Gå til innhold

Tilbud: Lenovo T61P - slå til?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager at spørsmålet stilles på nytt, men hva slags skjermkort passer i advanced-docken? Det står at den har plass til "One full-height and half-length or low profile PCI Express Card (full-height bracket is required for low profile card)". Er dette et hvilket som helst skjermkort, eller er det en spesiell mindre utgave?

Lenke til kommentar
Beklager at spørsmålet stilles på nytt, men hva slags skjermkort passer i advanced-docken? Det står at den har plass til "One full-height and half-length or low profile PCI Express Card (full-height bracket is required for low profile card)". Er dette et hvilket som helst skjermkort, eller er det en spesiell mindre utgave?

Du vil nok få plass til f.eks. et slikt kort:

https://prisguiden.no/product.php?productId=76624

Slotten kjører kun PCI Express 1x. 16x-kort vil virke, men med redusert hastighet.

Det vil si at det kun er noe poeng med ekstra grafikk-kort hvis du trenger mer enn 2 skjermer.

Lenke til kommentar
Vil det si at alle "vanlige" skjermkort passer? Kan jeg da f. eks. utvide med et bedre lydkort og sånt senere istedet for skjermkortet?

Nei, det må være halv-lengde. Se på bildet av kortet jeg linket til og sammenlign med andre kort. Det skal ikke være lengre/bredere enn dette kortet. Tykke kjøleribber eller tykke vifter vil også gjøre at du ikke kan bruke kortet.

Ja, et lydkort i halv-lengde vil også passe.

Lenke til kommentar

OK, trodde du lenket til et vanlig kort. Sjekket nemlig på Wikipedia, og der sto det at halv-lengde-kort egentlig var "vanlige" kort, i motsetning til slikt som gamle ISA-kort som fyllte hele kabinettet. Dette gjaldt nok PCI, så derfor eg jeg litt forvirret. Takk :)

edit: ah, nå ser jeg hvorfor jeg ble forvirret. På bildet du lenket til var det et kort som så vanlig ut, men på noen av websjappene var kortet i halv bredde.

edit2: Da er maskinen, samt den gjeveste dockingstasjonen, 2 GB minne og en sikkerhetslås bestilt. Er det noe annet jeg må ha med, skrik ut fort :)

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

Min maskin er tydeligvis tatt som gissel av Posten i Oslo.

Blir nok noen flere dager venting på meg. Til dere her inne som allerede har fått maskinen: Er det noe ved maskinen som ikke står til/overgår forventningene? Er Vista byttet ut med andre OS eller en lettere recoveryversjon? Har erfart at det ikke er alle ThinkVantage delene som er like nyttige

Endret av AndrèFronDrei
Lenke til kommentar

Synsing / Spekulasjoner men:

Av de ThinkPads som er ute i markedet nå er det vel X300 (13,3") og denne T61P-14" kampanjemodellen som er mest aktuelle fortiden. Ettersom montevina-platformen (45nm) rulles ut tror ihvertfall jeg at det dukker opp en rekke nye Thinkpadmodeller snart. Det ville vel ikke være en bombe at skjermene vil være vesentlig bedre - på linje med skjermen på X300. Mer strømeffektive på batteri tror jeg også de vil bli.

Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med kampanjemaskinen i det heletatt - tror dette er et meget godt kjøp, men for "fullpris"modeller tror jeg det kan være lurt å vente til disse dukker opp i nye modeller. Min gjetning er at X61 serien OG T61 serien vil komme i bedre versjoner. Blir det X200 og T300 ?

Lenke til kommentar

Min ble bestilt i går, og levert inn på postterminalen i Oslo i natt. Er jeg riktig heldig, kommer den på døra i løpet av dagen :D

edit: bestilte 4 ting, og har fått 4 sporingsnumre. Fikk nettopp melding om at én av de er kommet til posten, mens de andre er registrert innlevert i oslo. Får håpe det er PC-en, ikke stort å gjøre med en dockingstasjon eller låsekabel uten;)

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

Nå har jeg hentet PC-en. Amentio og Posten har gjort en bra jobb med å levere raskt! Her kommer førsteinntrykket:

:) Størrelsen og vekt virker grei, kunne selvfølgelig vært litt lettere, men så er vel maskinen en kraftplugg og.

:( Maskinen leveres ikke med installasjons-CD/DVD

:( Det er på forhånd installert masse rar programvare, som f. eks. Norton Internet Security demo-versjon. Samme med MS Office. Shareware er lite velkomment på min nye PC.

:( Den bruker god tid på å starte, trolig grunnet forrige punkt.

:( Lenovo-programvaren virker stor og uoversiktlig, og er en smørje av norsk og nederlandsk (OK, fant riktignok bare én setning på nederlandsk, men så har jeg brukt programvaren i 2 minutter så langt)

Maskinen lurer på om jeg vil aktivere Trusted Platform Computing (TPC), noen som vet hva dette er? Har det noen sammenheng med onde ting som DRM? Kan det senere deaktiveres? Trenger jeg det til noe?

Lenke til kommentar

Før du brenner ut recoverydiskene sørg for at batteri er fulladet og at du er tilkoblet strøm - crash er ikke om å gjøre. Ta kontakt med Lenovo - kanskje du kan få kjøpt OEMdisk til maskinen din.

Jeg kan heller ikke fordra den skrapfjerningen som man må plage seg selv gjennom ved kjøp av oem-maskiner. Det er bedre å velge en maskin uten OS og kjøpe XP/Vista OEM ved siden av.... Norton har et skrapfjerningsverktøy man kan laste ned. Comodo er en ressursvennlig brannmur. Revo Uninstaller og System Mechanic er bra på rens (CCleaner kan man bruke til vedlikehold senere). Fjern Adobe reader og legg inn FoxIT for pdf... Cobian er bra på backup. Når du har fjernet alt og oppdatert går det an å få lagd seg egen installasjonsdisk med det oppsettet du foretrekker. Men det må du nesten google litt på selv - og lage egen tråd....

Her er et par lenker:

http://en.wikipedia.org/wiki/Trusted_Platform_Module

http://en.wikipedia.org/wiki/Trusted_Computing

http://fileforum.betanews.com/detail/Norto...ta/1169144666/1

http://www.filehippo.com/download_comodo/

http://www.revouninstaller.com/

http://www.iolo.com/

http://www.foxitsoftware.com/pdf/rd_intro.php

http://www.cobian.se/

Lenke til kommentar

Er det ikke urettferdig. Her har jeg snart ventet i en uke, og maskinen ligger fortsatt å venter på å bli videresendt. Forsendingen min ble sendt i to kolli, der den minste (dockingstasjon og minne?) ligger på omlastningsterminal.

Blir nok en god del timer med fikling på operativsystemet før jeg kan si meg fornøyd. Synes det dårlig at en ikke får valgmuligheten til å velge hvilke programmer en ønsker installert ved første oppstart. Selv ønsker jeg en så clean install som mulig (med unntak av noen av programmene i ThinkVantage-pakken).

Blir nok til at jeg brenner ut en recovery-dvd med bare det mest nødvendige.

Apropos det; er det noen her inne som har prøvd oppskriften som ble lagt ut som lenkemål tidligere i tråden? Lurer og på om det er noen her inne som bruker standardinstallasjon av Vista eller er det fullstendig utbytting av OS som gjelder?

Lenke til kommentar

Eller X200 og T400? Passer inn i rekken med X300 ;)

Synsing / Spekulasjoner men:

Av de ThinkPads som er ute i markedet nå er det vel X300 (13,3") og denne T61P-14" kampanjemodellen som er mest aktuelle fortiden. Ettersom montevina-platformen (45nm) rulles ut tror ihvertfall jeg at det dukker opp en rekke nye Thinkpadmodeller snart. Det ville vel ikke være en bombe at skjermene vil være vesentlig bedre - på linje med skjermen på X300. Mer strømeffektive på batteri tror jeg også de vil bli.

Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med kampanjemaskinen i det heletatt - tror dette er et meget godt kjøp, men for "fullpris"modeller tror jeg det kan være lurt å vente til disse dukker opp i nye modeller. Min gjetning er at X61 serien OG T61 serien vil komme i bedre versjoner. Blir det X200 og T300 ?

Lenke til kommentar

Min T61 kjører standard Vista Business, og jeg bruker mange av de medfølgende Lenovo programmene. I tillegg til mye annet. Ble positivt overrasket, jeg synes det er liten opplevd forskjell fra XP. Med et unntak, den henger av og til noen sekunder ved åpning av 'Open file' dialogen.

Lurer og på om det er noen her inne som bruker standardinstallasjon av Vista eller er det fullstendig utbytting av OS som gjelder?
Lenke til kommentar
Min T61 kjører standard Vista Business, og jeg bruker mange av de medfølgende Lenovo programmene. I tillegg til mye annet. Ble positivt overrasket, jeg synes det er liten opplevd forskjell fra XP. Med et unntak, den henger av og til noen sekunder ved åpning av 'Open file' dialogen.

Lurer og på om det er noen her inne som bruker standardinstallasjon av Vista eller er det fullstendig utbytting av OS som gjelder?

Hva er fordelen med Vista Business, om man ikke til stadig vekk kobler den opp til intranett o.l? (Sorry, litt off topic)

Lenke til kommentar

Oppdatering:

:) Kundeservice. Ringte og kom rett igjennom (kan ha med at maskinen er under 30 dager, men likevel). Der fikk jeg forklart diverse om recovery, og fikk tilsendt et sett med plater.

:) Så langt ser det ut til å fungere fint å installere systemet selv. Alt man trenger er en Vista-DVD, trenger ikke å være OEM. Keyen og aktiveringen fra den originale installasjonen fungerte fint, brukte et program for å hente dette ut.

:( nVidia-drivere insisterer på å være på norsk. Det samme gjør fingeravtrykksprogramvaren. Så nå har jeg en litt ufin blanding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...