Gå til innhold

Hvem har rett til Jerusalem?

Anbefalte innlegg

Byen Jerusalem er et hellig sted både for jødedommen, kristendommen og islam.

Jersusalem skal ha blitt grunnlagt av den jødiske kongen David. Og den såkalte Klagemuren er siste rest av Herodes den stores tempel og det helligste stedet for jøder.

Det er i Jerusalem at Jesus skal ha blitt korsfestet og sto opp fra de døde samt at det var i Jerusalem at Gud skal ha sendt den hellige ånd over apostlene.

Og det skal være fra Jerusalem at Muhammed for opp til himmelen.

Etter Seksdagerskrigen har Israel erklært at Jerusalem er deres hovedstad, men dette har ikke blitt godkjent av FN (resolusjon 478) og Tel Aviv er Israels internasjonale annerkjente hovedstad.

I forhandlingene mellom israelerne og palestinerne har det vært snakk om en deling av Jerusalem til tross for at Israel før erklærte at Jerusalem er deres hovedstad.

Men hva er egentlig det riktige å gjøre? Burde Jerusalem deles som hovedstad mellom Israel og en eventuel palestinsk stat? Er det riktig å la hele byen være Israels hovedstad? Eller burde det tas i betraktning at byen også er hellig for kristendommen og Islam?

Hva mener dere? Hvem har rett til Jerusalem? Hvordan burde striden om Jerusalem løses?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg mener allsidig respekt er løsningen på dette problemet. dessverre er ikke mennesket "perfekt nok" til å greie dette.

Lenke til kommentar

For å si det på en annen måte, hvem har ikke rett på Jerusalem? Det er en by med stor historisk verdi og tilhører alle tre religioner, pluss alle andre som måtte være interessert i å avlegge et besøk. Synd at "Festning Israel" har glemt dette (jada, mange arabere som har glemt det og).

Lenke til kommentar

Striden omkring jerusalem er mer et spørsmål om hvem som har rett på ressursene der.

Området består av viktige vannreserver, og for å forfekte sin egen side bruker man kulturelle og relgiøse argumenter for tilegne seg byen.

Mitt forslag er del den j* byen i tre og gi hver gruppe en brønn.

*edit: God morgen AvieN, tidlig oppe?

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Striden omkring jerusalem er mer et spørsmål om hvem som har rett på ressursene der.

Området består av viktige vannreserver, og for å forfekte sin egen side bruker man kulturelle og relgiøse argumenter for tilegne seg byen.

Mitt forslag er del den j* byen i tre og gi hver gruppe en brønn.

*edit: God morgen AvieN, tidlig oppe?

Tror nok at religion er viktig for partene her. Når folk er fanatiske nok i religion, uansett hvilken religion spiller religionen en viktig rolle. Og Jerusalem er viktig for flere religioner.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gjør hele gamlebyen(som vel er hvor alle de hellige stedene er) om til et museum og la Israel og Palestina dele resten. Så vidt jeg har forstått så er Jeruslam veldig delt opp etter religiøsitet/etnisitet. Så la Palestina få den arabiske delen og Israel resten. Så får de prøve å komme opp med gode løsninger for hvordan man behandler en by delt mellom to land uten å stikke kjepper i hjulene på folks bevegelsesfrihet i byen.

Dette var dagens siste verdensproblem jeg løste tror jeg. Jeg tenker jeg begynner morgendagen med å løse klimaproblemet.

Lenke til kommentar
Sakleg...

Kutt uut barnlegheita, de oppfører dykk dummare enn kranglete religiøse no.

De har kranglet og drept hverandre i over 2000år om hvem sin oppdiktede fantasifigur har større penis.

Stort dummere er det ikke mulig å oppføre seg. Får vi en endelig slutt på det så kan vi i lengden faktisk spare milliarder av liv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...