Rebel-Rider Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Rebel Rider`s 10 punkters guide for installasjon av ATI catalyst i Ubuntu 8.04 Beta 1: Åpne terminalen (du finner den under programmer/tilbehør) 2: skriv inn "Sudo apt-get update" vent så til operasjonen er ferdig 3: skriv så inn "Sudo aptitude install linux-headers-2.6.22-3-amd64" vent så til operasjonen er ferdig 4: Skriv inn "cd /var/tmp" 5: Skriv inn sudo wget https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2.ati.com/drivers/linux/64bit/ati-driver-installer-8-3-x86.x86_64.run --no-check-certificate vent så til operasjonen er ferdig 6: Skriv så inn "sudo bash ati-driver-installer-8-3-x86.x86_64.run" vent så til operasjonen er ferdig 7: Installasjonsprogrammet vil så starte, følg installasjonen velg automatisk installasjon. 8: Når installasjonsprogrammet er ferdig gå så i terminalen og skriv inn "sudo aticonfig --initial" 9: Restart så maskinen 10: Når du har startet på nytt igjen, åpne terminalen og skriv inn "fglrxinfo " (dette er for å kontrollere at driveren er installert riktig) Får du opp noe ala dette dette så er installasjonen vellykket (produsent og modell skal stemme med ditt grafikkort). default@default-desktop:~$ fglrxinfodisplay: :0.0 screen: 0 OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc. OpenGL renderer string: ATI Radeon HD 2900 XT OpenGL version string: 2.1.7412 Release Får du derimot opp dette så er den mislykket. default@default-desktop:~$ fglrxinfodisplay: :0.0 screen: 0 OpenGL vendor string: Mesa project: www.mesa3d.org OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect OpenGL version string: 1.3 Mesa 4.0.4 Guiden trenger nok litt finpussing, tilbakemeldinger/tips ønskes gjerne! Endret 30. mars 2008 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Du burde kanskje nevne at det er for 64-bit. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 Driveren støtter både 32 og 64bit, har selv 32bit ubuntu og det fungerer flott. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Hvorfor ikke bare bruke envy? Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Skulle til og si det samme. Grunen til man bruker ubuntu er pga simplisitet, og det der er latterlig mye knot for å gjøre noe som envy kan gjøre for deg. Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Kan nevnes at Envy ikke trodde at jeg hadde et ATI kort (Har HD 3870), og jeg måtte derfor gjøre det slik det står i denne guiden. Mulig det er fikset i 8.04 Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Skulle til og si det samme. Grunen til man bruker ubuntu er pga simplisitet, og det der er latterlig mye knot for å gjøre noe som envy kan gjøre for deg. Ubuntu og simplisitet? hahaha morsom du. Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Skulle til og si det samme. Grunen til man bruker ubuntu er pga simplisitet, og det der er latterlig mye knot for å gjøre noe som envy kan gjøre for deg. Ubuntu og simplisitet? hahaha morsom du. Ikke kom her og si du synes ubuntu er vanskelig. Tror vi lar den diskusjonen ligge. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Tviler på at han mener at ubuntu er vanskelig å bruke, men at ubuntu er langt mer komplisert utformet enn f.eks archlinux. Det er selvfølgelig for å være nybegynnervennlig, men kom ikke her og si at ubuntu følger KISS-prinsippet. Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Nei selvfølgelig ikke, det jeg mente var at ubuntu er lagt opp til at det skal være enkelt og bruke, og folk skal slippe og bruke CLI mest mulig. Og derfor mente jeg at envy er jo det mest logiske og bruke ettersom ubuntu er lagt opp til at alt skal være grafisk og enkelt. Var ikke meningen å tråkke på noen tær. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Jeg er helt enig Ville bare klare opp i forskjellen på simplisitet og brukervennlighet. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 Hvorfor ikke bare bruke envy? Det heter forresten EnvyNg nå, i nåværende øyeblikk så fungerer ikke EnvyNg på mitt ATI R600 kort, installasjonen virker til å fungere slik den skal (ingen feilmeldinger) men når en starter på nytt så blir det svart skjerm. Så denne guiden er er et resultat av å ha lest igjennom og prøv ørten ulike ATI installasjonguider på ubuntu forumet (de fleste av dem er ekstremt over komplisert og funker som regel dårlig) og merkelig nok så fant jeg denne metoden i et annet forum. Dette er såvidt jeg vet den simpleste og mest pålitelige metoden for å manuelt installere ATI drivern i ubuntu. Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Hei, ser dette er en gammel tråd. Men uansett: Har det problemet at jeg får svart skjerm når jeg bruker "ufrie drivere" til min Mint instalasjon. Prøvde den guiden din uten hell. Fikk ikke kjørt aticonfig --initial på en fornuftig måte tror jeg. Fikk følgende feilmenldig: incomplete in file /etc/X11/xorg.conf Device section "Configured Video Device" must have a Driver line. aticonfig: Parsing the configuration file failed. The above error messages are reported from XFree86 and may assist you in diagnosing the problem with your configuration input file. Try use -f option to generate a new configuration file. Sitter fortsatt med Mesa drivere. PS: det funka fint med "ufrie drivere" i Ubuntu 8.04, Men altså ikke i Mint. Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Device section "Configured Video Device" must have a Driver line. aticonfig parser /etc/X11/xorg.conf og endrer på den sånn den tror at den skal se ut for at ting skal fungere. Men det som ser ut til å ha skjedd her er at du mangler 'Driver'-feltet i Device-seksjonen for skjermkortet ditt, og aticonfig liker ikke dette. Eksempel på Device-seksjon (fra min egen xorg.conf): Section "Device" Identifier "ATi Mobility Radeon x1600" Driver "fglrx" Option "XAANoOffscreenPixmaps" "true" # fixes artifact issues with Xorg 7.3 Option "DesktopSetup" "single" EndSection Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 ok, regna med at det var noe som i den duren, men da jeg er forholdsvis ny i Linux så har jeg lite peiling på hva som mangla, så løste problemet ved å gå tilbake til Ubuntu Mulig jeg tar kopi av Xorg.conf fila her og prøver den i Mint ved en senere anledning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå