Gå til innhold

Jegerkompaniet (ISTAR) - Hvor mange andre?


ZealD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fullførte ISTAR for et par år siden og angrer ikke et sekund! Hadde sykt mye gøy der! :D

 

Riktignok var jeg i Harstad da, men vil ikke si det var noen nedtur - snarere tvært imot! Likte plassen mer og mer etter folk begynte å falle ifra. Sprøtt at det er mulig å samle så mange snåle folk på en plass.. hehe.. :)

 

Å fullføre er ikke noe problem så lenge du er fast bestemt på å gjøre det du får beskjed om og gjøre det beste ut av ting. Noe mer enn grei fysisk form trengs ikke, men du må være "litt" sta. Det er tidvis tungt, men det som ikke tar livet av deg.. osv. :)

 

 

Det var bare 4% som kom igjennom til oss da. Befalet kjørte hardt de første 4-5 månedene for å få unna de som ikke taklet presset og det var en ekstra trygghet å vite at mannen ved min side var motivert for å gjøre det han kunne for å få til det han var satt til.

 

Selv om vi var igjennom mye rart ville jeg tatt et nytt år om det var pålagt.

Lenke til kommentar
Hvordan fungere drilling med skarp ammunisjon? Er det en skummel opplevelse? Man bør ha tillit til sine medsoldater da.

 

Fungerer i henhold til UD 2-1.

 

Er ikke en skummel opplevelse så lenge man vet at de man gjør det med har kontrol på pipeføring og overholder 45 grader'n.

Lenke til kommentar

Man har det utstyret man trenger. Det at utdanningstroppen rekrutterer til proff-troppen betyr ikke at de vernepliktige kan velge og vrake i stæsh.

 

Men man har bedre utstyr enn mange andre, slik at det er klart. Dere er heller ikke noen elitestyrke av den grunn, om noen skulle innbille seg det. (Bare et inntrykk jeg har fått etter å ha lest gjennom skarpskytter-tråden).

Lenke til kommentar
Hehe trodde jeg svarte i går. Jaja kaja.

 

Bare vi slipper ekle Ludviksekken så er jeg veldig fornøyd, og håper også på de nye glassfiberskiene til forsvaret og ikke NATO-plankene :p De er grusomme.

 

Kongesekk hvis man vet hvordan mann pakker den riktig, og sørger for at reimene er godt strammet sånn at den sitter bra på ryggen, har sikkert hatt 40kg på en sånn sekk en gang i tiden.

Lenke til kommentar

Jada for all del, det er en god sekk med plass til veldig mye. Men å ha den på ryggen en hel dag er ikke like gøy. Finnes det noe "triks" for å få den til å sitte bedre på ryggen? Har hørt folk kutter til f.eks. liggerunderlag og teiper det fast utenpå reimene slik at den blir mer behagelig. Fungerer dette i praksis?

Lenke til kommentar
Jada for all del, det er en god sekk med plass til veldig mye. Men å ha den på ryggen en hel dag er ikke like gøy. Finnes det noe "triks" for å få den til å sitte bedre på ryggen? Har hørt folk kutter til f.eks. liggerunderlag og teiper det fast utenpå reimene slik at den blir mer behagelig. Fungerer dette i praksis?

 

Man kan f.eks ta reimene fra en annen type sekk og feste de på ludvikken. blir bedre på skuldrene da.

Har aldri prøvd å feste biter av liggunderlaget til reimene, men det er sikkert mulig, dog bedre å sy de fast enn å bruke teip.

Lenke til kommentar

Kremt - " emm, nei da, bare kødder " - Kremt

 

Har hørt at det aldri har vært kvinner i norske spesialstyrker (HJK, MJK og FSK), fordi det er like krav til kjønnene og alle vet at menn er det beste soldatene. Selv den mest ihugga feministen må vel erkjenne det... Hvordan det er i porsanger veit jeg ikke, men mange kvinner er det nok ikke du. Dessverre ....

Lenke til kommentar
Kremt - " emm, nei da, bare kødder " - Kremt

 

Har hørt at det aldri har vært kvinner i norske spesialstyrker (HJK, MJK og FSK), fordi det er like krav til kjønnene og alle vet at menn er det beste soldatene. Selv den mest ihugga feministen må vel erkjenne det... Hvordan det er i porsanger veit jeg ikke, men mange kvinner er det nok ikke du. Dessverre ....

 

Stemmer det at det ikke har vært en kvinne i spesialstyrkene, men det finnes nok en del kvinner som er bedre enn mange mannlige soldater. Er fult mulig for en kvinne å komme inn i spesialstyrkene, men det krever en god del mer trening enn det gutta trenger.

Lenke til kommentar

Greit nok at kvinner har en teoretisk mulighet til å komme inn i en slik tjeneste, men når det er sagt så kan vi jo ta eksempel ifra en ikke navngitt jegertjeneste innenfor HJK/FSK for ikke så lenge siden, 300 mannfolk stilte opp og 1 jente.

 

Hun klarte ikke 1/5 av det hun måtte ta som et minimum av kroppshev.

 

Hvor mange jenter klarer egentlig å trene seg op til 40 push-ups og 7 kroppshev, løpe 7km med storpakkning og GRU?

 

De fleste menn har stort potensiale til å klare å trene seg opp til disse tilsynelatende enkle kravene. Jenter stiller mye svakere i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Greit nok at kvinner har en teoretisk mulighet til å komme inn i en slik tjeneste, men når det er sagt så kan vi jo ta eksempel ifra en ikke navngitt jegertjeneste innenfor HJK/FSK for ikke så lenge siden, 300 mannfolk stilte opp og 1 jente.

 

Hun klarte ikke 1/5 av det hun måtte ta som et minimum av kroppshev.

 

Hvor mange jenter klarer egentlig å trene seg op til 40 push-ups og 7 kroppshev, løpe 7km med storpakkning og GRU?

 

De fleste menn har stort potensiale til å klare å trene seg opp til disse tilsynelatende enkle kravene. Jenter stiller mye svakere i denne sammenheng.

 

En kvinne som driver med turn.... f.eks

Det er fult mulig, men det krever mer trening og lengre forberedelser enn hva menn trenger.

Lenke til kommentar

En kvinne som trener turn vil ofte ikke kunne løfte en mann på 90kg pluss våpen og GRU opp en bratt bakke. Det er ikke sånn at det alltid er kvinnen som blir skadet, og jeg kan garantere deg at en eventuell kvinne (og for den sags skyld mann) som skal bli en del av en slik avdeling må kunne løfte en person som med utstyr på - gjerne veier godt over 100kg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...