Gå til innhold

For svak PSU?

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har akkurat bestilt meg ett nytt skjermkort, Sapphire ATI HD 3870x2 og lurer på om PSUen min takler det.

Jeg har:

Silver Power 400w strømforsyning.

MSI P35 Platinum Combo Socket 775

Geil 2GB DDR2 PC6400 800MHz Ultra

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

3 120mm vifer

En kamerat av meg sier at strømforsyningen skal holde så vidt.

Jeg kan jo alltids teste og sjekke selv, men ville vite om for dårlig strømforsyning kan skade komponentene som sitter i PCen.

Har testet med eXtreme Power Supply Calculator v2.5 og fant ut at hele systemet drar 360 w.. men spørs om jeg kan stole på den noe særlig

Dessuten har jeg bare en PCI express kontakt, men det følger med to Molex til PCI express adaptere.

Regner med at disse funker.

Men holder CPUen min? Er mange delte meninger, og jeg vil ikke ødelegge komponentene mine.

Morten

Endret av Triarius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok å utfordre skjebnen, og kameraten din har rett i at det er så vidt, d.v.s så vidt den vil kunne levere det som trengs i det hele tatt. Den vil nok bli presset til det aller ytterste. Du må se hvor mye PSU kan levere på 12V, det er der CPU og skjermkort trekker safta fra. Ville uansett satset på en 550-600W PSU av bra merke, det er ikke bra å presse en PSU til de øverste grensene.

Lenke til kommentar
Det er nok å utfordre skjebnen, og kameraten din har rett i at det er så vidt, d.v.s så vidt den vil kunne levere det som trengs i det hele tatt. Den vil nok bli presset til det aller ytterste. Du må se hvor mye PSU kan levere på 12V, det er der CPU og skjermkort trekker safta fra. Ville uansett satset på en 550-600W PSU av bra merke, det er ikke bra å presse en PSU til de øverste grensene.

Kan jeg ødelegge noen av komponentene med for lite strøm?

Lenke til kommentar

Hei. Du kommer garantert til å ha problemer med den PSU'en, da produsenten heller ikke er av de beste. Komponentene vil i utgangspunktet klare seg fint, men du vil nok oppleve ustabilitet når du spiller spill etc (PC-en slår seg av), evt. vil PSU'en ryke. Dette skjedde her for en stund siden da eg kjørte ett HD2900Pro kort på en 400w NorthQ PSU, hele psu'en røyk i det.

Vet ikke helt hvor mye 3870 korta trekker, men HD2900Pro/XT oppgir rundt 280w peak. Tror 3870 er mer effektive, men er nok ihvertfall 200w peak per kort. Kjøp deg en Corsair 600w PSU :)

Lenke til kommentar
Hei. Du kommer garantert til å ha problemer med den PSU'en, da produsenten heller ikke er av de beste. Komponentene vil i utgangspunktet klare seg fint, men du vil nok oppleve ustabilitet når du spiller spill etc (PC-en slår seg av), evt. vil PSU'en ryke. Dette skjedde her for en stund siden da eg kjørte ett HD2900Pro kort på en 400w NorthQ PSU, hele psu'en røyk i det.

Vet ikke helt hvor mye 3870 korta trekker, men HD2900Pro/XT oppgir rundt 280w peak. Tror 3870 er mer effektive, men er nok ihvertfall 200w peak per kort. Kjøp deg en Corsair 600w PSU :)

takk for svar;) Greier vel å sope opp noen kroner til ny strømforsyning..

Lenke til kommentar

Hmm, ser eg tok litt hardt i med tanke på effektbruk på 38xx serien, tror 100w per kort er ett bedre estimat. Ville uansett lagt i noen kroner til ny strømforsyning da systemet fort blir ustabilt når du nærmer deg maks-effekten på "dårligere" strømforsyninger.

Lenke til kommentar

400 watt er i utganspunktet ikke noe problem om forskyningen har en fornuftig rail-fordeling og har litt kvalitet. Men jeg har aldri hørt om silverpower, og således så stiller jeg meg litt tvilende til kvaliteten. Hva med å bytte det ut med en 400-500 watter med god kvalitet? (Corsair, seasonic eller de nye enermaxene feks)

AtW

Lenke til kommentar
400 watt er i utganspunktet ikke noe problem om forskyningen har en fornuftig rail-fordeling og har litt kvalitet. Men jeg har aldri hørt om silverpower, og således så stiller jeg meg litt tvilende til kvaliteten. Hva med å bytte det ut med en 400-500 watter med god kvalitet? (Corsair, seasonic eller de nye enermaxene feks)

AtW

Viss jeg først bytter strømforsyning, kjøper jeg nok en Thermaltake Toughpower 850W eller noe.

Men håper fortsatt at min gamle 400w holder, slik at jeg slepper og kjøpe noe i det hele tatt.

Takk for svar!

Endret av Triarius
Lenke til kommentar

400watt er absolutt på grensen til det bare minimum av hva du trenger. Om det er en god kvlaitet 400watt så vil det kanskje fungere greit, men en dårlig kvlaitet 400watt vil ikke takle dette.

Du vil nok kun få problemer i situasjoner der du bruker både skjermkortet og CPUen tilnærmet maks - eksempevis i spill, så om du opplever merkelige problemer i tunge 3D-spill så er det nok pga. PSUen.

Nei, for lite strøm vil neppe ødelegge noe av din hardware, men det vil føre til spontane restarts, uforklarlig dårlig ytelse i noen tilfeller, og generell ustabilitet.

-Stigma

Lenke til kommentar

AtW

Viss jeg først bytter strømforsyning, kjøper jeg nok en Thermaltake Toughpower 850W eller noe.

Men håper fortsatt at min gamle 400w holder, slik at jeg slepper og kjøpe noe i det hele tatt.

Takk for svar!

Seasonic lager imho de beste strømforsyningene som finnes. De kommer også rebrandet som blandt annet Corsair (gjelder ikke 750watt). De er stille, har bra rail-fordeling og er stille.

En god 500-600 watt strømforsyning vil nok holde fint. Jeg har en 430watt seasonic (dog har jeg ikke så mye strømkrevende :blush: ), og jeg har kortsluttet den et par ganger, den lever like fint. Den er dessuten helt stille (viften koser seg på 700rpm).

Lenke til kommentar
400watt er absolutt på grensen til det bare minimum av hva du trenger. Om det er en god kvlaitet 400watt så vil det kanskje fungere greit, men en dårlig kvlaitet 400watt vil ikke takle dette.

Du vil nok kun få problemer i situasjoner der du bruker både skjermkortet og CPUen tilnærmet maks - eksempevis i spill, så om du opplever merkelige problemer i tunge 3D-spill så er det nok pga. PSUen.

Nei, for lite strøm vil neppe ødelegge noe av din hardware, men det vil føre til spontane restarts, uforklarlig dårlig ytelse i noen tilfeller, og generell ustabilitet.

-Stigma

Jeg vet ikke helt om jeg er enig i at det er på grensen, jeg har målt mange maskiners strømforbruk, og de fleste ligger under 300 på full load.

AtW

Lenke til kommentar

-Stigma

Jeg vet ikke helt om jeg er enig i at det er på grensen, jeg har målt mange maskiners strømforbruk, og de fleste ligger under 300 på full load.

AtW

Strømforsyningen er ikke av høyeste kvalitet, og så lenge 12v er ukjent så kan man i stort sett ikke si noenting. (Husk Q-Tec)

Lenke til kommentar

-Stigma

AtW

Strømforsyningen er ikke av høyeste kvalitet, og så lenge 12v er ukjent så kan man i stort sett ikke si noenting. (Husk Q-Tec)

Jeg oppfattet det som en genrelle påstand om 400-watt-forskyninger iogmed at det ble sagt at selv med god kvalitet vil det bare "kanskje fungerer greit", men mulig jeg misforsto.

AtW

Lenke til kommentar

-Stigma

AtW

Joda, det stemmer nok, men om du skal bruke 300watt fra en 300watt PSU så må rail-fordelingen passe AKKURAT med det forbruket du har. Eksempelvis så har det ingenting for seg at PSUen har masse 5-volt igjen å gi hvis du har gått tom for 12volt. Av denne grunn så bør du alltid ha god margin å gå på med CPUen.

I dette tilfellet er det også snakk om omtrent den mest effekthungrige CPUen og GPUen på markedet - og det vil trekke en salig mengde 12volt.

En god sterk 400watter med sterk 12v rail kan nok kanskje ta det unna, men jeg hadde aldri satset på det ved midnre dette var en PSU jeg allerede hadde fra før og det eneste alternativet var å kjøpe nytt. Om han har den fra før så er det jo bare å loope 3dmark06 i et døgn, så ser vi jo fort om PSuen takler oppgaven eller ikke :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

-Stigma

AtW

Joda, det stemmer nok, men om du skal bruke 400watt fra en 400watt PSU så må rail-fordelingen passe AKKURAT med det forbruket du har. Eksempelvis så har det ingenting for seg at PSUen har masse 5-volt igjen å gi hvis du har gått tom for 12volt. Av denne grunn så bør du alltid ha god margin å gå på med CPUen.

I dette tilfellet er det også snakk om omtrent den mest effekthungrige CPUen og GPUen på markedet - og det vil trekke en salig mengde 12volt.

-Stigma

Allikevel vil det neppe trekke mer enn 300 watt under load. Så og si alle moderne PSUer av kvalitet har rundt 95% av tilgjengelig kapasitet tilgjengelig på 12V. På eldre forskyninger kan det være et problem, på ny kvalitet er det neppe det.

AtW

Lenke til kommentar

Og er en "Silver Power 400w" kvlaitet? jeg vet ikke, for jeg har aldri hørt om merket tidligere.

Som sagt over så om han har denne fra før - test i 3dmark i minst noen timer. Kjøp nytt utifra det. Om han uansett må ha nytt, så gå litt høyere enn 400watt. Det er småpenger i forskjell opp til en 520watter.

-Stigma

Lenke til kommentar
Og er en "Silver Power 400w" kvlaitet? jeg vet ikke, for jeg har aldri hørt om merket tidligere.

Som sagt over så om han har denne fra før - test i 3dmark i minst noen timer. Kjøp nytt utifra det. Om han uansett må ha nytt, så gå litt høyere enn 400watt. Det er småpenger i forskjell opp til en 520watter.

-Stigma

Nå har jeg vært ganske tydelig på at jeg snakket om den genrelle påstanden om 400 watt, og at jeg selv er tvislom til silverpower sin kvalitet, at det er et kvalitetsmerke er viktigere enn akkurat hvor mange watt det er oppgitt til, man får knapt tak i PSUer på så lite som 400 watt i dag uansett..

AtW

Lenke til kommentar

-Stigma

Skal gjøre det.. Egentlig ett fett om strømforsyninga stryker med. Så det blir enten eller. Kjøper sikkert ny viss jeg får frame drops osv.

Lenke til kommentar

-Stigma

Nå har jeg vært ganske tydelig på at jeg snakket om den genrelle påstanden om 400 watt, og at jeg selv er tvislom til silverpower sin kvalitet, at det er et kvalitetsmerke er viktigere enn akkurat hvor mange watt det er oppgitt til, man får knapt tak i PSUer på så lite som 400 watt i dag uansett..

AtW

Tviler på at Silver Power er noe kvalitet i det hele tatt. Hatt den i et par år nå(nesten 2). Ender nok opp i at jeg kjøper meg ny strømforsyning. Ikke så ofte du må bytte den ut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...