Fredrik Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Hei! En kompis og meg har tenkt å ha det litt gøy med en gammel bil (bakhjulstrekket) og har i den forbindelse smått lyst til å prøve å få kjørt litt på to hjul. Noen som har gjort det, og som vet hva som må til? Først og fremst må man vel låse diffen, for å forhindre at hjulet som havner i lufta får all kraften, og man må ha en tålig høy rampe. Noen som har noen tips? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Kanskje sveise en liten sikkerhetsløsning om dere skulle lande på taket eller noe? Hva med noen stålrør sveisa rundt bilen- som beskytter litt mer en en spinkel dør og noen stolper? -Hjelm Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 Det er jo en selvfølge med hjelm. Bur og litt sånn har vi tenkt på. Blir til at vi dekker deler av bilen med firkantstål eller lignende. Ved en eventuell situasjon der vi lander på taket vil nok uansett ikke bilen bli trykt med stor nok kraft til å deformere taket så kraftig. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Har kjørt på 2 hjul med traktor noen ganger. Både på bakhjulene og på siden. Min erfaring er at det er noe inn i helvetes skummelt...hvertfall på siden. Har også veltet bakover, men hadde heldigvis en strøkasse bak så jeg ble stående på den. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Høres ikke kjempekult ut, traktor veier jo også endel. Tviler på at det er like skummelt med bil (håper). Ikke like stor fallhøyde, vekt, og man er forberedt på det. Vi må i hvert fall ha en rampe å kjøre et sett med hjul over. Må man svinge kraftig på rampen da tro, for å kaste bilen opp på to hjul? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Det er jo en selvfølge med hjelm. Bur og litt sånn har vi tenkt på. Blir til at vi dekker deler av bilen med firkantstål eller lignende. Ved en eventuell situasjon der vi lander på taket vil nok uansett ikke bilen bli trykt med stor nok kraft til å deformere taket så kraftig. Jeg har vært på stuntshow et par ganger, og der har de blant annet gjort dette. Sist gang jeg så på dette hadde de tre eldre BMW'er. Disse så helt vanlige ut, og hadde skilt, så konstant låsing av diffen kan det ikke ha vært. De hadde en relativt høy rampe de kjørte oppå i grei fart, rundt 30-40 km/t tenker jeg. Disse sjåførene klarte også dette med 5 personer i bilen, men det ene dekket punkterte en av gangene. Lander man på taket blir det nok nokså deformert. Ei jeg kjenner sklei av veien i en ny liten bil i ca 30 km/t. Den landet på taket og ble totalvrak (reperasjonene oversteg vel 130k kr som bilen var verdt, så den ble kondemnert). Da kan jeg tenke meg at en gammel bil der sikkerheten ikke stod så mye i fokus i konstrueringen av bilen, vil være en del værre. Lenke til kommentar
eab Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Disse så helt vanlige ut, og hadde skilt, så konstant låsing av diffen kan det ikke ha vært. Hvorfor kan det ikke ha vært det? Kjørte rundt med sveisasperre på scorpioen min en stund jeg. Den hadde også skilt... Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Disse så helt vanlige ut, og hadde skilt, så konstant låsing av diffen kan det ikke ha vært. Hvorfor kan det ikke ha vært det? Kjørte rundt med sveisasperre på scorpioen min en stund jeg. Den hadde også skilt... Det er vel en grunn til at det ikke er konstant sperre på diffen? De klarte også å svinge som andre biler. Med konstant sperre ville vel svingradiusen blitt fordoblet? Lenke til kommentar
eab Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Man merker det kniper i svinger, men svingradiusen blir uforandret. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Jeg kjørte 2 år med sveisa diff, både til og fra jobb og på bane. Som nevnt går det ikke videre utover svingradiusen, men det skrubber litt når man svinger veldig brått. Merkes ikke under vanlig kjøring, annet enn at det blir slutt på etthjulsspinning. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Fifth Gear gjorde dette - ta en titt på den episoden. Der fikk Vicky beskjed om at hun måtte regne med å prøve hundre ganger før hun fikk det til. I tillegg utstyrte de øvelsesbilen med et støttehjul sveisa på en triangelbjelke fra tak og kanal, som tok i mot når bilen tok overbalanse. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Om du på død og liv skal kjøre på to hjul anbefaler jeg deg en moped Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå