Gå til innhold

Data'n starter ikke mer!


kaaasen

Anbefalte innlegg

Kom akkurat hjem fra LAN i dag, og når jeg skulle starte opp maskinen kom det ikke noe bilde på skjermen. Bak på D-LED'n viste det at feilen var "initializing keyboard controller". Dette har jeg fått før, men har klart og fikse det.

 

Jeg tok ut alt av komponenter (nettverkskort, lydkort, ++), uten at det hjalp noe. Jeg prøvde deretter å starte maskinen uten skjermkort, men samme feilen kom opp.

 

Eneste mulige utvei da var å resette CMOS tenkte jeg, og når jeg hadde gjort det var det komplett umulig å få liv i maskinen!

 

Er det noen som har peiling på hva som kan være feil?

 

Mvh

Kim André

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er maskinen helt død, eller starter vifter og leds?

Er den helt død, er poweret trolig ødelagt, hvis ikke så er det hovedkortet eller cpu'en som er problemet. Da er eneste muligheten å prøve å få tak i andre komponenter, og teste med de.

 

Hvis du kan høre at maskinen booter opp (harddisken jobber), men ikke får bilde, er det trolig skjermkortet eller skjermen.

Lenke til kommentar
Du sier at du har løst problemet før...hvordan gjorde du det da?

 

Det var keyboard controller-problemet. Fikk tydeligvis bare midlertidig løst det.

 

 

Angående det med at PC'n er HELT død, så TROR jeg at jeg hørte et lite klikk da jeg prøvde å slå den på sist gang. Det hørtes faktisk også ut som om det kom fra power supply'en.

 

Vifter og alt det der starter ikke opp lenger nå, men det startet opp da keybard controller problemet var.

 

Sorry for rotete og keitete skriving her.

Lenke til kommentar

psu'n har tatt kvelden når vifteni den ikke går, ta ut sttrømmen åpne den og skift sikring (sylinderformet bit av glass eller kermikk eller noe) hvis du har chieftec eller ikke finner sikringen så tar du ut alle kontakter og lar den stå i en time før du plugger den i hk hd veggen og alle de andre stedene

 

Hvis ikke noe av det ovenfor virker kjøp en ny/prøv med en annen

 

Hvis du får løst keyboard problemet ta og oppdater biosen såer sikkert buggen fikset

Lenke til kommentar

du kan jo prøve å tjuv-koble PSU'n?

det er vel en vanlig ATX psu?

-i såfall er det et par pinner i ATX kontakten som du kan koble sammen (med en ledning el.lign) Se i blekka du fikk med eller sjekk hjemmesiden.

 

hvis viftene i PSU'n starter (eller hvis du har et multimeter kan du jo måle utgangene..) så er jo PSU'n iorden. ergo er problemet et eller annet sted i maskinen.

 

sPn

Lenke til kommentar

Viftene i PSU'n starter ikke. Jeg har lenge hatt lyst på et nytt kabinett, som f.eks det som er i spiller-pc-anbefalingen.

 

Finnes det noen fine og greie kabinetter hvor det følger med en bra/ok PSU til en rimelig penge? Gjerne skrueløst kabinett.

 

Dere anser det som veldig sannsynlig at det er PSU'en som har tatt kvelden? Det er absolutt INGEN reaksjon når jeg trykker på PÅ-knappen.

Jeg har ikke mulighet til å få lånt en annen PSU.

 

Mvh

Kim

Lenke til kommentar

Kikket enda litt til på Suntek TH-656, og det er jo et veldig fint kabinett, med skrueløst design og alt det der. Det følger også med 300W PSU. Det vil vel holde veldig greit, vil det ikke? Alt jeg har av ekstrautstyr i maskinen er:

- diskettstasjon

- 2 x cd-brennere

- dvd-rom

- d-led

- sb audigy live!

- geforce4-kort

- nettverkskort

 

pluss p4 med boxed vifte.

 

300W vil holde i massevis, ikkesant?

Lenke til kommentar

prøvde du å tjuvkoble'n?

har du sjekka sikring(er)?

termiske sikringer (dritten blir for varm å må stå av en tid)?

 

-har'u strøm i veggen? En kamerat av meg fikk ikke dritten igang, det viste seg at sikringen til kursen i veggen hadde gått!! :lol:

 

HINT: ikke kjøp noe i dag, vent til imorgen. Har selv brukt mye penger på slike impulskjøp, som viste seg å være bortkastet dagen derpå.

 

sPn

Lenke til kommentar

Det er jo bare bra at man kjenner sine begrensninger!

 

har du sjekket sikringen?

 

den kan du som oftest se gjennom "sprinklene" på baksiden.

Vær obs på at dersom du har garanti på PSU'n så forsvinner den hvis du åpner'n.

Men hvis du allikevel skal kjøpe ny, så er det jo bare å buksprette'n.

En stjerne-skrutrekker og 2-4 skruer så er den åpen. leit etter en vanlig sikring.

3 min. jobb-500kr spart. (1,5 kasse kvalitets øl)

 

Xplore!

 

sPn

Lenke til kommentar

Heisann!

dette er nok en "engangs-type" tenker jeg, sikkert en vanlig glass sikring.

Sikringen sitter i en holder, det er bare å nappe den rett ut.

Se igjennom glass-beskyttelsen på tråden som skal gå igjennom den.

Denne skal brenne over når spenningen/strømmen blir for høy.

 

ingen tråd=brent sikring.

 

Se på alu-holderen til sikringen. Der står størrelsen på den, kjøp en ny på SHELL'n eller Claes Olson eller noe slikt

 

sPn

Lenke til kommentar

Da bestiller jeg meg heller Suntek-kabinettet. Må bare forhandle med muttern om jeg kan få lov til å utsette den månedtlig nedbetalingen på bilen min ENDA EN GANG :lol:

 

Men jeg skal hvertfall åpne saken for å se om det er den som er fucka eller hva liksom.

 

Kommer tilbake med mer når jeg har skrudd den opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...