Gå til innhold

Jegerkompaniet (ISTAR) - Hvor mange andre?


ZealD

Anbefalte innlegg

Ey. Noen som vet hvordan systemet er angående narkotika? Burde jeg være ærlig eller skal jeg bare holde kjeft å håpe de ikke finner noe på noen tester (Det er lenge siden sist)

 

I forsvaret er det etter det jeg har forstått nulltolleranse for narkotika. Nå kjenner jeg ikke til din historie, men hadde det vært meg, så hadde jeg helt klart vært ærlig og sagt ting slik det er. Håper du har sluttet med de greiene, det er hvertfall noe jeg ville fått med når det blir spurt om narkotika. Det verste du kan gjøre er å lyve om narkotikabruk så finner de det alikavell i blodet ditt. Da er det hvertfall på hodet og ræva ut.

 

Nå har jeg ikke vært inne enda (skal inn i januar) så vet ikke hvordan dette fungerer i praktis. Det kan sikkert andre svare på, men jeg ville vært ærlig i sånne intervjuer. Kjipt hvis ting kommer opp senere som man kanskje burde sagt ifra om på intervjuet.

 

Jo, men det er jo snakk om et par måneder siden. Kan man bli kastet ut for å ha prøvd narkotika en gang for lenge siden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ey. Noen som vet hvordan systemet er angående narkotika? Burde jeg være ærlig eller skal jeg bare holde kjeft å håpe de ikke finner noe på noen tester (Det er lenge siden sist)

 

I forsvaret er det etter det jeg har forstått nulltolleranse for narkotika. Nå kjenner jeg ikke til din historie, men hadde det vært meg, så hadde jeg helt klart vært ærlig og sagt ting slik det er. Håper du har sluttet med de greiene, det er hvertfall noe jeg ville fått med når det blir spurt om narkotika. Det verste du kan gjøre er å lyve om narkotikabruk så finner de det alikavell i blodet ditt. Da er det hvertfall på hodet og ræva ut.

 

Nå har jeg ikke vært inne enda (skal inn i januar) så vet ikke hvordan dette fungerer i praktis. Det kan sikkert andre svare på, men jeg ville vært ærlig i sånne intervjuer. Kjipt hvis ting kommer opp senere som man kanskje burde sagt ifra om på intervjuet.

 

Jo, men det er jo snakk om et par måneder siden. Kan man bli kastet ut for å ha prøvd narkotika en gang for lenge siden?

 

Jeg har ikke noe kjennskap til denne problemstillingen da jeg som sagt hverken har avtjent førstegangstjeneste enda eller har brukt noe form for narkotika slik at dette har vært ett problem for meg. Uansett ville jeg vært ærlig hvis narkotika kommer opp under ett intervju, og det gjør det nok helt sikkert. Regner med at du er innkalt i jkp siden spørsmålet kom akkurat i denne tråden og jeg regner med at de er veldig strenge, kanskje litt ekstra strenge når det gjelder slike ting. Men det blir litt synsing fra min side. Sikkert mange andre her inne som kan bidra med mer spesifikk informasjon. Uansett håper jeg for din den at dette ikke er noe du kommer til å fortsette med! Pass på å ikke fremstå som at det skjedde i ett "svakt øyeblikk" eller "dårlig dømmekraft" da dette kan slå veldig feil ut. Lykke til under førstegangstjenesten. Vær ærlig og fornuftig så skal nok alt gå bra!

Lenke til kommentar

Det er nok liten mulighet for at dette er noe jeg fortsetter med, ettersom dette var en gang for mange måneder siden.

 

Videre var det ikke i et svakt øyeblikk. Jeg var nysgjerrig og interessert og derfor prøvde jeg hasj. Ingen andre grunner. Jeg er ikke lenger nysgjerrig ergo er det ikke lenger et problem.

Lenke til kommentar
Det er nok liten mulighet for at dette er noe jeg fortsetter med, ettersom dette var en gang for mange måneder siden.

 

Videre var det ikke i et svakt øyeblikk. Jeg var nysgjerrig og interessert og derfor prøvde jeg hasj. Ingen andre grunner. Jeg er ikke lenger nysgjerrig ergo er det ikke lenger et problem.

 

Det høres bra ut. Grunnen til at jeg tok opp det med "svakt øyeblikk" er fordi hvis narkotika kommer opp som ett tema under intervjuet, så blir det nok sikkert spurt om hvorfor man gjorde dette, og da må man bare være litt forsiktig med hva man svarer slik at man ikke gjøre vondt værre. Men slik ser det er ikke det noe problem for det og det er bra:)

Lenke til kommentar

De er nok ikke strengere på narkotika i jegkp enn i resten av forsvaret. Nulltoleransen gjelder over hele linja. Ærlighet er en fin ting, men vet om flere som ikke ble sikkerhetsklarert etter å ha oppgitt å ha prøvd marihuana en gang. Gjentar, bare prøvd, ikke engang dømt for bruk. Men er det den minste sjans for at dritten fortsatt kan spores, kan det være lurt å svare ærlig.

Lenke til kommentar

Jeg tok å sjekket litt ut på internett hvor lenge hasj kan spores etter inntak og det er litt forskjellige svar, men slik jeg ser det kan du være ganske trygg når du skal foreta testen. Men som andre påpeker, er det det minste sjans for at testene får utslag er det greit og være ærlig.

 

Kilder:

http://www.rustelefonen.no/index.php?optio...2&Itemid=59

http://utekontakten.fredrikstad.as/default.asp?ItemID=1166

http://www.scantest.no/sporsmal---svar/hvo...arkotika-spore/

Endret av thomsi1607
Lenke til kommentar
Ey. Noen som vet hvordan systemet er angående narkotika? Burde jeg være ærlig eller skal jeg bare holde kjeft å håpe de ikke finner noe på noen tester (Det er lenge siden sist)

Dette her er litt tricky. I jegerkompaniet er du såvidt jeg vet avhengig av å få sikkerhetsklarering. Hvis det dukker opp ved en senere anledning at du har brukt narkotika og du ikke har fortalt dette når du har blitt spurt tidligere (dette fyller du ut minst en gang på et personopplysningsskjema i løpet av rekruttskolen), kan du nok vinke farvel til sikkerhetsklarering og dermed sannsynligvis også jegerkompaniet og ganske mange andre stillinger i forsvaret. Dette innebærer sannsynligvis overføring heller enn dimmitering, ihvertfall hvis du har fullført rekruttskolen. Jeg kjenner imidlertid flere som har innrømmet fra første dag å ha brukt narkotika, og såvidt jeg vet fikk ikke disse sikkerhetsklarering i utgangspunktet. En kompis av meg ble tom. dimmet på innrykksdagen pga. dette (han fikk tilbud om å komme tilbake til sommeren hvis han tester seg hos lege jevnlig, noe han selvsagt ikke gidder).

 

Ærlig som jeg er, ville jeg nok ha sagt ifra, men det er ikke sikkert dette er et taktisk godt trekk. Det er dårlig med operative og spennende tjenestetyper som ikke krever sikkerhetsklarering.

Lenke til kommentar

Ærlighet når det gjelder narkotika lønner seg sjelden. Uansett hva sesjonsoffiser sier. Men, en kompis av meg var dømt for promillekjøring, var dønn ærlig om det, og ble klarert hemmelig. Noe som i teorien skal være umulig. Så kanskje forhåpentligvis varer ærlighet lengst?

Lenke til kommentar
Ærlighet når det gjelder narkotika lønner seg sjelden. Uansett hva sesjonsoffiser sier. Men, en kompis av meg var dømt for promillekjøring, var dønn ærlig om det, og ble klarert hemmelig. Noe som i teorien skal være umulig. Så kanskje forhåpentligvis varer ærlighet lengst?

 

Har ikke forsvaret i utgangspunktet mulighet for å se om personer har eventuelle dommer på seg. Hvis de da har dette forran seg og man svarer ærlig at man har en dom på seg, så kan man bli klarert for hemmelig, men hvis man da velger å utelate slike opplysninger og du blir tatt for å lyve så er det rett ut.

Lenke til kommentar

Jeg har både begått grovt tyveri og røyket hasj og blitt tatt for det.

Sitter den dag i dag, med stilling i forsvaret og gradering H =)

Hadde selvsagt samtale med en person angående sikkerhetsklarering, jeg la ut om alt det "rebelske" jeg hadde gjort og at jeg hadde lagt dette bak meg.

 

Kan komme med en ting han sa under samtalen.

"Er ikke det som står på papiret jeg vurderer, det er deg som person"

 

Hvis du av en eller annen grunn skulle bli dratt i en samtale, så ville jeg vært ærlig.

Men på en annen side så har de jo ikke noe på deg, så sant du ikke har noe på rullebladet

Endret av peryy
Lenke til kommentar
Har ikke rulleblad, så det ser ut til at jeg ikke sier noe om dette ;)

 

Eg røper deg :o

 

haha.. Du må passe deg litt du også;) Du som skal skyte meg med MØR og kjøre over meg med snøscooter når vi har felles øvelser:P Forsvaret liker ikke sånne rambogutter vettu, kanskje du ender opp med å koke kaffe. Hvem har overtaket da!

Lenke til kommentar
Har ikke rulleblad, så det ser ut til at jeg ikke sier noe om dette ;)

 

Eg røper deg :o

 

haha.. Du må passe deg litt du også;) Du som skal skyte meg med MØR og kjøre over meg med snøscooter når vi har felles øvelser:P Forsvaret liker ikke sånne rambogutter vettu, kanskje du ender opp med å koke kaffe. Hvem har overtaket da!

 

Nei, hvem har overtaket.. Panserbataljonen eller VJK :O Du graver din egen grav!

Lenke til kommentar
Har ikke rulleblad, så det ser ut til at jeg ikke sier noe om dette ;)

 

Eg røper deg :o

 

Det må du ikke :(

 

Hehe.. ikke hør på Phannyboy. Han er egentlig bare en spinkel liten drittunge som til tider er veldig stor i kjeften :p Bare se litt lenger oppe i tråden. Vi har hatt en liten diskusjon om hvem som tar hvem hvis vi har felles øvelse, og jeg er nå rimelig sikker på at jeg kommer til å trekke det lengste strået når den tid kommer. :)

 

Bare for ordens skyld så kan du være ganske trygg på att ingen kommer til å røpe deg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...