Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

smøresystemet på en standard motor.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er litt ny innen mekking, og jeg lurte litt på hvordan smøresystemet på en standard bensinmotor fungerte. Da tenker jeg ikke på girkasse eller noe sånt, bare på selve motorblokka. Hvordan kamakslingen blir smørt og slike ting. Hadde vert fint med noen bilder viss noen finner det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vel ta det enkelt siden jeg orker :D

 

Oljen i motoren ledes fram ved hjelp av en oljepumpe som som oftest blir drivet av veivakslingen.

Så går oljen til feks rammelagerene gjennom borringer/kanaler i blokka, så tar den veien vidrere til veivakslingen der den skal til veivlagerene også videre til kryssbolt lagerene på stempelkrona gjennom borringer i veivstanga.

På samme måte er sylinderforingene, kamakslingene og vippearmene, alt går alså gjennom kanaler i blokka, og etter på renner olja tilbake i bunnpanna, så går den eventuelt gjennom en kjøler og i alle fall et filter før den blir sendt rundt i kanalene på nytt...

 

Ellers så er oppgavene til oljen å smørre, kjøle og rense...

 

Kan vel på en måte si at oljepumpa er hjerte til motoren og olja er blodet ;)

Lenke til kommentar
Kan vel ta det enkelt siden jeg orker :D

 

Oljen i motoren ledes fram ved hjelp av en oljepumpe som som oftest blir drivet av veivakslingen.

Så går oljen til feks rammelagerene gjennom borringer/kanaler i blokka, så tar den veien vidrere til veivakslingen der den skal til veivlagerene også videre til kryssbolt lagerene på stempelkrona gjennom borringer i veivstanga.

På samme måte er sylinderforingene, kamakslingene og vippearmene, alt går alså gjennom kanaler i blokka, og etter på renner olja tilbake i bunnpanna, så går den eventuelt gjennom en kjøler og i alle fall et filter før den blir sendt rundt i kanalene på nytt...

 

Ellers så er oppgavene til oljen å smørre, kjøle og rense...

 

Kan vel på en måte si at oljepumpa er hjerte til motoren og olja er blodet ;)

Er faktisk 5 ting: Kjøle, smøre, rense, hindre korrosjon og tette :thumbup:

Lenke til kommentar

Tja.. viss du skal prike så skal jeg og prike :)

 

 

Den korrekte rekkefølgen er vel heller:

 

1 Redusere friksojon og slitasje.

2 Kjøle ved og lede bort varme.

3 Rense

4 Nøytralisere forbrenningsavfall

5 Tette

 

Og hindre korrosjon blir vel en litt enkel måte og si det på da en gammel olje full og svovelsyre blandet med vann/kondens kan gjøre my skade på maksindeler, derfor sier vi heller nøytalisere forbrenningsavfall :)

Lenke til kommentar
Tja.. viss du skal prike så skal jeg og prike :)

 

 

Den korrekte rekkefølgen er vel heller:

 

1 Redusere friksojon og slitasje.

2 Kjøle ved og lede bort varme.

3 Rense

4 Nøytralisere forbrenningsavfall

5 Tette

 

Og hindre korrosjon blir vel en litt enkel måte og si det på da en gammel olje full og svovelsyre blandet med vann/kondens kan gjøre my skade på maksindeler, derfor sier vi heller nøytalisere forbrenningsavfall :)

De jeg leste opp er de som står i Opplæringsboka for Fagprøven. Så det du skriver der er bare en dårlig utvidelse av de punktene jeg skrev ned.

10 ganger enklere å skjønne mine/opplæringsboka sine punkter enn dine.

Lenke til kommentar
Jeg må være dritsmart, siden jeg skjønte begge måtene å si det på... Selv uten å ha lest den læreboka.

Jada :thumbup:

 

Men så leste du sikkert min 5. punkt liste først :D Og da var det jo bare noe tjavfts som er lagt til på 'Alexsnader' sin liste.

Lenke til kommentar

Kan jo legge til at oljepumpa er den best smurte delen på motoren så det er skjeldent den ryker.

 

Kan legge med litt kjapp feilsøking også. Oljelampa skal alltid lyse med tenning på og slukke når du starter motoren. Gjør den ikke det så legg ledningen til oljetrykksbryteren rett til gods. Da skal lampa lyse. Gjør den ikke det så er pæra/sikring/ledning defekt. Lyser lampa når du legger rett til gods er det en feil i oljetrykksbryteren(mest sannsynlig). Kan være oljepumpa eller tette oljekanaler, men det er uhyre skjeldent. Dette vil du høre også med rakkling fra motoren.

 

Hvis du er i tvil om pumpa er i orden så skru ut oljetrykksbryteren og sett fingeren foran. Du kjenner hvis det kommer trykk når du starter motoren. Så slipper du og koble opp manometer osv...

 

Sånn fort og gæli bak garasjen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...