roansa Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Skal bygge meg en "rimelig" HTPC Kabinett: Antec Fusion V2 Hovedkort: Asus M2A-VM CPU:AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz RAM: 2 stk TwinMOS DDR2 PC5300 1024MB Drev: Ett eller annet Blu-ray drev som jeg skal kjøpe på ebay HDD: 320GB SATA sak som jeg har liggene fra før Er det noe jeg birde endre på her. Skal bruke den til å laste ned og se filmer! og spille av litt musikk. Blir det greit å bruke det innbygde skjermkortet koplet til min plasma? Vil dette takle HD oppløsning? Er det nok raskt minne? Kom med syns punkter/forslag Endret 28. mars 2008 av roansa Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Det du må tenke på i forhold til HD er hva format du skal kjøre. For de fleste av oss på HW.no så er det nok snakk om h.264 som er det formatet som de felste HD filmer leveres på gjennom nettet (legalt eller illegalt, men det skal vi ikke diskutere her). Den prosessoren vil takle 720p i h.264, no problem, men 1080p vil den nok ikke ta unna. For å takle mesteparten av 1080p i h.264 i ren software vil du trenge noe tilsvarende til ca 2,5 C2D dualcore eller en quadcore rundt 2Ghz+ sånn røfft estimert. 720p er jo dog det mest vanlige, og det er tross alt ikke så fryktelig stor forskjell på 720p og 1080p selv på en 40" skjerm, så dersom økonomien spiller inn så ta gjerne stilling til om det er greit å være begrenset til 720p fremfor å måtte bruke en del mer penger på prosessoren. Utenom en sterk prosessor så er det egentlig ingenting spesiellt du trenger for å se på HD-filmer. Hva slags skjermkort du har er irellevant i forhold til videofremvising. Enten har det hardware decoding av formatene du bryr deg om eller ikke, og ingen vanlige skjermkort i dag har hardware decoding av h.264 uansett så... Maskinopsettet er helt ok. Det vil takle 720p i h.263 software, og 1080p i alle de formatene som du får kjøpt i butikken på plate (med mulig unntak av VC-1 i spesiellt høy bitrate). Håper dette hjalp -Stigma Endret 28. mars 2008 av Stigma Lenke til kommentar
kalg Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Har ikke Radeon HD2400 --> HD3870 X2 hardware støtte for H(x).264? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Jo, generellt sett i siste generasjon av skjermkort er det noen kort som har støtte for det, og med et slikt kort så hadde du ikke trengt like raskt CPU. problemet er bare at selv de billigste kortene med slik støtte er ikke akkurat neglisjerbare i pris, og det lønner seg som regel å bare kjøpe litt sterkere CPU fremfor å kjøpe et skjermkort i tillegg. Du er dessuten da også litt begrenset i hvilke formater du kan bruke. CPUen er universell tross alt, mens hardware decoding støtter bare det som det støtter. VC1 eksempevis kan da bli et problem om du skimper på CPUen. Her er billigste kort med h.264 hardware støtte jeg fannt (obs. demo produkt). http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346762 -Stigma Endret 28. mars 2008 av Stigma Lenke til kommentar
Gryteknut Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Min HTPC har (blant annet) et Asus M2A-MX hovedkort, en Sempron LE-1150 CPU og et ATI Radeon HD 3450 skjermkort som støtter hardware-dekoding samt lyd over HDMI. Disse tre komponentene måtte jeg ut med 950 kroner for totalt. Maskinen spiller av ikke-krypterte 720p-filmer med ca. 10% CPU-bruk hvis filen støtter hardware-dekoding. Hvis ikke ligger CPU-bruk i snitt på ca 50% (men strømsparing er på slik at CPU klokker seg opp og ned hele tiden, derfor vanskelig å si nøyaktig). Min TV støtter kun 720p slik at å kunne spille av høyere oppløsning ikke er nødvendig for meg. Jeg har ikke Blu-Ray-drev (ennå), så jeg vet ikke hvordan komponentene takler dette. Sannsynligvis vil i alle fall 720p gå bra. Hvis man er opptatt av å ha mange lyd-utganger på hovedkortet ville jeg nok valgt et annet kort. Endret 29. mars 2008 av Gryteknut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå