Mr_Jelsa Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Hei, jeg er litt ny innen mekking, og jeg lurte litt på hvordan smøresystemet på en standard bensinmotor fungerte. Da tenker jeg ikke på girkasse eller noe sånt, bare på selve motorblokka. Hvordan kamakslingen blir smørt og slike ting. Hadde vert fint med noen bilder viss noen finner det Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Her kan du finne svar på veldig mye. Ta deg en titt. Orker ikke forklare hele greia. Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Kan vel ta det enkelt siden jeg orker Oljen i motoren ledes fram ved hjelp av en oljepumpe som som oftest blir drivet av veivakslingen. Så går oljen til feks rammelagerene gjennom borringer/kanaler i blokka, så tar den veien vidrere til veivakslingen der den skal til veivlagerene også videre til kryssbolt lagerene på stempelkrona gjennom borringer i veivstanga. På samme måte er sylinderforingene, kamakslingene og vippearmene, alt går alså gjennom kanaler i blokka, og etter på renner olja tilbake i bunnpanna, så går den eventuelt gjennom en kjøler og i alle fall et filter før den blir sendt rundt i kanalene på nytt... Ellers så er oppgavene til oljen å smørre, kjøle og rense... Kan vel på en måte si at oljepumpa er hjerte til motoren og olja er blodet Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Her ser du en grei forklaring Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Kan vel ta det enkelt siden jeg orker Oljen i motoren ledes fram ved hjelp av en oljepumpe som som oftest blir drivet av veivakslingen. Så går oljen til feks rammelagerene gjennom borringer/kanaler i blokka, så tar den veien vidrere til veivakslingen der den skal til veivlagerene også videre til kryssbolt lagerene på stempelkrona gjennom borringer i veivstanga. På samme måte er sylinderforingene, kamakslingene og vippearmene, alt går alså gjennom kanaler i blokka, og etter på renner olja tilbake i bunnpanna, så går den eventuelt gjennom en kjøler og i alle fall et filter før den blir sendt rundt i kanalene på nytt... Ellers så er oppgavene til oljen å smørre, kjøle og rense... Kan vel på en måte si at oljepumpa er hjerte til motoren og olja er blodet Er faktisk 5 ting: Kjøle, smøre, rense, hindre korrosjon og tette Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Tja.. viss du skal prike så skal jeg og prike Den korrekte rekkefølgen er vel heller: 1 Redusere friksojon og slitasje. 2 Kjøle ved og lede bort varme. 3 Rense 4 Nøytralisere forbrenningsavfall 5 Tette Og hindre korrosjon blir vel en litt enkel måte og si det på da en gammel olje full og svovelsyre blandet med vann/kondens kan gjøre my skade på maksindeler, derfor sier vi heller nøytalisere forbrenningsavfall Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Tja.. viss du skal prike så skal jeg og prike Den korrekte rekkefølgen er vel heller: 1 Redusere friksojon og slitasje. 2 Kjøle ved og lede bort varme. 3 Rense 4 Nøytralisere forbrenningsavfall 5 Tette Og hindre korrosjon blir vel en litt enkel måte og si det på da en gammel olje full og svovelsyre blandet med vann/kondens kan gjøre my skade på maksindeler, derfor sier vi heller nøytalisere forbrenningsavfall De jeg leste opp er de som står i Opplæringsboka for Fagprøven. Så det du skriver der er bare en dårlig utvidelse av de punktene jeg skrev ned. 10 ganger enklere å skjønne mine/opplæringsboka sine punkter enn dine. Lenke til kommentar
eab Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Jeg må være dritsmart, siden jeg skjønte begge måtene å si det på... Selv uten å ha lest den læreboka. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Jeg må være dritsmart, siden jeg skjønte begge måtene å si det på... Selv uten å ha lest den læreboka. Jada Men så leste du sikkert min 5. punkt liste først Og da var det jo bare noe tjavfts som er lagt til på 'Alexsnader' sin liste. Lenke til kommentar
eab Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Jeg er litt som lars monsen, chuck norris og macgyver.. Jeg visste det allerede før jeg leste tråden Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Er ikke i opplæringsboka til fagprøven, er fra andre kapittel i Maskinlære boka mi Men jeg tor dette ikke dette er noen enkel forklaring på smøresysemet lenger Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Kan jo legge til at oljepumpa er den best smurte delen på motoren så det er skjeldent den ryker. Kan legge med litt kjapp feilsøking også. Oljelampa skal alltid lyse med tenning på og slukke når du starter motoren. Gjør den ikke det så legg ledningen til oljetrykksbryteren rett til gods. Da skal lampa lyse. Gjør den ikke det så er pæra/sikring/ledning defekt. Lyser lampa når du legger rett til gods er det en feil i oljetrykksbryteren(mest sannsynlig). Kan være oljepumpa eller tette oljekanaler, men det er uhyre skjeldent. Dette vil du høre også med rakkling fra motoren. Hvis du er i tvil om pumpa er i orden så skru ut oljetrykksbryteren og sett fingeren foran. Du kjenner hvis det kommer trykk når du starter motoren. Så slipper du og koble opp manometer osv... Sånn fort og gæli bak garasjen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå