After Dark Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Byen Jerusalem er et hellig sted både for jødedommen, kristendommen og islam. Jersusalem skal ha blitt grunnlagt av den jødiske kongen David. Og den såkalte Klagemuren er siste rest av Herodes den stores tempel og det helligste stedet for jøder. Det er i Jerusalem at Jesus skal ha blitt korsfestet og sto opp fra de døde samt at det var i Jerusalem at Gud skal ha sendt den hellige ånd over apostlene. Og det skal være fra Jerusalem at Muhammed for opp til himmelen. Etter Seksdagerskrigen har Israel erklært at Jerusalem er deres hovedstad, men dette har ikke blitt godkjent av FN (resolusjon 478) og Tel Aviv er Israels internasjonale annerkjente hovedstad. I forhandlingene mellom israelerne og palestinerne har det vært snakk om en deling av Jerusalem til tross for at Israel før erklærte at Jerusalem er deres hovedstad. Men hva er egentlig det riktige å gjøre? Burde Jerusalem deles som hovedstad mellom Israel og en eventuel palestinsk stat? Er det riktig å la hele byen være Israels hovedstad? Eller burde det tas i betraktning at byen også er hellig for kristendommen og Islam? Hva mener dere? Hvem har rett til Jerusalem? Hvordan burde striden om Jerusalem løses? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Jeg mener allsidig respekt er løsningen på dette problemet. dessverre er ikke mennesket "perfekt nok" til å greie dette. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Kan vi ikke ta dette i en av det to andre trådene om Israel og Palestina? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 For å si det på en annen måte, hvem har ikke rett på Jerusalem? Det er en by med stor historisk verdi og tilhører alle tre religioner, pluss alle andre som måtte være interessert i å avlegge et besøk. Synd at "Festning Israel" har glemt dette (jada, mange arabere som har glemt det og). Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Striden omkring jerusalem er mer et spørsmål om hvem som har rett på ressursene der. Området består av viktige vannreserver, og for å forfekte sin egen side bruker man kulturelle og relgiøse argumenter for tilegne seg byen. Mitt forslag er del den j* byen i tre og gi hver gruppe en brønn. *edit: God morgen AvieN, tidlig oppe? Endret 28. mars 2008 av Montgomery Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) *edit: God morgen AvieN, tidlig oppe? God morgen! Jepp, har influensa, er sykmeldt og kjeder meg Denne artikkelen kan vel være relevant i sammenhengen: Jerusalem divided Endret 29. mars 2008 av AvieN Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Striden omkring jerusalem er mer et spørsmål om hvem som har rett på ressursene der.Området består av viktige vannreserver, og for å forfekte sin egen side bruker man kulturelle og relgiøse argumenter for tilegne seg byen. Mitt forslag er del den j* byen i tre og gi hver gruppe en brønn. *edit: God morgen AvieN, tidlig oppe? Tror nok at religion er viktig for partene her. Når folk er fanatiske nok i religion, uansett hvilken religion spiller religionen en viktig rolle. Og Jerusalem er viktig for flere religioner. Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Opplaus Israel og lag eit nytt land som skal inkludere både arabere og jøder, samt at dei 800 000 palestinske flyktningane skal få returnere. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Plasser en hydrogenbombe i midten av byen og spreng den. Men spøk til side, så tror jeg faktisk det ville vært den løsningen som spiller minst blod. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Og da var vi i gang med en ny håpløs "Israel -Palestina" tråd som er på tur til å utvikle seg til en ny kjøttfarse. Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Ser ikkje kva du meiner. Har du nokon andre synspunkt, så kom med dei. Endret 25. mai 2008 av Great Aftabeh Lenke til kommentar
Kul drittunge Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Plasser en hydrogenbombe i midten av byen og spreng den. Nettopp. Den første atombomba som smeller av får eiendomsretten. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Enig med flere over men ser helst at folk fjernes fra byen før den sprenges. En liten radioaktiv lekkasje kunne f.eks være behjelpelig med å folk vekk, og samtidig forhindre gjeninnflytning på noen titusen år... Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Sakleg... Kutt uut barnlegheita, de oppfører dykk dummare enn kranglete religiøse no. Lenke til kommentar
Kul drittunge Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Sakleg...Kutt uut barnlegheita, de oppfører dykk dummare enn kranglete religiøse no. Og du forventer at det i det hele tatt er mulig å oppfordre til en saklig debatt om et punkt hvor det er to fanatiske ideologier som strides om? Neivel. God kveld. Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 God dag. Det burde det, når ateister påstår at dei er smartare enn religiøse. Lenke til kommentar
Andark Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 I og med at byen er så viktig for alle tre parter (kristne, jøder og muslimer) synes jeg at akuratt denne delen av Israel/palestina burde reguleres og styres av alle parter gjennom FN. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Gjør hele gamlebyen(som vel er hvor alle de hellige stedene er) om til et museum og la Israel og Palestina dele resten. Så vidt jeg har forstått så er Jeruslam veldig delt opp etter religiøsitet/etnisitet. Så la Palestina få den arabiske delen og Israel resten. Så får de prøve å komme opp med gode løsninger for hvordan man behandler en by delt mellom to land uten å stikke kjepper i hjulene på folks bevegelsesfrihet i byen. Dette var dagens siste verdensproblem jeg løste tror jeg. Jeg tenker jeg begynner morgendagen med å løse klimaproblemet. Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 er det ikkje stort sett slikt ting funker i praktikken der no? btw dette er det fyrste verdsproblemet du lauste idag Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Sakleg...Kutt uut barnlegheita, de oppfører dykk dummare enn kranglete religiøse no. De har kranglet og drept hverandre i over 2000år om hvem sin oppdiktede fantasifigur har større penis. Stort dummere er det ikke mulig å oppføre seg. Får vi en endelig slutt på det så kan vi i lengden faktisk spare milliarder av liv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå