Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin fryser seg ved bios-oppstart (virus?)


Anbefalte innlegg

Hei, har en maskin som fryser seg helt ved første bios skjermen. Skjedde i dag tidlig. Lurer på om det kanskje er virus som har forårsaket dette.. Brukeren hadde holdt på med noe epost når maskina plutselig låste seg. Finnes vel ingen metoder for å komme forbi bios oppstart? Så må vel skru ut disken og scanne den på en isolert maskin tenker jeg..

 

Jeg lurer vel kanskje ikke på så mye.. var mer enn opplysning. Hvis det skulle vise seg å være et virus, så må det være et rimlig skummelt et!

 

Poster en oppfølging senere.. Kom gjerne med innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, har en maskin som fryser seg helt ved første bios skjermen. Skjedde i dag tidlig.

Det jeg ville begynt med var og teste minnet.

Da settes korrekt spenning og timings til minnet i bios.

Da skal du boote memtest86+ 2.01 kjør en stund.

http://www.memtest.org/

Kun 0 feil er ok.

 

Sjekk om den lager Minidump(guide øverst på siden)

 

Vi kan sjekk disk og virus senere.

Kommer da med gudie hvordan du kan sjekke for virus og feilsøke på disk.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Maskina var full av støv, så fjerna det mens jeg først holdt på. Det var hvertfall ikke virus.

 

Fant til slutt ut at det var en usb minnepinne som var synderen. Var kobla til en usb-hub med to minnepinner. Ene minnepinna var unormalt varm, og når jeg dro ut denne starta maskina helt som normalt.

 

Noen som har vært borti det her før? Minnepinner som streiker på den måten? Og er det noe begrensning på hvor lenge en minnepinne bør være kobla til? Virka som om disse minnepinnene stod i sånn mer eller mindre døgnet rundt når ikke informasjonen på dem trengtes å transporteres til annet sted.

Lenke til kommentar

Har hatt tilsvarende problem med USB-disker. Og en E-SATA disk. Av en eller annen merkelig grunn nekter maskinen å starte med E-SATA disken tilkoblet. Drar den ut, så starter den med en gang. Det morsomme er at når jeg kobler disken i igjen, dukker den ikke opp i Windows. Men om jeg så tar maskinen ned i Sleep-mode, og så vekker den igjen, DA smeller disken opp med en gang.

 

Merkelig problem syns jeg..

Lenke til kommentar
Noen som har vært borti det her før? Minnepinner som streiker på den måten? Og er det noe begrensning på hvor lenge en minnepinne bør være kobla til? Virka som om disse minnepinnene stod i sånn mer eller mindre døgnet rundt når ikke informasjonen på dem trengtes å transporteres til annet sted.

Prøvde en defekt minnepinne for et par uker siden. Skal si det sånn at jeg nesten brant meg på den, og usb-portene deaktiverte seg pga overspenning og det kom advarsel i windows. Farlige saker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...