Spoty Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Halla. Jeg har en bærbar harddisk som har sluttet å virke. Den lyser når jeg setter i strømmen og har til og med prøvd å skifte usb kabel. Ingenting virker. PC-en reagerer ikke om jeg putter den i. Noen som har noen forslag? Windows Vista btw Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Hvilken status er det på usb porten du bruker når den er tilkoblet? Lenke til kommentar
Spoty Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Hvilken status er det på usb porten du bruker når den er tilkoblet? Om den er aktivert eller ikke? Jeg skjønte ikke helt hva du mente. Hvordan finner jeg ut statusen:P? Sorry er Vista n00b:P:P Lenke til kommentar
clovny Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Hvilken type disk snakker vi om? Med egen strømforsyning? USB eller Firewire? Forsøk å koble den til en annen PC og se om du får respons. Dersom det ikke løser saken er det mest sannsynlig at det er harddisken som er problemet (opplevde det samme med en av mine eksterne harddisker for 14 dager siden). Ved siden av å sjekke/bytte kabler er det i hovedsak 3 feilkilder: 1. Kontrollerkortet som styrer strømtilførselen og usb/firewiretilkoblingen. 2. Kontrollerkortet til selve harddisken. 3. Innmaten i harddisken, alt fra motor til fysiske diskskader. Løsning: 1. Man kan åpne den eksterne boksen og ta ut selve harddisken. Sett så harddisken direkte i PC-en og sørg for å sette jumoerene på harddisken riktig (den står oftest i "cabel select" på eksterne disker) 2. Man kan kjøpe en tilsvarende harddisk og bytte kontrollerkort på harddisken (dette løste mitt problem). 3. Man kan åpne harddisken og reparere feilen, men dette er ganske komplisert og man bør ha peilling på hva man gjør da disken er langt fra enkel å sette sammen igjen. Dersom selve diskene ikke er skadet er siste utvei er å bruke professjonell hjelp til å hente ut data på selve diskene, men det koster en del penger. Derfor er dessverre ofte løpet kjørt dersom de to første løsningen ikke fungerer. Jeg anbefaler ALLE å ha en egen backup-disk eller omså en liten USB-stick, til backup. Spesielt bilder er svært trist å miste. Alternativt finnes det mange fine gratis backup-løsninger på nett. Lenke til kommentar
Spoty Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Takker meget for bra svar:D:D Jeg skal teste dette i morgen eller i løpet av de kommende dagene. Er litt opptatt for tiden, men skal la deg vite om jeg fikk det til... Om dette ikke går, er det nok best å skaffe ny:P Igjen Tusen takk Hvilken type disk snakker vi om? Med egen strømforsyning? USB eller Firewire? Egen strømforsyning USB btw Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå