Gå til innhold

Islamkritisk film er ute!


Anbefalte innlegg

At det likevel treffer noe i deg velger jeg å tolke som at noe i ditt verdisystem ble påvirket av den setningen!?

Denne tok jeg ikke.

 

Du nevner Vietnam-krigen og den husker jeg personlig. Jeg var i den alderen hvor hodet var som en svamp som tiltrakk seg alle

tilgjengelige data. Likevel var mengden (det er det som er nøkkelfaktoren) av bilder/opplysninger latterlig liten i forhold til det vi opplever i dag. Dessuten hadde nok staten mere styring ved at de kunne bestemme tidspunktene for når bildene ble servert.

Du er noen tiår eldre enn meg :) Vietnamkrigen var vel starten på hvor mye media kan forandre og styre en konflikt som vietnamkrigen. Grusome bilder vist fra Vietnam og skrekkelige overskrifter om hendelsene som skjedde der, var vel en av grunnene til at hippiebevegelsen startet og Amerika fikk et sterkt politisk press på seg.

Tror nok at vi i Norge fikk servert litt mindre informasjon om krigen enn hva amerikanerne gjorde. Selvfølgelig er det mer tilgjengelig informasjon ute å går nå, enn på den tiden, jeg prøvde ikke å påpeke noe annet.

 

Internett er en perfekt yngleplass for utøy. Her i mørket er virkelig alle katter grå.

Her kan man relativt trygt sitte å spy ut møkk og finne likesinnede.

Så man skal bare bli enda mere bevisst på hvilke krefter som skjuler seg bak budskapene.

 

Vet ikke helt hvem dette var rettet til eller om du bare snakker generelt, men jeg er enig i det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Riktig, vår kirke har forbedret seg kraftig, men jeg lurer på om kirken forandret seg over natten, eller om den brukte flere hundreår på endringsprosessen.

 

Den gjorde nok ikke det, det tok en lang stund og har enda en lang vei å gå. Det betyr ikke at Islam skal ta like lang tid som kristendommen for å moderniseres. Vi har evolvert oss utrolig langt teknologisk og har blitt så opplyst om alt, at det er så lett å debunke religiøse overtroer som gjorde mange religiøse før i tiden.

 

Som tidligere nevnt så driver jeg på med å utvikle mennesker. Utviklingen ligger i viljen/lysten/motivasjonen som individet har til å endre seg. Jeg kan ikke bestemme hvor fort prosessen skal gå. Men ved å bruke fornuft og virksomme hjelpemidler, ikke minst tålmodighet, så oppnåes det gode resultater.

 

Sånn tror jeg det også blir for kulturer. De må få gå sin egen vei i sitt eget tempo. Det vi kan bidra med er å støtte og motivere dem, og slett ikke å håne og forakte deres verdigrunnlag.

 

Dette er en naiv tankegang og jeg er ikke for positiv hjernvasking. Det beste er å opplyse folket med sannheten og si det som det er. En revolusjon innen islam vil ikke komme utenifra, men det er likevel riktig å opplyse og advare befolkningen når vi inviterer disse til vårt nabolag. Hvis filmen var korrekt bor det idag rundt 58 millioner muslimer i Europa og da begynner det å haste litt med moderniseringen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Riktig, vår kirke har forbedret seg kraftig, men jeg lurer på om kirken forandret seg over natten, eller om den brukte flere hundreår på endringsprosessen.

 

Den gjorde nok ikke det, det tok en lang stund og har enda en lang vei å gå. Det betyr ikke at Islam skal ta like lang tid som kristendommen for å moderniseres. Vi har evolvert oss utrolig langt teknologisk og har blitt så opplyst om alt, at det er så lett å debunke religiøse overtroer som gjorde mange religiøse før i tiden.

 

Som tidligere nevnt så driver jeg på med å utvikle mennesker. Utviklingen ligger i viljen/lysten/motivasjonen som individet har til å endre seg. Jeg kan ikke bestemme hvor fort prosessen skal gå. Men ved å bruke fornuft og virksomme hjelpemidler, ikke minst tålmodighet, så oppnåes det gode resultater.

 

Sånn tror jeg det også blir for kulturer. De må få gå sin egen vei i sitt eget tempo. Det vi kan bidra med er å støtte og motivere dem, og slett ikke å håne og forakte deres verdigrunnlag.

 

Dette er en naiv tankegang og jeg er ikke for positiv hjernvasking. Det beste er å opplyse folket med sannheten og si det som det er. En revolusjon innen islam vil ikke komme utenifra, men det er likevel riktig å opplyse og advare befolkningen når vi inviterer disse til vårt nabolag. Hvis filmen var korrekt bor det idag rundt 58 millioner muslimer i Europa og da begynner det å haste litt med moderniseringen.

 

 

 

 

Naivt er ditt ord og viser hvordan du forstår det. Helt greit. Jeg bruker "verktøyene" og ser at de virker på de fleste. Så da kan det så gjerne være naivt, bare det virker. Et annet ord for naivt kan være "enkelt". Jeg liker å gjøre de enkle tingene, så får andre velge de litt mere kompliserte metodene.

 

Det stemmer at vi skal basere oss på å gi dem ærlige og fornuftige fakta. Eller vår "sannhet". Samtidig må vi respektere at de har sin "sannhet", og den er like respektabel som vår. Med det utgangspunktet har vi en god sjanse. Å kritisere dem til forandring skaper bare unødig motstand. Høres ganske enkelt ut, ikke sant? Kan jo nevne at det jeg skriver ikke bare er egne tanker men også hentet fra anerkjent psykologi. 

 

Svarer på et spørsmål fra tidligere post. Du lurte på hva jeg mente med "treffet i verdisystem". Det er basert på en definisjon som en av norges fremste "sjelesørger" og foredragsholder sier om hvordan følelser oppstår. Han har en tretrinnsregel:

  1. Noe skjer utenfor deg
  2. Dette påvirker/treffer noe i ditt verdisystem
  3. Da oppstår det en følelse i deg

Så hvis vi tror denne stemmer så forstår vi kanskje hvorfor det ikke er så smart å håne noen religion hvis religionen er en veldig viktig verdi for den vi vil få til og forstå våre synspunkter.

 

:)

Lenke til kommentar
Det stemmer at vi skal basere oss på å gi dem ærlige og fornuftige fakta. Eller vår "sannhet". Samtidig må vi respektere at de har sin "sannhet", og den er like respektabel som vår. Med det utgangspunktet har vi en god sjanse. Å kritisere dem til forandring skaper bare unødig motstand. Høres ganske enkelt ut, ikke sant? Kan jo nevne at det jeg skriver ikke bare er egne tanker men også hentet fra anerkjent psykologi.

 

Masse av islams ideologier går stridt imot norsk lovverk. Å ikke kritisere dette eller skrike høyt ut når det er såpass mange som bor her er direkte farlig og ikke riktig vei å gå.

Skal vi ikke kritisere at journalister blir drapstruet?

Skal vi ikke kritisere omskjæring og lemlesting av unge barn?

Skal vi ikke kritisere æresdrap?

Skal vi ikke kritisere behandlingen kvinnene må gjennomgå?

Skal vi ikke kritisere islams syn på homofili?

Skal vi ikke kritisere hvordan småbarn blir hjernvasket til hat?

 

Hadde muslimene holdt seg til sine egene hjemland hadde jeg brydd meg mye mindre om islam. Som sagt vil ikke revolusjonen skje utenifra, men nå som det bor så mange rundt oss er det viktig å gjøre det klart og tydelig at det er DEM som får respektere våre lover og regler, ikke omvent. Dem som ikke klarer det har ingenting her å gjøre.

 

Forskjellsbehandling er vel ikke noe du kjemper for? Jeg liker å høre på Metal mens jeg ser på KLM og Monty Python som er kultur. Muhammedbildene er småsaker forhold til sistnevnte. Så hvis en sånn liten fillesak som dette bli forbudt, må selvfølgelig også all kritisme av kristendommen også bli forbudt og plutselig er vi 200 år tilbake med religonmoderniseringen.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar
Filmen i seg selv er forøvrig ikke blasfemisk eller kritikkverdig fra et muslimsk synspunkt, store deler av den er klipp fra diverse prekener hvor diverse imaner maner til død og fordervelse over jødene/vesten/kafirene.

Den inneholder også en animert Muhammed-karikatur som er godt synlig i begynnelsen og slutten :scared:

Lenke til kommentar
Filmen i seg selv er forøvrig ikke blasfemisk eller kritikkverdig fra et muslimsk synspunkt, store deler av den er klipp fra diverse prekener hvor diverse imaner maner til død og fordervelse over jødene/vesten/kafirene.

Den inneholder også en animert Muhammed-karikatur som er godt synlig i begynnelsen og slutten :scared:

 

Og det kaller du blasfemi?

 

Man burde lære av Finnene, de aksepterer ikke noe tull eller urimelige krav fra muslimer, og har heller ikke de problemer med islam som andre skandinaviske land.

 

http://www.youtube.com/watch?v=sO_gQmKt8kM

Endret av Skummel_Fyr
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det stemmer at vi skal basere oss på å gi dem ærlige og fornuftige fakta. Eller vår "sannhet". Samtidig må vi respektere at de har sin "sannhet", og den er like respektabel som vår. Med det utgangspunktet har vi en god sjanse. Å kritisere dem til forandring skaper bare unødig motstand. Høres ganske enkelt ut, ikke sant? Kan jo nevne at det jeg skriver ikke bare er egne tanker men også hentet fra anerkjent psykologi.

 

Masse av islams ideologier går stridt imot norsk lovverk. Å ikke kritisere dette eller skrike høyt ut når det er såpass mange som bor her er direkte farlig og ikke riktig vei å gå.

Skal vi ikke kritisere at journalister blir drapstruet?

Skal vi ikke kritisere omskjæring og lemlesting av unge barn?

Skal vi ikke kritisere æresdrap?

Skal vi ikke kritisere behandlingen kvinnene må gjennomgå?

Skal vi ikke kritisere islams syn på homofili?

Skal vi ikke kritisere hvordan småbarn blir hjernvasket til hat?

 

Hadde muslimene holdt seg til sine egene hjemland hadde jeg brydd meg mye mindre om islam. Som sagt vil ikke revolusjonen skje utenifra, men nå som det bor så mange rundt oss er det viktig å gjøre det klart og tydelig at det er DEM som får respektere våre lover og regler, ikke omvent. Dem som ikke klarer det har ingenting her å gjøre.

 

Forskjellsbehandling er vel ikke noe du kjemper for? Jeg liker å høre på Metal mens jeg ser på KLM og Monty Python som er kultur. Muhammedbildene er småsaker forhold til sistnevnte. Så hvis en sånn liten fillesak som dette bli forbudt, må selvfølgelig også all kritisme av kristendommen også bli forbudt og plutselig er vi 200 år tilbake med religonmoderniseringen.

 

Har vi et problem med at våre muslimske innvandrere ikke følger våre normer og regler?

 

Dette dreier seg ikke om hva du som person mener eller gjør. Det handler om hva våre ledere gjør for å unngå og eskalere en konflikt. Du snakker om forskjellsbehandling, og det er et ord som er interessant. Muslimene tenker forskjellig fra oss, og har litt andre verdier som er viktige for dem. Er det da riktig å få med seg faktumet at vi er forskjellige og dermed kanskje bør behandles forskjellig for å komme noen som helst vei?

 

Hva med å si: Jeg respekterer ditt frie valg av hva som er viktigst for deg.

Jeg forstår ikke helt, men håper å få mere informasjon og oppnå bedre relasjoner med dere når jeg handler i tråd med hva jeg sier.

 

Eller forsøk å si: Dere har dårlige verdier. Våre verdier er bedre, og for at vi skal være venner må dere slutte med å tenke slik som dere gjør.

 

Hvilke av de to eksemplene innbyr til videre dialog?

 

Håper at vi begge forstår og verdsetter at konflikter løses best ved dialog!?

 

En liten utfordring til deg. Du er flink til å finne noe å kritisere. Klarer du å være like flink med å finne noe som er positivt med kulturen deres?

 

:)

Lenke til kommentar
En liten utfordring til deg. Du er flink til å finne noe å kritisere. Klarer du å være like flink med å finne noe som er positivt med kulturen deres?

Hjernevaskelse, steining, drap, relgionstvang, undertrykkelse og tortur! Ja, det er mye positivt innen islam... Denne var kanskje ikke ment til undertegnede, men kunne ikke dy meg!

 

EDIT: Feil i kode

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=512847

 

Forstander i Det Islamske Forbund, Basim Ghozlan kommenterer filmen, som vanlig plasserer han muslimene i offerrollen, rasismekortet havner fort på bordet og det hele toppes med å understreke at han helt skulle sett for seg at denne typen film var forbudt å lage/vise. Innholdet i filmen som i stor grad viser muslimer som enten holder hatprekener eller offrene av muslimsk terrorisme kommenterer han ikke.

 

 

"Han frykter at debatten rundt filmen også kan føre til at religionsdebatten blusser opp igjen i Norge.

 

- Det er sikkert mange muslimer i Norge som vil føle seg krenket og sure. Dersom mange i tillegg går ut og støtter publiseringen av filmen, så vil det skape konfrontasjoner her hjemme. Det er ingen tjent med, sier Gozlan."

 

Med andre ord så må vi forvente konfrontasjoner hvis samfunnet ikke innfinner seg etter muslimene.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Forslag til Sumptrollet:

Ta å karr deg opp av stolen. Hent en kaffekopp på kjøkkenet. Gå bort til utgangsdøren og åpne den. Stikk nesen ut og sjekk både til høyre og til venstre for imamen din. Så leter du opp dørskiltet hvor det står Ali, og ringer på. Når Ali åpner døren. så hilser du pent på ham, og spør om dere kan ha en liten prat om ting og tang. Er sikker på at du blir invitert inn og se heller ikke bort fra at Ali er mere enig med deg enn med hvilken som helst imam.

 

Prøv da!

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Dette dreier seg ikke om hva du som person mener eller gjør. Det handler om hva våre ledere gjør for å unngå og eskalere en konflikt. Du snakker om forskjellsbehandling, og det er et ord som er interessant. Muslimene tenker forskjellig fra oss, og har litt andre verdier som er viktige for dem. Er det da riktig å få med seg faktumet at vi er forskjellige og dermed kanskje bør behandles forskjellig for å komme noen som helst vei?

 

Nei vi skal ikke ha egene regler for muslimer da kan vi like gjerne innføre sharia. Så lenge dem holder seg innenfor våre lover og regler kan dem få holde på, men hvis de bryter dette hjelper det ikke at dem setter sine verdier høyere enn norges lover!

Synes du virkelig det er greit at nordmenn blir drapstruet fordi dem ytrer seg i en vei som er negativt mot islam??

 

Hva med å si: Jeg respekterer ditt frie valg av hva som er viktigst for deg.

Jeg forstår ikke helt, men håper å få mere informasjon og oppnå bedre relasjoner med dere når jeg handler i tråd med hva jeg sier.

 

Eller forsøk å si: Dere har dårlige verdier. Våre verdier er bedre, og for at vi skal være venner må dere slutte med å tenke slik som dere gjør.

 

Eller : Noen av deres verdier strider imot våre lover så for at en god integrering skal bli mulig må dere forlate disse verdiene og begynne å følge våre lover.

Best å si det som det er, sånn sleip koseprat kommer vi ikke langt med når det er så alvorlige emner vi snakker om.

 

En liten utfordring til deg. Du er flink til å finne noe å kritisere. Klarer du å være like flink med å finne noe som er positivt med kulturen deres?

 

Sånn "Happy-thinking" ideologi som du jobber med vil jeg ikke være en del av. Hvis jeg noen gang får lyst til det tar jeg heller å bestiller en time der du jobber. :)

 

Finner ingenting positivt med hverken religion eller islam, dessverre. Du må gjerne komme med positive innspill selv. :)

Lenke til kommentar
Filmen i seg selv er forøvrig ikke blasfemisk eller kritikkverdig fra et muslimsk synspunkt, store deler av den er klipp fra diverse prekener hvor diverse imaner maner til død og fordervelse over jødene/vesten/kafirene.

Den inneholder også en animert Muhammed-karikatur som er godt synlig i begynnelsen og slutten :scared:

 

Og det kaller du blasfemi?

 

Man burde lære av Finnene, de aksepterer ikke noe tull eller urimelige krav fra muslimer, og har heller ikke de problemer med islam som andre skandinaviske land.

 

http://www.youtube.com/watch?v=sO_gQmKt8kM

 

Lo så jeg grein. Finnes ikke noe morsomere enn finner som prøver å snakke engelsk.

Lenke til kommentar
Hva med å si: Jeg respekterer ditt frie valg av hva som er viktigst for deg.

Jeg forstår ikke helt, men håper å få mere informasjon og oppnå bedre relasjoner med dere når jeg handler i tråd med hva jeg sier.

Hva med å oppføre seg! Hva med å infinne seg med de gjeldene lover? Hva med å la seg inntegrere i sammfunnet? Hva med det!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du får så gjerne så mange timer du lyster, Myagos. :D

 

Jeg snakker ikke om å lage egne regler, jeg snakker om hvordan man kan gå frem i begynnelsen med å skape god og konstruktivt klima for å sammen finne løsninger.

 

Det samme som vi driver med. Siden vi to ser ganske forskjellig på tingene, så er det bare vår egen fornuft og tro på respektfull meningsutveksling for å forstå hverandres synspunkter, som hindrer oss i å skrike ut: Du er en forbannet kjempetosk!

 

Hvilke av deres verdier strider mot våre lover?

 

Og hvilke verdier mener du de må oppgi?

 

Tilslutt var det visst å finne noe positivt:

 

De har mindre krimialitet. Færre voldtekter. Dyktige forretningsfolk.

 

Kommer sikkert på flere, men fikk det litt travelt nå.

Lenke til kommentar

Asylinstituasjonen som vi har i Norge og de fleste europeiske land har til hensikt å beskytte mennesker som er forfulgt og truet for hva de mener og tror på, politisk eller religiøst. De demokratiske frihetene har vært en grunnleggende forutsetning for at man i Norge og andre land har kunnet gi beskyttelse til de som er forfulgt i eget hjemland. Det er vel heller ikke så vanskelig å se hvilken vei flykningestømmen har beveget seg de siste 30 årene eller så. Ikke mange nordmenn har dratt til Iran og søkt om beskyttelse. I prosessen hvor det er gitt ly til dem som er forfulgt, har vi samtidig importert det disse menneskene flykter fra – livsfaren som følger av å ytre seg fritt politisk og religiøst. Velkommen tilbake til middelalderen! Det skumleste er imidlertid den unnfallenheten man ser fra pressen og fra politisk hold. For all del, det er ikke vanskelig å forstå at en ansvarlig redaktør tenker på seg selv og sin familie i avveiningen av hvordan denne typen saker skal dekkes. Ved å trykke en tegning setter han eller hun seg selv, sin familie og sine barn i en reel livsfare. Det er klart man avstår fra det. Men det er overraskende at mange åpenbart synes at det er greit. At det er viktigere å ikke såre eller krenke noen menneskers personlige følelser, enn det er å slutte opp om allment verdsatte demokratiske rettigheter. For all del, jeg tror de fleste av den ene aller andre grunn daglig føler seg krenket når de ser eller leser noe som strider mot deres følelse av hva som er grunnleggende rett og galt – det man tror eller føler sterkt for. Men man kan ikke true noen fordi de mener noe annet enn en selv.

 

Den offentlige debatten om dette synes å munne ut i den samme kulturrelativistiske konklusjonen hver gang. ”… vi må lære hverandre å kjenne og respektere hverandres syn…” osv. Da kan man spørre: Er det ikke her snakk om to verdisyn som rett og slett ikke kan fungere sammen. At et samfunn ikke på samme tid kan prioritere forbudet mot religionskritikk like høyt som de prioriterer retten til å stille kritiske spørsmål til religionen eller utøvelsen av den. Det er rimelig å tro at når de to skal settes opp mot hverandre, vil en troende sette hensynet til hva som er skrevet i en hellig skrift som det desidert viktigste, mens de fleste i et sekularisert vestlig samfunn vil gi ytringsfriheten forrang.

Reaksjonen etter trykkingen av Muhammedtegningene var på mange måter befriende fordi en ubehagelig fornemmelse ble eksplisitt. Det ble tydelig at religiøst tyranni hadde fått fornyet fotfeste i vår del av verden, og at uttrykk islamister ikke likte ville medføre forfølgelse på tvers av landegrenser og i ytterste konsekvens drap.

 

Det er egentlig ganske leit at det i Norge (og kanskje også i Nederlad) bare er den litt småbrune høyresiden som våger å ta tak i et såpass alvorlig spørsmål. Selbekk og Magazinet hadde trolig sine egne religiøse baktanker i 2006 når de trykket muhammed-karikaturene, men det var i deres rett å gjøre det, og det var en politisk selvsagt plikt å stille opp når reaksjonen var trusler om drap av disse vantro hundene. Ære være den danske venstresiden som endelig har fått mot nok til å si at mennesker som føler sine religiøse følelser krenket av vestlig ytringsfrihet har nok av religiøse diktaturer de gjerne må reise å søke tilflukt i.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Er det ikke her snakk om to verdisyn som rett og slett ikke kan fungere sammen.

 

ivarw:

Jeg går ut fra at når du snakker om to verdier, så er det ytringsfrihet opp mot blasfemi!?

 

Hvorfor skulle ikke de to verdiene kunne leve side om side?

 

Hva med hatytringer? Bør man få lov til å fritt kunne ytre disse? Hvis svaret er ja, så har vi slett ikke ytringsfrihet her på forumet.

 

Hører på radioen at vurderinger av folk som har emnene som sitt spesialfelt beskriver filmverket som useriøst, vinklet, fordomsfullt og hatefullt. De nevner at skiten er så elendig satt sammen at man kan håpe at de det berører ikke synes det har noen injurierende kraft.

Lenke til kommentar
Jeg går ut fra at når du snakker om to verdier, så er det ytringsfrihet opp mot blasfemi!?

Ytringsfrihet og religionskritikk.

 

Hvorfor skulle ikke de to verdiene kunne leve side om side?

Verdiene kan gjerne leve side om side. Spørsmålet er snarere prioriteringen. Enten godtar man knebling av religionskritikk, eller så gjør man det det ikke.

 

Hva med hatytringer? Bør man få lov til å fritt kunne ytre disse? Hvis svaret er ja, så har vi slett ikke ytringsfrihet her på forumet.

Nei. Det tjener ingen hensikter å tråkke folk på tærene bare på faenskap. Men det er en helt annen sak å kritisere en maktfaktor i samfunnet, enten det dreier seg om stat, kirke eller islamisme. Med karikaturtegningene og denne filmen var det vel mest om å gjøre å teste grensene. Og svaret er jo ganske klart: Gjør dere ikke som vår tro formaner, så skjærer vi hodene av dere.

 

Hører på radioen at vurderinger av folk som har emnene som sitt spesialfelt beskriver filmverket som useriøst, vinklet, fordomsfullt og hatefullt. De nevner at skiten er så elendig satt sammen at man kan håpe at de det berører ikke synes det har noen injurierende kraft.

Neppe noen Oscar-kandidat, nei ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...