_maggi_ Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 hei har brukt en harddisk på macen min. Når jeg så skal bruke den på en windows maskin finnes hardisken, men det går ikke ann å gå inn på den. altså, får ikke åpnet mappen. er det noen som vet hva jeg må gjøre for å få disken til å bli åpnet i windows? på forhånd tusen takk Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Vil anta det er en ekstern harddisk du snakker om her. Jeg antar at du hardisken bruker filsystemet HFS Plus som er hva en Mac bruker, det kan forklare hvorfor du ikke får lest noe, en Windowsmaskin kan ikke gjøre det ved default. Løsninger for dette er enten å anskaffe et program som heter Macdrive som gir Windows evne til å lese og skrive til HFS. Dette lar deg beholde filsystemet på disken. Andre løsning er å flytte all data av disken til en Mac, omformatere disken til FAT32 og flytte all data tilbake på disken. Alle operativsystemer kan fint lese av FAT32, men den tar ikke enkeltfiler over 4GB, så om du lagrer DVDer på denne disken eller andre lignende store filer så vil ikke de kunne havne på disken i en enkelt fil. Da må en eventuellt pakke ned filen i en serie av mindre filer (.rar). Tredje løsning vil være å dele en mappen fra macen og aksessere disse fra Windowsmaskinen og kopiere eller lese av relevante filer. Eller lage en delt mappe på windowsmaskinen med skriverettigheter for macen. Alt etter hva som er enklest. Disse løsningene er altså basert på antakelsen at harddisken som du har problemer med bruker filsystemet HFS Plus. Dette filsystemet er ofte standardvalget en får når en blir bedt om å formatere en nyinnsatt disk om den er ny. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 De fleste minnepenner er jo i FAT32 .. Viste ike om det programmet, takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå