Gå til innhold

Objektiv til nikon d40

Anbefalte innlegg

Trenger forslag på gode objektiv til mitt nikon D40. Har fra før kit-objektivet 18-55mm og et 55-200mm VR. Synes selv at jeg får dårlige bilder med kit-objektivet, særlig inne hvis det er dårlig lys. Zoom-objektivet synes jeg er vanskelig å bruke inne, og i tillegg er det ikke alltid at den "klarer" å fokusere,(dette objektivet fikk jeg i julegave, har ikke valgt det selv) er det noe feil på objektivet forresten?

Grunnen til at jeg vil kjøpe nytt er at jeg har sjangsen til å få en som skal til USA å kjøpe det for meg, og i og med at dollarkursen er lav vil det vel kanskje lønne seg.

Men hvor mange objektiver er det å velge mellom til en nikon uten fokusmotor i huset? Noen bra forslag folkens? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har fra før kit-objektivet 18-55mm og et 55-200mm VR. Synes selv at jeg får dårlige bilder med kit-objektivet, særlig inne hvis det er dårlig lys.
Du oppgir ikke lysstyrken på objektivene. Tar man bilder i dårlig lys vil du fort få både bevegelsesuskarphet (fra kameraet) og støy/kornet grunnet høy ISO. I tillegg kan kameaet får problemer med fokusering grunnet lite kontraster i bildet (ingen punkter å måle avstand på). Forøvrigt er begge dine objektiver er zoom-objektiver.

Sigma 30mm 1.4 vil antaglig passe deg bra. Lyssterkt (1.4)og fornuftig brennvidde for generell innendørsbruk. Må antaglig kombineres med ekstern blits (regner med at kameraets innebyggete blits ikke dekker brennvidden. Men autofokusen blir et problem. I henhold til www.bhphoto.com:

Sigma Normal 30mm f/1.4 EX DC HSM Autofocus Lens for Nikon Digital SLR Cameras

NOTE: HSM lenses, while able to manually focus with all Nikon F-mount cameras, will autofocus ONLY with the following cameras- F6, F5, F4s, F100, N90s, N90, N80, N75, N70, N65, D1 & D2-series, D50, D70, D100, Pronea 6i, and Pronea S (or newer camera models). With other models, HSM or AF-S lenses must be focused manually. This is the same limitation as Nikon's own AF-S lenses.

Dette objektivet vil ikke kunne autufokusere med ditt kamerahus i henhold til B&H.

Endret av PerB
Lenke til kommentar
Sigma Normal 30mm f/1.4 EX DC HSM Autofocus Lens for Nikon Digital SLR Cameras

NOTE: HSM lenses, while able to manually focus with all Nikon F-mount cameras, will autofocus ONLY with the following cameras- F6, F5, F4s, F100, N90s, N90, N80, N75, N70, N65, D1 & D2-series, D50, D70, D100, Pronea 6i, and Pronea S (or newer camera models). With other models, HSM or AF-S lenses must be focused manually. This is the same limitation as Nikon's own AF-S lenses.

Dette objektivet vil ikke kunne autufokusere med ditt kamerahus.

Tull, dette objektivet har HSM og autofokusen virker derfor helt fint på D40/D40X/D60.

Sigma har vel annonsert et 50mm f1.4 også. Det burde virke tilsvarende bra, men er vel ikke på markedet ennå.

Orginalsposterens problem kan vel kanskje også løses med en f2.8 zoom som Tamrons 17-50mm f2.8 eller Sigmas 18-50mm f2.8 HSM. Litt usikkerpå autofokus med Tamron objektivet, men Sigmaen med HSM fungerer ihvertfall.

Håkon

Lenke til kommentar

Ser at B&H oppgir det motsatte av det www.fotovideo.no gjør:

Fotovideo (om Nikon D40):

NB! Autofokus fungerer kun med følgende objektiver:

Nikon AF-S

Sigma HSM

Andre objektiver med fokusmotor i selve objektivet

Mitt forrige innlegg hadde direkte sitat fra B&H i USA (som ellers pleier å ha korrekt informasjon).

Lenke til kommentar
Ser at B&H oppgir det motsatte av det www.fotovideo.no gjør:

Fotovideo (om Nikon D40):

NB! Autofokus fungerer kun med følgende objektiver:

Nikon AF-S

Sigma HSM

Andre objektiver med fokusmotor i selve objektivet

Mitt forrige innlegg hadde direkte sitat fra B&H i USA (som ellers pleier å ha korrekt informasjon).

Sitatet ditt fra B&H var i og for seg korrekt, men gammelt.

"Sigma Normal 30mm f/1.4 EX DC HSM Autofocus Lens for Nikon Digital SLR Cameras

NOTE: HSM lenses, while able to manually focus with all Nikon F-mount cameras, will autofocus ONLY with the following cameras- F6, F5, F4s, F100, N90s, N90, N80, N75, N70, N65, D1 & D2-series, D50, D70, D100, Pronea 6i, and Pronea S (or newer camera models). With other models, HSM or AF-S lenses must be focused manually. This is the same limitation as Nikon's own AF-S lenses."

Legg merke til at det står opplisting av kameraer etterfulgt av en parantes der det står: "or newer camera models" - på tidspunktet sitatet ble skrevet er f.eks ikke D200 kommet på markedet og da heller ikke modellene som kun autofokuserer med AF-s/AF-i og HSM type objektiver, dvs D40, D40x og det nyeste D60.

Så, sitatet var korrekt, selv om konklusjonen din ble feil.

Lenke til kommentar

Før vi kan uttale oss om et objektiv så må vi få se et eksempelbilde av problemet med all informasjon om lukkertid, blenderåpning osv. Uten det så vil det bli ren gjetning.

Mitt første forslag er å sjekke at bildene blir tatt med rett ISO og rett blenderåpning.

Mitt andre forslag er å kjøpe en SB-400/SB-600 blits, noe som er billigere og ofte gir mye bedre resultater enn å kjøpe nytt objektiv.

Mitt tredje forslag er Sigma 30 mm f/1,4.

Lenke til kommentar

Jeg har d40 og kan anbefale sigmas 30mm, har fungert utmerket for meg. innendørsfoto uten blitz. Men kan du vente litt og trenger større brennvidde så kommer sigma med ny 50mm f/1.4 som gir autofokus til d40. Denne skal ihvertfall jeg kjøpe...

post-134371-1206792630_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Synes åsså det er interessant med macrofotografering, kan et macro-objektiv være tingen? Kan et macro-objektiv brukes til annen fotografering også, eller tar jeg helt feil?

Et makro-objektiv kan også brukes til andre ting, selvfølgelig. Forskjellen fra et "vanlig objektiv" og til et med betegnelsen "makro" (den misbrukes for mye, og det er ikke alle objektiv som går under benevnelsen "makro" som virkelig gir deg det du er ute etter av forstørrelse) er at sistnevnte er tilpasset fotografering med stor forstørrelse. I praksis betyr det at man kan gå enda tettere innpå ting, slik at de blir "større i bildet" - for å si det litt enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...