ZealD Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Med mindre du drar med deg en mobil hasjplantasje for dyrking under oppholdet så skal eg holde munn Hehe.. tenk deg overskriftene i media. "Jeger dyrket hasj på kasserna" Hehe God reklame Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Var selv på Porsangmoen i førstegangstjenesten. Jeg trente som en helt før jeg skulle inn som rekrutt i Jegerkompaniet. Leste i ett av de tidligere innleggene at det hadde gått rykter om at det var lite løping i rekrutten, og at kondistrening før innrykk derfor ikke hadde første pri. Dette kan jeg avkrefte med en gang. I løpet av de 4,5 ukene rekrutten varte, gjorde vi ikke annet enn å gå/løpe med og uten pakning i skytefeltet (ett av nordens største, med et terreng som ikke ligner grisen). Da sier det seg selv at har man ikke kondis fra før av, så vil man slite med å holde det høye tempoet som er i begynnelsen. Husk at dette er en "spesial avdeling", der folk i all hovedsak har søkt seg dit, og av den grunn er godt trent fra før av. Sprang 3000 på 11:50, et resultat som var midt på treet i mitt kull. Vi hadde folk som sprang på 9_et_eller_annet, og mange var nede på 10. Det sier litt om hvilke mennesker man møter på ett slikt innrykk. Generelt kan jeg si at det å avtjene førstegangstjenesten på Porsangmoen, var rett og slett helt fantastisk. I og med at det er en "liten" leir, i den forstand at det ikke befinner seg mer enn 200 mann i leiren (inkl. befal) til enhver tid (utenom på øvelser), gjør det mer interresant. Resultatet er at du blir meget godt kjent med samtlige av dem som tjenestegjør der oppe. Leiren er egentlig designet for å holde mer enn 1200 mann. Messa må nevnes, da bygget er meget nytt, og maten helt utsøkt. Faktisk regnet som en av de beste messene i landet Velferden er stor (beregnet på over 1000 mann), så her er det nok av plass å boltre seg på. Jeg kan nevne et stort styrkerom, svømmehall med badstu, kampsportrom, flere billiardbord, og bordtennisbord, samt playstation-rom og kinosal hvor man kan se på film, eller fotballkamper når man selv måtte ønske. I tillegg har velferden nok av fritidsutstyr (paintball, ski, sykler, fiskeutstyr, kanoer osv osv) som soldatene kan låne på fritiden. Det finnes også en fotballhall i leiren, der det blir arrangert fotballturneringer flere ganger i året. Kan også nevnes at det finnes en go-kart bane i nærheten av leiren, og at denne blir lånt til soldatenes disp ett par ganger i året, når det er sommer og sol i været (de få gangene det skjer). Porsangmoen ligger i en dalgryte, og er en kald og forblåst plass. Dere har mye godvær i vente Lakselv sentrum ligger ca 1,8 mil nord for leiren. Til tross for at det er et lite sentrum, finner du stort sett det du skulle være på jakt etter. Eneste jeg kan komme på som ikke er å oppdrive i lakselv, er kebab Etter 3 uker får man for første gang lov til å forlate leiren, og dra inn til lakselv på "shopping". Det er også mange som bruker anledningen til å dra inn for å drikke seg sørpefulle på en av de 3 uteplassene som finnes. Kan også nevnes at det ofte blir en del bråk mellom soldatene og de "lokale heltene" som de så fint kalles. En gjeng finnmarkinger (les: samer) som ser interessen av å denge flest mulig soldater for så å stikke av etterpå. Ellers er det ikke så mye annet å si, enn at året på Porsangmoen var det beste året i mitt liv. Makan til opplevelser skal man lete lenge etter. Ikke bare det man får gjøre på øvelser, men også andre ting, f.eks nordlyset. Kulden som skjærer gjennom marg og ben på enhver stakkar sørlending som aldri har opplevd mer enn minus 10 grader. Mørketiden, hvor enhver normal person går rundt i koma, og ikke ønsker annet enn å bare ligge å sove, og lignende fenomener som kun kan oppleves nord for polarsirkelen. Med andre ord har dere mye å se frem til. Som vi alltid pleide å si; det er god stemning. "Smerte er midlertidig, æren varer evig" - ett uttrykk som kan være lurt å ha i bakhodet når det blir for jævlig=) Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Gleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeder meg! :D:D Lenke til kommentar
bennybanan Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Hørtes bra ut dette her. Men nå har det seg slik at jeg skal på opptak på FIH 21juni. Får se hvordan det går der, hvis jeg ikke kommer inn, er det rett på jegerkompaniet. Lenke til kommentar
v0lc0m Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Heihei. Ser det er flere som skal inn på GP nå 6. august 08. Jeg har mast i en mnd for og komme meg inn der. Fikk svar for noen dager siden at min innkallese er sendt. Er dere på www.utvalg.no dere som skriver her eller? Kommer i allefall inn dit så fort jeg får innkallelsen. Lenke til kommentar
underdark Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg har jobbet på GP som befal, og stiller meg fullt og helt bak det som er sagt. God mat i messa - dessverre like godt dessert nesten hver dag, veldig bra velferdsanlegg og treningsfasiliteter. Herlig med scooter over vidda i full snøstorm i januar, reinslakting på overlevelsesøvelse, osv osv.. *mimre* Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Lurer på hvordan en helt vanlig dag ser ut i jegerkompaniet. Noen som kan lage en slags tidstabell: 07:00 står opp. 07:15 mat etc. Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 26. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2008 Lurer på hvordan en helt vanlig dag ser ut i jegerkompaniet. Noen som kan lage en slags tidstabell: 07:00 står opp. 07:15 mat etc. Jeg skal jo inn om 10 dager, så jeg kan jo komme tilbake med en oversikt etter hvert Lenke til kommentar
underdark Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 06:00 Revelje 06:15-07:00 Frokost 07:30 Inspeksjon av vask 08:00 Tjenestestart 16:00 Tjenesteslutt 23:00 Rosignal Tjeneste innebærer av og til lunsjpause 11:15-12:00. Ellers smører dere lunsj ved frokost og spiser det ute, en eller en eller annen gang ila tjenesten. Mulig de kjører fellestrening hver morgen en time eller to før dere begynner med den vanlige tjenesten - vet iallefall det er mye fysisk trening. Det kreves for å gjennomføre den tjenesten dere skal. Tidene er veldig tentative - husker ikke helt nøyaktig. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 (endret) Var veldig godt trent da jeg søkte meg inn, men har vært syk og forkjølet opp og ned noen uker nå, så er redd for at det blir vanskelig for meg nå som kondisen er så som så. Er det rett på sak eller er går det gradvis? isåfall vil jeg da få litt problemer tror jeg. Andre praktiske ting, er det vits i å ha med seg laptop etc, vil man kunne benytte seg av internett? Endret 4. august 2008 av Bandidos-Pelle Lenke til kommentar
Sir Game Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Neppe særlig vits i å dra med seg pc den første gangen (rekrutt perioden) tror jeg Ikke verdens beste kondis jeg heller, men satser kortene på godt humør og ståpåvilje. Drar i mårra gutta Sees i Oslo på mårrakvisten! Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Bandidos-Pelle: Første dagen vil det nok ikke være så veldig stress. Dere vil få mye informasjon om kompaniet, hva dere skal gjennom, og hva som kreves for å bli jeger. I tillegg skal dere få utdelt utstyr, og bli satt opp på rom. Ankommer dere Lakselv og Porsangmoen like tidlig på dagen som vi gjorde, rekker dere å klippe dere, lære å pusse bootsa, og gjerne få gjennomført ett aldri så lite klesshow før dere får slenge dere til ro i blåsenga. Sistnevnte skal jeg ikke fortelle så mye om, annet enn at det bli ganske så hektisk. Et lite tips, ha utstyrskontroll fra dag 1. I begynnelsen blir det lange dager. Gjerne fra 05:30 - 23:00. Det kan være litt av en overgang for enkelte, da det gjennom hele dagen holdes ett høyt tempo. Mye skal gjennomgås hver dag. Men for å svare på spørsmålet ditt; Med en gang dere har fått på dere uniformen, blir dere ikke lenger regnet som sivilister. Det er da det braker løs. Så ja, rett på sak The Game: Lite vits å dra med pc'n før etter første perm. Vi fikk ikke engang lov å ha mobiltelefon på rommet første uka. Alt ble samla inn. En del av utpsykinga som foregår i rekrutten. Lykke til i mårra folkens. GP er en meget bra plass å være stasjonert på. Dere har mye bra i vente. Og husk; smerte er midlertidig, æren varer evig Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Nesten en måned siden sist det var aktivitet i tråden. Er spent på hvordan det innrykket gikk med hw-folka. Noen som har måttet forlate GP av dere? Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Slenger meg på, det er da ikke så travelt at man ikke har tid til å oppdatere? Hele gjengen kan da umulig ha røket ut? Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 Alle ekke røket ut enda nei, eg holder meg fortsatt fast Vi var vel en 85-90 stk ved start av tjenesten, nå er vi under 70 stk tror eg. Usikker på antallet. Mange av de som er her er dog i pulje 5, som er pulja for de "delvise". Det er de med skader som hindrer dem i å utføre vanlig tjeneste. " uker igjen av rekrutten nå, deriblant en uke overlevelse som mange av oss ser frem til, selv om snøen har lagt seg på fjellene her oppe. Jegeraspirantperioden venter etter perm Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Bra at du fortsatt er med. Men det merkes godt etter øvelse overlevelse at det er mange som ikke vil bli jeger allikevel. Mange som brytes psykisk ned i løpet av denne uka. Det er helt for jævlig, for å være ærlig. Men drikk vann, og tenk positivt, så går det nok bra. Prøv å ikke tenk på mat, selv om det kan være usannsynlig vanskelig. Aner ikke hvor mange ganger jeg fantaserte om pizza og ostesmørbrød, der jeg lå og hata på natta kun iført undertøy og uniform, og snøen dala ned. Ikke noe sovepose der i gården nei Bålet varmer greit da, om du får fyr på det. lykke til. Keep it up! Lenke til kommentar
DeltaSniper Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Hvordan går det nå for dere som er inne? Henger fortsatt med? Lenke til kommentar
Gjest medlem-75284 Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Jeg lurer på om det i hele tatt for meg er noe vits i å søke meg dit, er overhodet ikke godt nokk trent til å klare 2000 metern på under 13 min.. Jeg er skikkelig motivert og har begynt å trene kondisjon. Jeg vil inn i jegerkompaniet neste år. Det er noe jeg virkelig ønsker, men om kondisjonen er så viktig er det vell ikke noe poeng for meg? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Det er 9 måneder til innrykk, mann! Begynn å trene! Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Løper du ikke 3000 på under 13 min ligger du ekstremt dårlig an. Du bør minimum faktisk være rundt 12. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå