Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermkort 111 grader?

Anbefalte innlegg

Heisan godt folk. Håper ikke jeg blir hata på fordi jeg skriver en post som dukker opp på ukentlig basis...

Anyways. Jeg har et nvidia7500 LE som faktisk er varmt nok til å koke vann. 111 grader fikk jeg ut av temp måleren her i stad. Når jeg starter maskina så ligger den på rundt 80 grader. Og det etter den har vært kald i flere timer. Jeg har cruisa rundt på nettet for å finne en løsning og; A: Jeg leser at temp'n skal ligge på mellom 40-60 grader, og har du 80-90 så er det noe heftig galt. B: Noen hevder dette kortet ikke er særlig stødig.

Har hatt maskina i ca to år nå uten stress.

Her er det som gikk meg på nervene når dette skjedde tidligere i dag. Jeg har to skjermer, A (vga) og B (dvi). Jeg satt å jobbet på maskinen, jeg ser på skjerm B...også forsvinner skjerm A. Så rebooter jeg maskina, da er skjerm B død, mens skjerm A lever...

nvidia kontrolpanelet viser at jeg bare har en skjerm. Egenskaper for skjerm i xp viser at jeg har to, men bruker bare èn. Så jeg aktiverer skjerm B i egenskaper for skjerm, og det skjer absolutt nada. nvidia panelet godtar ikke at xp har sagt fra at det finnes en skjerm til, om du/dere skjønner.

Jeg åpna maskina og fikk bort en del støv tidligere, prøvde på nytt og da funka den plutselig. Jeg tenkte da kanskje at problemet var løst, men når jeg kom hjem i kveld og skrudde på maskina så var skjerm B død igjen...

Luftinga i kassa har jeg lest meg frem til at er helt på trynet med tanke på hvordan "flyten" skal være for at den skal være effektiv.

Hva må jeg gjøre? Greit, jeg har en skjerm som funker, men når du har jobba på to så vil du ikke bare ha èn hehe...i tillegg til at dette er en feil jeg vil rette opp i så fort som svint. Trenger jeg en ekstra vifte? Hvor mye koster dette og hvor får jeg tak i en? Og hvor skal den monteres egentlig?

Mvh

-Grønn på data innmat

Jeg kan suppelere med mer info om noen forteller meg hva de trenger og vite, og gjerne hvordan jeg finner informasjonen også, hvis den er godt gjemt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det krever jo en del mer når du kjører to skjermer, eller har det gått helt fint veldig lenge?

Skjermkortet i seg selv kan være litt for svakt til å takle overføring til to skjermer, og da blir det jo også varmt når den presser på for å klare det - så lenge det går. Er det 128MB eller 256MB minne på skjermkortet?

Skjermene dine fungerer sikkert, prøv en og en så ser du. Ang lufting så spørs det hva slags kabinett du har. Som en nødløsning prøvde jeg en gang en liten og kraftig bordvifte og satt den ved siden av kabinettet (blåste rett gjennom), hehe. Men det er ikke å anbefale i det lange løp, jeg skulle bare sjekke noe :D

Men siden det er varme i skjermkortet så er det ikke sikkert det hjelper så veldig mye med gjennomtrekk i kabinettet, da er det sikkert kjernen som er for varm, og den er ikke så lett å kjøle ned ved hjelp av "eksterne vifter", tror jeg.

Du kan jo alltids prøve en skikkelig rens av maskinen også (igjen), det kan ha en del å si! Da bør du ha egnet utstyr for å få blåst bort støv og skit. Jeg vet ikke hvor man får kjøpt sånt i nærområdet?

Lenke til kommentar

Interessant nick du har der hehe

Jeg har kjørt to skjermer siden jeg kjøpte maskina for ca to år siden. Så ja, det har gått fint veldig lenge. Skjermkortet har 512 mb minne. Begge skjermene funker så jeg vet at det ikke er skjermene som går hawire på meg, det er noe med kortet. Når jeg fyrte opp maskina nå så virket den ene, så aktiverte jeg den andre på egenskaper for skjerm og da funka den også...foreløpig vel og merke.

Kortet i seg selv har ikke en egen vifte, men det har en heat sink som blir ufattelig varm.

Lenke til kommentar

Vil anbefalle deg å stripse på en vifte på den alt for varme heatsinken før kortet tar kveld.

Du kan bytte kjøler,men vil heller anbefalle deg å kjøpe et nytt skjermkort.

Hvis du velger vifte, er det bare å kjøpe en 80mm vifte på nærmeste databutikk, monter forsiktig med strips, skal gjøre susen det. Ser ikke særlig pent ut da....

Lenke til kommentar

vet ikke hvor godt du har fått vekk støv men anbefaler deg å kjøpe en boks med trykkluft å rense alt i maskinen godt..

har vært plaget med dette poblemet på laptop, og temp opp til 110 grader, da slo maskinen min seg av automatisk.. vare bare å blåse den ren og da va den oppe stabilt på 35 grader...

Lenke til kommentar

Onkel

Er redd den måler i C gitt

howard_

Den er grei. Om jeg skal montere denna vifta hvordan gjør jeg det? Type hvor skal denne plugges inn? Skjermkortet mitt funker ypperlig til mitt arbeid så hvis det funker og kan fikses ser jeg ikke grunn til å bytte det ut. Vil ikke strips på heatsinken smelte hvis den fremdeles blir for varm? Om det ser bra ut eller ikke bryr meg ikke, det er viktigere for meg at den funker så jeg får jobbet med den.

Boc

Damn. Det var stor forskjell. I dag har den funket bra foreløpig, men jeg ser fremdeles etter løsninger for at den skal bli stabil. Når jeg har brukt den i dag så har jeg tatt forbehold om at den kan konke så jeg har nesten ikke brukt den andre skjermen til viktige ting...holder meg litt tilbake, så jeg må få fikset det

Terskelen på kortet er forresten 130C, og i dag har den ligget på 104-105C

Endret av arvemod
Lenke til kommentar

Jeg hadde GeForce 7500LE på forrige PC-en og den ble aldri så varm.. Den lå på ca 50-70 ved kraftig load.. Men den var det vifte på som standard da.. Var btw. 256mb versjonen med "TurboCache" (hva nå det er..) og kunne låne opptil 256 av RAM'en så den fikk 512mb.. :)

Lenke til kommentar

Mulig den blir enda varmere med to skjermer da? Hvis du brukte èn?

Ok, nå har hele maskina mi begynt å gå på tverke her. Jeg vet det finnes diagnoserings programmer der ute som kan hjelpe meg å se hva som foregår på maskinen min. Noen linker people?

Help me, help you, help me

Dette kommer så utrolig ubeleilig. Linker til diagnoseringsprogrammer, virus +++ taes i mot med takk

Lenke til kommentar

Spørs hva du legger i vært i cheeba det :p

OK. Jeg har nå funnet ut av jeg har et problem med min PnP bios ekstension inne på enhetsbehandling...kan det ha noe med saken å gjøre?

Jeg får beskjed om at det er et problem med driveren...som faktisk ikke er der lenger...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...