dabar Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Hei Jeg har en tv på service med en feil i elkjøp. Hvor lenge kan de holde på med det etter kjøpsloven? Har levert den for 3 uker siden... Har jeg krav på ny tv hvis det tar lang tid? Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Først og fremst er det låne-tv det er snakk om. Tror det er lenger enn 3 uker som er "ny tv perioden". Det skal også sies at det er Strax som tar service på disse tv-ene. Lenke til kommentar
dabar Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 Jeg har jo fått en låne tv som er litt større en mobiltelefonen min... hadde en 42" som jeg er blitt vant til. Hva er strax for noe? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Strax er vel det firmaet som reparerer tv'en med mindre jeg roter veldig. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 jeg har det inntrykket at reperatøren kan variere hvor man er i landet . Lenke til kommentar
kehax Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Etter kjøpsloven kan de holde på så lenge de vil hvis du har kjøpt den som forbruker. Men har du kjøpt den gjennom et firma gjelder kjøpsloven. Men da sitter du nok godt i det fordi kjøpsloven er ikke like streng som forbrukerkjøpsloven. Sitat fra lovdata.no: Kjøpsloven § 36.1 Selv om kjøperen ikke krever det, kan selgeren for egen kostnad rette mangel eller foreta omlevering, når dette kan skje uten vesentlig ulempe for kjøperen og uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Med andre ord så gir de deg en låne-TV og holder på din TV til den er i orden. Endret 28. mars 2008 av kehax Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Tja kehax, du mener altså det at å være uten sin tv er uten ulempe for kunde? . Nei, jeg tror vi skal se på bestemmelsen ang det at avhjelp (altså reparasjon) skal skje innen rimelig tid jeg. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 uten å lest bestemelsene så tror jeg det er at reperasjonene normalt skal kunne gjøres innen 3 uker og du kan forlange låneprodukt etter 2 eller 3 dager. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Det er ikke korrekt. Du har, dersom reparasjon tar over 7 dager, krav på et låneprodukt, de fleste butikker gir nå ut slike produkter fra dag 1. Reparasjon skal foretas "innen rimelig tid" står det å lese i forbrukerkjøpsloven. Dette kan bety mye rart, da hver enkelt sak skal bedømmes individuellt. Men, slik ståa er i dag, burde man starte å mase på butikken om annen løsning osv når det har gått 4-6 uker. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 man kan altså risikere å måtte være uten tv i noen få dager da ( hvis reperatøren er lit sær) ? dumt hvis man leverer den inn på en fredag og må vente til tirsdag ( 2 dager etter) eller regnes også lørdag og søndag med ? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Om TVen blir hentet hjemme, så får man aldri lånetv av de som kommer og henter tven, men det er bare å dra innom butikken/kjeden den er kjøpt hos, vise servicedokumentasjon og kvittering og forhøre seg om utlånsprodukt. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Etter kjøpsloven kan de holde på så lenge de vil hvis du har kjøpt den som forbruker. Men har du kjøpt den gjennom et firma gjelder kjøpsloven. Men da sitter du nok godt i det fordi kjøpsloven er ikke like streng som forbrukerkjøpsloven. Du har, dersom reparasjon tar over 7 dager, krav på et låneprodukt, de fleste butikker gir nå ut slike produkter fra dag 1. Reparasjon skal foretas "innen rimelig tid" står det å lese i forbrukerkjøpsloven. Dette kan bety mye rart, da hver enkelt sak skal bedømmes individuellt. Dette har vært testet i rettsak, hvor jeg mener å huske at 2 uker skal anses som lengste tid som tilfredsstiller "innen rimelig tid" og/eller "uten nevneverdig ulempe". Forbrukerportalen.no sier riktignok følgende; Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Finn link til den rettsaken, vi er uenige med deg. For å si det sånn, om alt over 2 uker er over rimelig tid, så er ca 90% av reparasjonene som utføres i norge over rimelig tid . Du har ikke rett her. Forbrukerportalen, som forøvrig ikke har noe med loven å gjøre annet enn at de er en veiledende side som TOLKER DEN, sier "som hovedregel"! Altså antyder den at det står mer i loven. Loven sier at dersom det er en urimelig kostnad for selger, så trenger man ikke å utgi låneprodukt. Altså er det opp til tolkning i hver enkelt sak. Men mitt hovedpoeng: Du har ikke rett ang 2 uker . Finn gjerne den rettsaken. EDIT: bare for å presisere, jeg mener IKKE at man kan holde et produkt på rep så lenge man vil så lenge det er gitt ut låneprodukt. Det går en grense, og den grensen ligger ofte på mellom 1 og 1.5 måned. Endret 29. mars 2008 av Alastor Lenke til kommentar
jocke Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Det kan godt hende jeg blander og/eller at det var et annet tidsrom enn 2 uker det var snakk om. Uansett, som du sier, er det endel tolkning inne i bildet - avhengig av produktet og saksforløpet. Om over 90% av reperasjoner i Norge er på over 2 uker, så vil ikke dette dermed si at dette er "innen rimelig tid" (selvsagt, alt avhenger av produktet/hvor omfattende evt. reperasjon er). Jeg har selv hatt uttallige saker, hvor reperasjoner strakk seg langt over 2 uker, hvorpå jeg har gått og vifta med forbrukerkjøpsloven i trynet på dem, og jeg har fått nytt produkt utlevert samme dag/innen et par dager. Uten at vi skal dra denne diskusjonen i det vide og det breie, synes jeg at servicemarkedet i Norge generelt sett er sløvt. Husker godt da jeg hadde levert en Nokia-telefon til service våren 2007. Skjermen var sprekt etter en joggetur (dvs normalt bruk). Leverte den til elkjøp, og de kunne ikke svare på om det var garantisak eller ikke i skranken. Den ble sendt inn. 3 uker seinere ble jeg oppringt, hvor de sa at dette tydelig ikke var normalt bruk, og at det ikke var garantisak. Jeg fikk i utgangspunktet 2 valg; betale ~900 kroner for å få den reparert, eller ~200 kroner i frakt for å få den tilbake igjen uten å reparere den. Det var ikke snakk om at de bare kunne kaste den (hadde kjøpt ny telefon uansett). Så jeg brukte 10 minutter på å få fyren i andre enden til å kaste telefonen i bosset..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå