Holmez Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Hei, jeg skal på ferie 10.juni å blir borte i 3 uker. Jeg får ikke utbetalt lønn for juni måned før helt på slutten av måneden. Jeg har fått beskjed om at ferielønnen kommer på denne lønningen. Skal ikke jeg ha ferielønnen utbetalt før jeg drar på ferie? er ikke det de som er meningen? Så har jeg rett på å få den utbetalt på MAI lønningen? blir det noe jeg må skatte siden jeg eventuelt tar den ut tidligere? Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Mange bedrifter gjør det jo på den måten at du i f.eks Juni eller Juli blir a) trukket for 25 dager i lønn (fordi du skal ha ferie) b) får utbetalt feriepengene oppspart året før Så dersom du skal ha 25 dager ferie i år vil du mest sannsynlig ikke sitte igjen med så fryktelig mye ekstra om du skjønner. Jeg sluttet i min gamle jobb i november i fjor, og fikk derfor bestemme selv når jeg ville ha feriepenenge mine utbetalt. Ba om å få de utbetalt i mars slik at jeg har de på konto til jeg eventuellt vil ha ferie. I nyjobben har jeg ikke oppspart så mye feriepenger (ca 7000 bare) så om jeg velger å bare ha en uke ferie for eksempel, så vil jeg jo kunne bruke de pengene jeg fikk fra forrige arbeidsgiver på hva jeg vil. Tror ikke det er mulig å si at du bare vil ha en uke ferie, for å skape større forskjell mellom trekket og feriepengeutbetalingen. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Et så enkelt søk i google som "feriepenger" gir mange relevante treff. Hovedregelen er at feriepenger utbetales før ferien, det vil normalt si i juni. Mange har det i avtale sin eller i tariffavtaler at det alltid er junilønnen, men det kan også avtales annerledes. Du må nesten sjekke avtalen din eller en evt tariffavtale eller så bør arbeidsgiver være såpass fleksibel at de utbetaler det i mai, evt kan du slå i bordet med loven og få pengene en uke før ferien. Feriepenger skatter man alltid av, men du vil ikke se det, det trekkes ikke skatt på feriepenger opptjent forrige år, så det virker som det er skattefritt, men det er det altså ikke. Endret 29. mars 2008 av Panter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå