som faller innenfor kategorien emo i dag er: Langt svart hår Svarte klær (ofte skinn eller noe lignende) Masse svart sånn ellers... Vil si det høres med ut som black metal enn emo. Det som irriterer meg mest med emo-kulturen er at den går utover nesten alle som liker metall. Har flere ganger hørt at for eksempel Old Man's Child er emo. Dummeste jeg har hørt. Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Ekstraordinære tilfeller av din mainstream-definsjon. Sier bare at det at deppa folk kler seg slik, og at noen kler seg slik på gøy, av ren skjær mote, er noe vanlige folk ikke forstår, og istedet for å godkjenne det begynner man å hate det. Dette kommer i tillegg til jeg vil dø-egoisme-holdninga. Hvis folk kler seg slik av ren skjær mote så er emoene i alle fall ikke mye opptatt av mote. Ingen "normale" synes at emo stil er tøft, ingen liker holdningene deres og dette fører til at ingen liker dem. Hver gang jeg ser en emo blir jeg bare trist av tanken på hvor idiotisk det går ann å være, styggeste stilen som finnes. Denne jeg vil dø greiene deres er bare for å få opppmerksomhet det som ikke kommer av oppmerksomheten kommer av musikksmaken deres, tekstene i musikken deres består jo bare av hvor inderlig de vil kutte seg osv... Btw, en emo er på folkemunne ikke en person som er deprimert, det som faller innenfor kategorien emo i dag er: Langt svart hår Svarte klær (ofte skinn eller noe lignende) Masse svart sånn ellers... Fy flate da er jeg emo. med unntak av hårfarge og skinn. Det må jeg også meddele.. Jeg er en hardbarket EMO!!!11 omgzors Jeg går i svart, har langt hår og en pannelugg som går over det ene øyet. Skinnjakke har jeg brukt da. Selvfølgelig: sort. Og musikksmaken er litt emo, men når du går gjennom albumene mine, så finner du så mye annet MEN: er jeg deppa? Bare når det "trengs" (når noen har daua f.eks). Har jeg blitt kalt emo noen gang? Bare med en spøkefull tone, ved en sammenligning.. Kompis 1: "Ok, hvordan ser en emo ut?" Kompis 2: *kikke mot meg og smile* "Peter er emo!" menmen.. sann kan det gå Lenke til kommentar
Orplias Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Jeg har selv ingen problemer med såkalte emoer. Mange ville sikkert kalt meg en emo en dag jeg går med litt svarte klær også. Jeg syns mye av musikken er bra selvom jeg hører mest på punk og ska. Er jeg emo fordi jeg syns My Chemical Romance er okey, eller fordi jeg kan synge med til en sang av Rites of Spring eller Dashboard Confessionals Jeg har absolutt ingenting imot klesstilen. Og jeg kler meg selv i noe mange kaller emo. Converse, svarte slim fit bukser, en band tee og rufsete hår med lugg. Gjør dette meg til emo? Det jeg vil fram til er vel kanskje det at det finnes mange typer av emo, det finnes musikken, klesstilen og oppførselen. Med oppførselen tenker jeg kanskje mest på de stereotypiske fjortenårige jentene som skriker om hvor dårlig de har det for å få oppmerksomhet. Eller de som viser fram arrene sine for å vise hvor jævlig de har det... De som har seriøse psykiske problemer ser jeg ikke på som emo. Jeg tror også volden er mye på grunn av at de er redde. Sånn som jeg ser det er mange av de såkalte "gangster" ungdommen mennesker uten egne meninger. De henger seg lett på hva alle andre i gjengen mener og gjør. Hvis da en ikke liker emoen fordi de ikke ser ut som oss så henger mange seg fort på i redsel for å være anderledes, men det er bare min tanke på hvordan det skjer. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Om emo stil er så fælt, så se heller på kles stilen i Japan og vær glad den ikke har kommet til Norge eller andre steder. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Haha, første jeg tenkte var tydeligvis samme som noen andre her. "Nå har de i alle fall en grunn til å være emo" Men ja, er mye misforståelser her. Emo og Goth er to svæært forskjellige stiler, både i musikk og i klær. Musikk kan man sammenligne AFI, Fall Out Boy, Jimmy Eats World med The Cure, The Sisters of Mercy og Joy Division. Dette er igjen svært forskjellig fra metal, punk, rock, osv. Men veldig mange, også her, har en tendens til å stemple alle svartkledde som gothere, emo, satanister, osv. Folk som ser en gruppe med mennesker de ikke forstår, misliker dem fordi de er annerledes og stempler dem med generiske begrep uten å vite betydningen deres har jeg fint lite til overs for. Jeg er en veldig livsglad person og liker generelt sett mennesker, men hater ignoranse. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Dette anti-emo opplegget begynner å bli forbanna slitsomt. Liker du ikke musikken, så ikke hør på den. Liker du ikke klesstilen, så ikke bruk de klærne. Liker du ikke holdningene, så gjør det konstruktive og dyrk dine egne istedet for å til angrep på andres. Dere er bare en gjeng enfoldige trendnisser og sauer som har slengt dere ombord i dette mobbe-toget. QFT. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Dette anti-emo opplegget begynner å bli forbanna slitsomt. Liker du ikke musikken, så ikke hør på den. Liker du ikke klesstilen, så ikke bruk de klærne. Liker du ikke holdningene, så gjør det konstruktive og dyrk dine egne istedet for å til angrep på andres. Så enkelt er det. For meg er det bare en ting som teller ved andre folks livsstil og oppførsel: Er de til skade for andre (enn seg selv)? Er de ikke det må de være akkurat hvordan de vil for meg. Jeg har mer enn nok med å få mitt eget liv til å henge sånn nogenlunde på greip til å skulle kaste bort tid på å mobbe andre for deres. Jeg har levet i 50 år og opplevd mange stiller og grupper som folk ikke har forstått "vitsen" med. De deler seg stort sett i to grupper: De som ville tvinge sine holdninger på andre (ml'erne og nynazistene på 70-tallet - uten sammenligning forøvrig - og kirkebrennerne på 90-tallet) og de som bare ville være i fred med sin livsstil og hvor samfunnsprotesten var symbolsk (hippiene på 60-tallet og punkere på 70-tallet). "Emoer" for meg tilhører så opplagt den siste gruppen, de man ikke nødvendigvis forstår seg på, men som ikke er hverken samfunn eller andre til skade. Jeg har selv spilt hardrock på tidlig 70-tall, i punk og nybølge-band på slutten av samme tiår, og man skal ikke se bort fra at jeg kunne observeres i "Miami Vice"-habitter på 80-tallet, og annet som jeg har fortrengt. (Jeg husker dog at jeg en tid gikk med Borsalino-hatt og frakk, og stadig ble tatt for å "måtte være homo". Hvilket jeg tok som et kompliment.) Nå er jeg altså noen år for gammel til å ha direkte kontakt med emo-fenomenet. Hvorvidt det er en mote eller uttrykk for iboende depresesjoner skal jeg ikke har sagt noe om, det er sikkert individuelt. Men det spiller da heller ingen rolle. Samfunnet ville vært fattigere uten slike grupper. Jeg ser ellers at endel innlegg spekulerer i at "de kan ikke være deprimerte", for da hadde de ligget i sengen hele tiden. Det stemmer rett og slett ikke. Det går en masse mennesker rundt ute i samfunnet med mer eller mindre alvorlige depresjoner og andre lidelser. Det er bare det at de fleste av dem bærer sine problemer på innsiden, og later som ingenting, så godt de kan. Det er ikke nødvendigvis noen fordel. Tvert om, det er bra at det settes ord på det som skjer, både med individet og i verden. Ellers blir vi gående rundt i den illusjon at alt er bra. Er de ikke deprimerte, så er de ikke til skade for noen, da er det bare å la dem være i fred. Og er de deprimerte, så trenger de vel vår hjelp og støtte , ikke hån... Det bekymrer meg ikke at stadig nye grupper finner et fellesskap i tanker og ting som vi andre ikke forstår. Mennesker er flokkdyr og vil alltid søke tilhørighet til grupper som representerer deres livssyn og holdninger. Alternativet til det er ensretting. Det blir et kjedelig samfunn. Og husk, om vi ønsker et samfunn der alle skal være like, er det statistisk sannsynlig at det er vi som må forandre oss. Men det bekymrer meg at i en verden som angivelig er på rett vei på så mange andre områder så lever fordommene og hakkementaliteten minst like sterkt som før. Snart får vi kanskje (forhåpentlig) en kjønnsnøytral ekteskapslov, men Janteloven blir vi visst aldri kvitt. Tenk om alle dere "normale" folk som går rundt og irriterer dere og synes emo er teit kunne bruke den energien på å forandre ting som betyr noe. Det er mange ting som trengs å "repareres" her i verden, og deres innsats ville komme godt med for å skape forandring på en rekke viktige områder. Folks hårfarge og klesmote står ikke en gang på listen. Geir Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Nok et klokt innlegg fra twfa. Denne emo-mobbingen har gått for langt synes jeg. Men det er vel i menneskenes natur å hakke på de som skiller seg ut på noen som helst måte. Men jeg har litt problemer å forstå hva det er med emoene som provoserer folk så mye. Nå har tydeligvis noen gått så langt at de banker dem opp bare fordi de er emo. Endret 31. mars 2008 av Uderzo Lenke til kommentar
Kuza Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Jeg ser ellers at endel innlegg spekulerer i at "de kan ikke være deprimerte", for da hadde de ligget i sengen hele tiden. Det stemmer rett og slett ikke. Det går en masse mennesker rundt ute i samfunnet med mer eller mindre alvorlige depresjoner og andre lidelser. Det er bare det at de fleste av dem bærer sine problemer på innsiden, og later som ingenting, så godt de kan. Det er ikke nødvendigvis noen fordel. Tvert om, det er bra at det settes ord på det som skjer, både med individet og i verden. Ellers blir vi gående rundt i den illusjon at alt er bra. Det er mange der ute som sliter med psykiske lidelser, og jeg tror ikke det noen her som ville håne noen som har det ekstra vanskelig her i livet. Men det jeg vil utpeke er at noen her i tråden vil si at det å være Emo er synonym med å være deprimert. Noe jeg syns blir galt, vi kan ikke automatisk gi folk diagnosen depresjon ut i fra hva slags klær de har på kroppen og hva slags musikk de liker. "Emo" er en forkortelse for emotive/emotional. Hvis man er flink til å vise og uttrykke følelser, noe jeg vil si de som er Emo er flinke til, så må vi ikke tror at de har store psykiske lidelser på grunn av det. Det hadde jo vært litt rart hvis f.eks en som er Emo skulle bli "frisk", så måtte han/hun gå ut kjøpe seg en helt ny garderobe og begynne å høre på pop musikk? Emo er en trend. Det er ikke en sykdom. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Dette handler nok lite om mobbing, mer om massesuggesjon. Selv har jeg fint lite til overs for hverken klesstilen eller musikken. Min løsning på "problemet" er å ignorere dem. Det er nok mulig at flere burde ta til seg denne måten å leve på, for om man skal ta seg nær av alt det idiotiske folk hører på, kler seg på og ter seg på, blir man ganske enkelt gal. Jeg hadde måttet gå rundt og skyte alle blitzere, kommunister og punkere jeg så. Det kan jeg jo ikke gjøre. Å prøve løsningen disse her prøver på er jo egentlig bare å dra seg selv til et lavmål få har sett før. Men det har vel skjedd flere ganger at ungdommer fra forskjellige subkulturer har hatt små sammenstøtt på grunn av ting som klesstil, musikk og politiske meninger. Over til denne saken, så er ikke ungdommene i denne saken hverken dumme eller tilbakestående. De virker til å bare være svake for gruppepress. Her kan vi ha hatt "lederen" i gjengen som føler seg truet av subkulturen, kanskje ved at han har blitt mobbet, eller kanskje så enkelt at han mistet ei jente til en fyr i "emo-gjengen". Slike ting kan utløse raseri og sett at man har en gjeng til disposisjon kan man fort utføre ganske mye skade hvis man bestemmer seg for å ta hevn. Når det kommer til massesuggesjonen og gruppepresset, så kan slike typer press få de snilleste mennesker i verden til å utføre forferdelige handlinger mot medmennesker, tilsynelatende uten grunn. Hvis vi ser på handlignene som ble begått i Abu Ghraib som eksempel (ja, det er absolutt relevant), ser vi at helt normale mennesker gjør grusomme ting mot andre, ting de ellers aldri ville gjort, på grunn av gruppepress og manglende ramme i miljøet de befinner seg i. Et annet eksempel er Stanford-eksperimentet i 1971, hvor en gruppe studenter ble delt i to grupper (vakter og insatte) og ble låst inne i en kjeller dekorert som et fengsel uten retningslinjer for hvordan de skulle behandle hverandre. Det ble fort kaos og prosjektet ble avsluttet etter kort tid etter at en del fanger brøt totalt sammen og forsøksansvarlig, psykologen Philip Zimbardo, selv innrømmet at han hadde mutert fra forsker til å anse seg selv som fengselsdirektør. Jeg siterer Illustrert Vitenskap, Nr. 5/2008: "Det er klare paralleller mellom Standord-eksperimentet og Abu Ghraib. I begge tilfeller ble ikke fangene betraktet som individer av vaktene, men som anonyme objekter. Samtidig var de uten oppsyn og uten klare instrukser om hvordan de skulle oppføre seg. Et av resultatene var at vaktene raskt utviklet en massiv motvilje mot fangene. Ifølge en av sosialpsykologiens grunnleggende prinsipper foretrekker folk sin egen gruppe og fester lett en etikett med "dårlig oppførsel" på medlemmer av andre grupper. Gruppefenomener oppstår hvis det hos enkeltpersoner oppstår et "kollektivt jeg" som følge av tilhørighetsforholdet i en gruppe. Jo mer en person ser seg selv som en del av en gruppe, desto mer aksepterer han gruppens verdier og regler. Egne interesser tilpasses kollektivets, og han er i ytterste konsekvens klar for å ofre livet for det "felles beste". Det er på en slik bakgrunn man må se de siste årenes tallrike selvmordsangrep. Hvis det kollektive overtar kontrollen, skiller man ikke lenger mellom "jeg" og "du", men bare mellom "vi" og "dem", og sistnevnte vil som regel bli fiendtliggjort. Når likesinnede slår seg sammen, vil grupper derfor ofte innta en mer radikal holdning enn den hvert enkelt medlem for seg egentlig har." Nå er ikke korrolasjonen direkte, men jeg tror vi kan trekke en del sammenhenger mellom det som diskuteres her og artikkelen i Illustrert Vitenskap nr. 5/2008. Mer lesestoff om man er interessert: http://www.illustrertvitenskap.com/polopol...217&id=1229 http://www.prisonexp.org/ http://en.wikipedia.org/wiki/Stanford_prison_experiment Lenke til kommentar
Ponzi Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Jeg er en Emo (by heart) Har ikke så mye til overs for rap og trance, men går ikke rundt og beskylder alle som hører på musiken eller kler seg som hiphoppere og trancere for å være tanketomme dophuer?? Synest egetlig hele denne tingen er absurd, hvorfor hate noen pga av musikksmak eller klesstil. (om man kjøper klær der arbeiderene har fryktelig dårlige kår kan man jo misslike dem som kjøper dem.) Men om jeg vil gå utkledd som gulars er vel det min sak. Saken bekrefter vel det som står i ill vit artikkelen, mennesker er skumle i flokk. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Jeg vil heller spørre hvorfor de aller fleste ikke liker emoene. Nesten hver person her i tråden sier at de ikke er så glad i emo'ene. Meg inkludert. Hva er det som gjør emo'ene så mislikt? Når det gjelder klesstilen så er den i stor grad inspirert av punkerne, metalheadsa og gotherne. I stor grad har disse gruppene opparbeidet seg sin egen stil og har opplevd problemer for dette. Da er det bittert å se at en ny gruppe kommer og "stjeler" stiler som de har blødd for. Sånt blir det hat av. Det samme er vel tilfellet med musikken. De overnevnte gruppene føler at emo'ene stjeler deres musikk og ødelegger den eller vanner den ut med et mer kommersielt preg. En annen ting er at emo-stilen ofte blir assosiert med homo. Ikke at dette stemmer i virkeligheten, men sterotypien er der. Homofili provosrerer fortsatt mange, og særlig i macho-pregede hip hop og metal miljøer (og i skatemiljøet som jeg selv tilhører). En fjerde årsak er det at emo ofte blir linka til depresjopner og andre mentale sykdommer. Og de har blitt beskylt for å bruke dette for å få oppmerksomhet. Dette er nok noen av årsakene til at de ikke blir likt. Ut av dette har det blitt mainstream å mobbe emo'ene. Her et et eksempel fra signaturen til en i denne tråden, som forøvrig tok avstand fra vold mot denne gruppen: "Copy-paste this into your signature if you support the torture of emo kids" Personen her mente det sikkert ironisk. Men likevel får den stå av moderatorene. Hadde de godtatt denne: "Copy-paste this into your signature if you support the torture of negroes". I don't think so. Nå har riktignok denne en veldig stygg historisk kontekst, men likevel. (Eller var det slik at moderatorene overså denne? Andre oppfordringer om voldsbruk er blitt slettet.) Det har blitt helt greit å mobbe emo'ene offentlig av storsamfunnet, ihvertfall for de under 40 som vet hva emo er. Man kan også gå ganske langt i denne mobbingen, uten at folk reagerer. Mitt poeng er at det har utvilket seg en slags mobbekultur der det er lov å nesten si hva som helt mot emo'ene. Da er det alltid noen idioter som kjøper hypen og tror de også kan gjøre nesten hva som helst. Lenke til kommentar
Ponzi Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Hva er det som gjør emo'ene så mislikt? Når det gjelder klesstilen så er den i stor grad inspirert av punkerne, metalheadsa og gotherne. I stor grad har disse gruppene opparbeidet seg sin egen stil og har opplevd problemer for dette. Da er det bittert å se at en ny gruppe kommer og "stjeler" stiler som de har blødd for. Sånt blir det hat av. Det samme er vel tilfellet med musikken. De overnevnte gruppene føler at emo'ene stjeler deres musikk og ødelegger den eller vanner den ut med et mer kommersielt preg. De som banker emo kidsa har vel ikke blødd så mye. Det er vel de unge som er verst, og de har jo adoptert en ferdig stil. Er vel litt mer sånn som de i overklassen som vil ha stilen sin for seg selv og synest at noe som var bra før blir smakløst med en gang ola nordmann skaffer seg det samme. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 (Eller var det slik at moderatorene overså denne? Andre oppfordringer om voldsbruk er blitt slettet.) Denne moderator finleser i grunnen sjelden folks signaturer. Send meg gjerne en PM om saken. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå