Gå til innhold

Fart på overføring av data

Anbefalte innlegg

Ofte lurer eg på om denna peseen har raskare fart på overføring av data enn den andre. Eg lure på om farta på overføring av data mellom dei to maskinene der blir mykje raskare med den nye switchen i staden for den gamle HUBen. Og kva med ein kryssa kabel.

Korleis målar eg dette på ein enkel og trygg måte?

Eit program? Freeware?

Nero kan måla drivespeed på lokale diskar, men er dette ein god og samanlikntbar måte å måle på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det på itavisen måler kun hastigheten mellom internett (dvs itavisens server med 10 mbit/s tilkobling) og PC'n din.

Om du skal måle hastigheten på det lokale nettverket ditt (les: hub vs switch osv) så kan du bruke sisoft sandra for å måle en overføring (half duplex eller full duplex) av gangen. Men om du har flere PC'er i nettverket, så kan ikke sisoft sandra måle hastigheten over flere kabler samtidig. (Fordelen med switch fremfor hub er jo at switchen kan sende f.eks data mellom PC 3 og 4 samtidig som mellom PC 1 og 2. Hub'en må veksle på hvilke PC'er som skal få kommunisere)

Lenke til kommentar
(dvs itavisens server med 10 mbit/s tilkobling)

Så det er javascriptets feil at jeg får 17 Mbit/s?

Hmm... Det var merkelig. Har selv aldri fått mer enn ca 6-7 Mbit/s med min 100Mbit/s-linje. (Ser forresten på avartaren din at vi sansynligvis er koblet til samme nett) De har tidligere skrevet at serveren deres har 10Mbit/s til NIX og jeg antok det gjalt ennå.

Jeg tok testen nå og fikk resultater på mellom 11 og 13 Mbit/s, så det virker som om testen er litt bedre nå.

Men som de sier selv: Testen gir ikke spesielt gode resultater for hastigheter noe særlig over 2-3 Mb/s, ettersom feilmarginene blir større, og justeringer av operativsystem spiller en større rolle. Så det kan godt være noe annet som spiller oss et puss, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...