phfjeld Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Ser på en server for opptak av TV-signaler (går i en vanlig CAT-5-kabel) fra Fredrikstad fibernett (leveres av Lyse), og lurte på om noen har noen erfaring med dette. Leste at dette ikke burde være verre enn å stjele streamen fra kabelen via en vanlig Ethernet-port, som i og for seg virker fornuftig. Deretter burde det vel ikke være verre enn å ta den opp med VLC eller noe. Uansett vil jeg bare ha kontrollert server-oppsettet, har ikke snøring på hva som trengs for noe slik. Serveren vil (naturlig nok) også fungere som en tjener for et eventuelt domene, og som mediasenter. Støy, størrelse osv. er ikke viktig. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...14-6849DDF62B17 Jeg er klar over att dette er en dobbeltpost, men vet ikke helt hvor jeg skal poste. Moderator må gjerne fjerne dette innlegget om det ikke passer inn. Takk. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Hey, PH! Datastrømmen fra "hjemmesentralen", som de kaller den, er kryptert. Så vidt meg bekjent kan man ikke gjøre noe med dette, derfor trengs det en dekoder for å gjøre noe særlig fornuftig. Jeg googla fram litt interessant info om dette for en stund siden, skal se om jeg finner det igjen, men det er fare for at det er utdatert nå. Den enkleste måten å ta opp med ser ut til å være noe så banalt som et helt vanlig videoopptakskort; Sweetspot, også kjent som PDI Deluxe, kan ta opp via komponent men dog ikke i HD. Lyd tar du via lydkortet. Kort som tar opp i HD er sjeldent, dyrt og upraktisk (mtp. filstørrelser), og dessuten tror jeg den digitale videostrømmen fra dekoderen er kryptert med HDCP. Ting er i det hele tatt gjennomkryptert og overbeskytta nå til dags (der har du kapitalismen din! ). Jeg vurderte å putte noe sånt i en HTPC for å teste det ut, men jeg har ikke kommet så langt enda. As a matter of fact er de ikke ferdige med å byge ut fibernettet her enda. -G.G. Sånn by the way, jeg tror kanskje at denne posten passer best under den godt bortgjemte HTPC-delen av forumet. Den ligger under Lyd og bilde -> Hjemmekino -> HTPC. Endret 27. mars 2008 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Hey, PH! Datastrømmen fra "hjemmesentralen", som de kaller den, er kryptert. Så vidt meg bekjent kan man ikke gjøre noe med dette, derfor trengs det en dekoder for å gjøre noe særlig fornuftig. Jeg googla fram litt interessant info om dette for en stund siden, skal se om jeg finner det igjen, men det er fare for at det er utdatert nå. Den enkleste måten å ta opp med ser ut til å være noe så banalt som et helt vanlig videoopptakskort; Sweetspot, også kjent som PDI Deluxe, kan ta opp via komponent men dog ikke i HD. Lyd tar du via lydkortet. Kort som tar opp i HD er sjeldent, dyrt og upraktisk (mtp. filstørrelser), og dessuten tror jeg den digitale videostrømmen fra dekoderen er kryptert med HDCP. Ting er i det hele tatt gjennomkryptert og overbeskytta nå til dags (der har du kapitalismen din! ). Jeg vurderte å putte noe sånt i en HTPC for å teste det ut, men jeg har ikke kommet så langt enda. As a matter of fact er de ikke ferdige med å byge ut fibernettet her enda. -G.G. Sånn by the way, jeg tror kanskje at denne posten passer best under den godt bortgjemte HTPC-delen av forumet. Den ligger under Lyd og bilde -> Hjemmekino -> HTPC. Jeg vet, men så postet jeg her for å få svar. Egentlig så regnet jeg vel med at strømmen var kryptert, men håpet virkelig at den ikke var det. Skal sjekke det opp og skrive en guide på saken, kan ikke være verre enn å rive opp dekoderen jeg sitter på nå og ta en titt på dekrypteringsalgoritmen. Vil ha en stor og bråkete server som jeg kan gjemme i kjelleren og fjernstyre med en fjernkontroll over WLANet mitt. Forbanna kapitalister, kanskje jeg roter meg over på "the dark side of the moon" snart. Eller ikke. Dette ble litt off-topic, men til alle som lurer på det samme har jeg følgende å meddele. Jeg kommer tilbake med mer informasjon, stay tuned. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Jeg så en god diskusjon om dette på freakforum.nu, se der og søk etter "lyse" så skulle du finne noe. Strømmen er kryptert ja, men jeg vet ihvertfall en av karene på det andre forumet fikk lurt seg til å ta inn NRK ihvertfall gjennom VLC, etter noe bytting av dekoder for å starte videostrømmen og så plugge ethernet kabelen inn i PC-en. jeg er ganske sikker på at dette kan løses via software, ved at man emulerer set-top boksen, som i basis bare er en liten pc med linux.. Dog å få noen til å gjøre det er noe annet... Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Jeg så en god diskusjon om dette på freakforum.nu, se der og søk etter "lyse" så skulle du finne noe. Strømmen er kryptert ja, men jeg vet ihvertfall en av karene på det andre forumet fikk lurt seg til å ta inn NRK ihvertfall gjennom VLC, etter noe bytting av dekoder for å starte videostrømmen og så plugge ethernet kabelen inn i PC-en. jeg er ganske sikker på at dette kan løses via software, ved at man emulerer set-top boksen, som i basis bare er en liten pc med linux.. Dog å få noen til å gjøre det er noe annet... I'm on it. GG skriver i en annen post at NRK 1 til 3 og Super ikke er krypterte, og vi får stole på at han har gjort hjemmeleksene sine (ikke tyskeleksene, dem gjør han aldri). Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 RBS skriver på freakforum.nu følgende. Jeg har plugget routeren i Lyse boksen. 2 kabler, en fra internett til Internettplugg på routeren og en tpkabel fra Tv utgang til router. Å nå ser det ut som om ingen av kanalene er krypterte, så da er det bare å kjøre på Han kan ikke skrive, men dersom det stemmer at ikke kanalene lenger er krypterte (han skrev innlegget i 2005) er det jo bare å begynne med en eneste gang. Nå har det seg dessverre slik at jeg skal til Danmark og løpe i helgen, prøver dette på mandag. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Jeg så en god diskusjon om dette på freakforum.nu, se der og søk etter "lyse" så skulle du finne noe. Strømmen er kryptert ja, men jeg vet ihvertfall en av karene på det andre forumet fikk lurt seg til å ta inn NRK ihvertfall gjennom VLC, etter noe bytting av dekoder for å starte videostrømmen og så plugge ethernet kabelen inn i PC-en. jeg er ganske sikker på at dette kan løses via software, ved at man emulerer set-top boksen, som i basis bare er en liten pc med linux.. Dog å få noen til å gjøre det er noe annet... I'm on it. GG skriver i en annen post at NRK 1 til 3 og Super ikke er krypterte, og vi får stole på at han har gjort hjemmeleksene sine (ikke tyskeleksene, dem gjør han aldri). Det hadde jeg glemt Sånn var det jo. NRK skal være ukryptert. Jeg fikk anmerkning i dag for å ikke ha gjort tysken, forresten. Tror jeg får NG i orden... Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 Jeg så en god diskusjon om dette på freakforum.nu, se der og søk etter "lyse" så skulle du finne noe. Strømmen er kryptert ja, men jeg vet ihvertfall en av karene på det andre forumet fikk lurt seg til å ta inn NRK ihvertfall gjennom VLC, etter noe bytting av dekoder for å starte videostrømmen og så plugge ethernet kabelen inn i PC-en. jeg er ganske sikker på at dette kan løses via software, ved at man emulerer set-top boksen, som i basis bare er en liten pc med linux.. Dog å få noen til å gjøre det er noe annet... I'm on it. GG skriver i en annen post at NRK 1 til 3 og Super ikke er krypterte, og vi får stole på at han har gjort hjemmeleksene sine (ikke tyskeleksene, dem gjør han aldri). Det hadde jeg glemt Sånn var det jo. NRK skal være ukryptert. Jeg fikk anmerkning i dag for å ikke ha gjort tysken, forresten. Tror jeg får NG i orden... Fortell at du er særdeles aktiv i HTPC-delen av forumet her, og at de gjerne kan sjekke det opp med meg. Prøver som sagt til mandag, poster alt jeg finner. Tror ikke suppegjøkene på NFF egentlig prøvde, bare en masse tomt snakk. Uansett, hvordan er det med maskinvaren? Det sitter en GPU på mammakortet, og den burde vel være grei nok, også for opptak og avspilling av video? Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 For alle som er interesserte deler jeg denne. http://www.worleyconsulting.com/publicatio...07/IPTVhow.html Lenke til kommentar
Nator Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Hvis du kan klare å speile dekrypteringskomponentene over til din egen linuxbox og har den rette maskinvaren så burde det i teorien gå an. Veldig interessant tema dette her Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 Hvis du kan klare å speile dekrypteringskomponentene over til din egen linuxbox og har den rette maskinvaren så burde det i teorien gå an. Veldig interessant tema dette her Japps, dette skal vi få til. Poster alt jeg kommer frem til på mandag. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Venter i spenning, dette her er ekstremt interessant Takk for den linken, forresten! Lenke til kommentar
Petaaar Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 dette kan bli interesangt !! looking forword til at alt er oppe evt at noe funker ? Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 dette kan bli interesangt !! looking forword til at alt er oppe evt at noe funker ? Sitter i Danmark nå, rett hjem i morgen og se på set-top boksen. Noen som er drevne på sniffing eller nettverksarkitektur her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå