beach Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Hei alle sammen, Jeg har i dag et Sony Cyber-shot DSC-R1 kamera med en HVL-F32X ekstern blitz. Dette kameraet fungerer OK, men jeg plages av treg autofokus, særlig med blitz. Dette sammen med et ønske om å få et mer avansert kamera gjør at jeg er ute etter litt råd. Jeg tar mye bilder av mennesker (typisk min datter på 2 år), og vil gjerne ha et kamera som er raskt i gang, tar bilder hurtig (også med blitz), kan ta serier, fungerer i "lite lys" med mye action (f.eks. i en svømmehall) og er anvendelig. Jeg må kunne bruke kameraet utover dette selvfølgelig, men dette er noen av de tingene jeg ønsker å gjøre. Også linsevalg er det interessant å få input på. Har sett på kameraer fra D40, D60, EOS-400/450, Alpha 350, Alpha 700, E40 og D300, men trenger litt input på hva jeg bør velge. Pris er ikke det viktigste, men det er jo tull å betale for noe jeg ikke utnytter i det hele tatt. På forhånd takk! Stein Erik Lenke til kommentar
kimare Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Av de du lister opp vil A700 fylle dine krav. Det er raskt og har en autofokus som fungerer veldig bra i dårlig lys. Andre alternativer er Canon 30D/40D, Nikon D200/D300 og Olympus E-3. Ergonomi bør være avgjørende. De er alle gode kamera. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Har sett på kameraer fra D40, D60, EOS-400/450, Alpha 350, Alpha 700, E40 og D300, men trenger litt input på hva jeg bør velge. Pris er ikke det viktigste, men det er jo tull å betale for noe jeg ikke utnytter i det hele tatt.Siden du kommer fra kompaktkamera, kan du egentlig velge hva som helst og det vil bli bedre på de egenskapene du er ute etter, dersom du bruker litt penger på optikk. I de fleste tilfellene vil optikken være mest avgjørende for hastigheten til kameraet. Dersom du tar mye bilder i en svømmehall, ville jeg prioritert et værtett kamerahus. Klorvann kan være drepen for elektronikk dersom det ikke er beskyttelse til stede. Skal du ha godt værtettede kameraer, er det modeller som Sony A700, Nikon D300, Pentax K20D (evt. K10D og Samsung GX-10 også) og Olympus E-3 som melder seg. Canon har egentlig meldt seg ut - selv om 40D ikke er noe dårlig kamera, og nok vil klare seg i de fleste situasjoner. Du sier at pris ikke er avgjørende, men i hvert fall er det nok Olympus og Pentax som vil gi deg mest for pengene her. Dersom seriehastighet er veldig viktig, melder Pentax seg ut av kampen, de tilbyr bare 3b/s i full oppløsning. Personlig tror jeg ikke du vil se på det som noen begrensning, når du kommer fra kompaktkamera. Du skriver ikke noe om hva slags brennvidder du ønsker deg, men jeg vil anta at brennvidder i området 50-200mm i 35mm-ekvivalent er de mest brukte i en svømmehall. Olympus E-3 med f.eks. 12-60mm (tilsvarende 24-120mm) vil være et svært godt alternativ, det samme vil K20D med DA* 16-50 og 50-135mm. Ekstern blits ville jeg også prioritert. Uansett - ergonomi er også en svært viktig faktor i dette, og har du mulighet til å ta deg til en velassortert fotobutikk, bør du gjøre det og holde i de forskjellige kameraene. Personlig har jeg avskrevet de fleste Canon-modeller på denne måten, fordi jeg ikke trives med deres designfilosofi (selv om jeg kunne levd med alle husene fra 30D og oppover, liker jeg ikke plassering av hjul etc. spesielt godt). Det er småting, men bildekvaliteten er så lik på disse at du kan bruke nettopp slike ting til å ta et valg. Fornøyd med bildene blir du uansett! Lenke til kommentar
NYEPET Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Da jeg gikk over fra kompakt til speilrefleks for snart tre år siden, ble jeg skuffet over hvor lite tre bilder i sekundet egentlig er. Særlig dersom en snakker om ballspill. jeg ville ekskludert kameraer som ikke yter 5 bps. Lenke til kommentar
beach Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 Av de du lister opp vil A700 fylle dine krav. Det er raskt og har en autofokus som fungerer veldig bra i dårlig lys. Andre alternativer er Canon 30D/40D, Nikon D200/D300 og Olympus E-3. Ergonomi bør være avgjørende. De er alle gode kamera. Takk for input. Hva med følgende pakke: DSLRA700P (hus + 16-105mm linse) + HVL-F42AM blits? Er det noen annen linse som er bedre for meg? Hva taper jeg hvis jeg bytter ut 700 kamerahus med 350? Mvh, Stein Erik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå