Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ang Skotsk arvelov

HanneCB

Anbefalte innlegg

Er her noen som kjenner til arveloven i Skottland? Vår Norske far er akkurat funnet død i Skottland, og hans engelske kone sier at vi ikke arver noe. Dette er da vel ikke riktig....? Vår far fortalte, før jul 2007, at han var flytte fra og nå formelt skilt fra denne kona. At det bare tok 6 uker for dem å bli skilt siden de ikke hadde felles barn. Da er vel vi/hans barn de eneste som arver han? Jeg skulle også gjerne ha funnet ut om de var gifte eller ei når han døde. Og hvor kan jeg få utlevert hans testamente, hvis han hadde noen? Det ryktes også at han hadde en Sveitsisk konto, men den er det vel ingen som får vite noe om nå........?

All hjelp mottas med STOR takk, da dette er vanskelig for ei som ikke er flink til å lese engelsk.... :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ringt UD for å høre om de kan hjelpe meg. De ba meg om å ta kontakt med folkeregisteret her i Norge. Der kunne de imidlertid ikke gi meg opplysningen om han var gift eller ei fordi det er taushetsbelagt. Det var ikke engang sikkert at han stod i det registeret siden han var gift i utlandet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har fått en kontakt i Skottland og håper på videre hjelp derifra.

- jeg har oppi alt dette erfart at det er meget vanskelig å innhente informasjon uten å måtte kontakte advokat. Ikke lett for ei som har lite midler. Ikke engang folkeregisteret i Norge kunne gi meg informasjon om han var norsk statsborger eller ikke. - det er taushetsbelagt

(han har sagt at han aldri "meldte seg ut" av Norge, men jeg vet det jo ikke sikkert).

Ingen kan heller ikke fortelle meg om han var gift eller ei.

Det som er det tristeste oppi dette hele er at han har fått 4 barn og har kunnet dra i fra alle uten å måtte stå til ansvar. Han var en far frem til vi var rundt 10 år. Så ble han borte fra oss. For 3 år siden begynte han å komme til Norge igjen og vi skulle endelig få en relasjon til vår far. Men nå er han er død og vi får ikke engang vite om han har skrevet et testamente eller ei. Hadde jo vært et lite plaster på såret om vi hadde vært nevnt der da.....- og da tenker jeg IKKE på det materielle.

Irriterende er det om det viser seg at han ble skilt og x`en benytter seg og ikke bryr seg om at vi er de nærmeste pårørende. Nå sitter vi her og har ikke engang et bilde..............

Men.......Takk til dere som forsøkte å hjelpe :-)

Endret av HanneCB
Lenke til kommentar
Jeg har fått en kontakt i Skottland og håper på videre hjelp derifra.

- jeg har oppi alt dette erfart at det er meget vanskelig å innhente informasjon uten å måtte kontakte advokat. Ikke lett for ei som har lite midler. Ikke engang folkeregisteret i Norge kunne gi meg informasjon om han var norsk statsborger eller ikke. - det er taushetsbelagt

(han har sagt at han aldri "meldte seg ut" av Norge, men jeg vet det jo ikke sikkert).

Ingen kan heller ikke fortelle meg om han var gift eller ei.

Det som er det tristeste oppi dette hele er at han har fått 4 barn og har kunnet dra i fra alle uten å måtte stå til ansvar. Han var en far frem til vi var rundt 10 år. Så ble han borte fra oss. For 3 år siden begynte han å komme til Norge igjen og vi skulle endelig få en relasjon til vår far. Men nå er han er død og vi får ikke engang vite om han har skrevet et testamente eller ei. Hadde jo vært et lite plaster på såret om vi hadde vært nevnt der da.....- og da tenker jeg IKKE på det materielle.

Irriterende er det om det viser seg at han ble skilt og x`en benytter seg og ikke bryr seg om at vi er de nærmeste pårørende. Nå sitter vi her og har ikke engang et bilde..............

Men.......Takk til dere som forsøkte å hjelpe :-)

Jeg ville på nytt tatt kontakt med UD og fortalt hva du opplevde av info fra DSF. Du kan evnt forsøke å ta kontakt med den norske ambasaden i Skottland (Evnt storbritania dersom det ikke finnes en egen for Skottland). De burde kunne hjelpe dere og finne ut om han var gift. Normalt skal hans dødsfall meldes til DSF, men jeg kjenner ikke helt til hvordan dette gjøres. Dersom din far har blitt skilt, og ikke har noen andre unger i UK vil sansynligvis hans tidligere kone kunne snike til seg all arv dersom de ikke er klar over at dere eksisterer. Dersom han har barn med sin tidligere kone vil de ha krav på en del av arven dersom inget testamente foreligger. Dersom han fortsatt var gift har konen krav på all arv dersom inget testamente foreligger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...