Flimzes Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 På T61 14.1" stikker 6-cell ut, på T61p stikker de ikke ut.Eller mer spesifikt, 16:10 14.1" har utstikkende 6-cell, 4:3 14.1" har ikke det. Det der høres logisk ut - 4:3 versjonen er jo dypere og vil ha bedre plass til batteri..... Jepp, har sett begge maskinene ved siden av hverandre (og en 15.4" T61p, og en R61i, og en R61 14.1", og en Z61p..... osv Må si at R61 14.1"w og T61 14.1"w stort sett ikke kan skilles, med samme spec så er det 2mm høyde som skiller. Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Jeg skal vente litt og se, men regner med at jeg bytter til Thinkpad om ikke så alt for lenge. Har hatt Tp tidligere, og tenkte egentlig å legge inn Gentoo på en gammel en som ikke har dukket opp. Jeg foretrekker faktisk en gammel T4x fremfor den jeg har nå som har bedre spec. Spent på prisene på lavt spec'ede T-modeller. Kjører linux så jeg trenger ikke de kraftige sakene. Viktigere med batteritid og mobiltilknytning for mitt bruk. Ettersom de får displayport blir det mer aktuelt med 14". Menmen - får vente å se hvordan de legger seg i pris for ymse konfigurasjoner. Lenke til kommentar
Torbjørn. Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Jeg kan føye til at jeg etter å ha lest meg opp på diverse thinkpad-forumer kommer til å vente med å kjøpe Thinkpad til T400 kommer, som også anbefalt av deg Omaha. En smule irriterende er det jo at Intel måtte utsette slippdatoen for Montevina-plattformen med minst 1 mnd. Ellers hadde jo disse pcene nærmest vært tilgjengelig nå Håper bare ikke T400 kommer til å koste så alt for mye, selv om jeg frykter de vil ha ganske høye priser mtp. nyvinningene de kommer med. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Billigste versjon kommer nok til å få en spiselig pris, i området rundt 10-12 lapper (som spådd litt lenger opp?). Vil nok være hete alternativer for alle som ikke prioriterer den råeste grafikkytelsen (gjelder nok de fleste i målgruppen for disse maskinene). Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Håper bare ikke T400 kommer til å koste så alt for mye, selv om jeg frykter de vil ha ganske høye priser mtp. nyvinningene de kommer med.Det er vel pga forsinkelsene at prisene ikke har blitt dumpet mer på de gamle modellene. De skal jo uansett konkurrere med andre, og X300 ligger vel på 21.700 med ssd, så jeg tror ikke på noen grusom prisstigning på moderat spec'ede maskiner. Trikset blir vel å putte pengene i CPU og tyne på det andre som kan oppgraderes. Time will tell...Mer eller mindre alle spec'er vil vel holde for dagens bruk, og det er jo en endring i hvordan man bruke maskiner. Men det er jo fordelen med Linux da - kan spare noen kroner på spec. Litt avgjørende er kanskje utviklingen på virtualisering. Det er ihvertfall der jeg kan se for meg at behovet for ressurser blir viktig. Lenke til kommentar
Torbjørn. Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Ja, jeg bruker også Linux, og har planer om å kjøre Linux (m/win i dualboot for de anledninger det måtte kreves) på denne pcen. I og med at Lenovo har alliert seg med ATI for de kommende Thinkpad-modellene blir det også veldig spennende å se hvilke implikasjoner dette får for ATIs drivere i Linux, hvor støtten i dag ikke er god. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Jeg gleder meg til de blir tilgjengelig. Har satt av penger i over ett år nå, så jeg har mulighet til å nærme meg 20 tusen merket, så jeg vil anta at jeg vil ha mye å velge i hardwaremessig. Det som er rimelig sikkert er at skjermstørrelsen nok blir 14.1". Min seks år gamle T30 skal byttes ut selv om jeg ikke synes den er utdatert. XP og Linux går fint på den. 2GHz P4-Mobile med 1GB ram. Grafikkortet er forøvrig ikke noe å skryte av da. Damn Intel som måtte utsette Montevina-plattformen. Har vært klar til å kjøpe maskin lenge nå. Ørjan... Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Hm, vurderer å handle meg en Thinkpad, begynner å bli litt lei min dell vostro 1500. Var jo et bra tilbud på den T61P, men ser at dem ikke har den i sortimentet sitt lengre, noen som vet hvorfor? var jo en veldig fin pris på en helt rå maskin!? Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) Fant kommentaren når det gjelder docking. De nevner noe som de kaller Clean Sheet 2 docking - og av det avleder jeg at det kan bli en løsning lik den som man finner på X61serien. Gode nyheter etter mitt syn, men det spørs jo om det blir mulig å smekke inn en hdd eller en DVD/Bluerayspiller da. Grafikken er sikkert i orden ettersom det er godt dekket opp med displayport på selve maskinen. Man kan jo tvile litt på om det vil være integrert lader - tror den havner på utsiden. Fordelen blir jo at det ikke vil være behov for vifte. ---------------- Man finner fortsatt "tilbudsmaskinen" men den er bortimot utsolgt - finnes på 1 nettbutikk til ca 13.700 - fortsatt et ok kjøp, men hadde ventet om ikke 4:3 var viktig. Sjekk pris og tilgjengelighet på HW.no. ---------------- For 20.000 vil du nok få bra spec. Det er avhvengig av behov selvsagt,, men for min det hadde 20.000 resultert i integrert smartkortleser, dock, max batteri inkludert traybatteri og en slim lader - er usikker på om jeg hadde smekket inn HSDPA fordi det skal være en Ericssonløsning og jeg er usikker på Linuxstøtte. Men maskinene vil nok være rigget med antenner og kortplass, og jeg vet om et kort som er støttet. Har PCexpresscard 34 HSDPA i dag Endret 18. juni 2008 av omaha Lenke til kommentar
Torbjørn. Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) Jeg håper virkelig de fortsetter med de gode dockingløsningene sine (m/DVI for stor ekstern skjerm). Det er en av de aller viktigste faktorene for meg ved et Thinkpad-kjøp. Men de kan jo nesten heller ikke selge en Thinkpad-serie uten en skikkelig dockingløsning, eller hva? Det vil jo nesten være et hån mot brukermassen T-serien sikter mot Endret 18. juni 2008 av Torbjørn S. Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg håper virkelig de fortsetter med de gode dockingløsningene sine (m/DVI for stor ekstern skjerm).Displayport har støtte for 30" - 2560x1600 uten docking. Antar de har gjort noe med biten som begrenset dette på T61-serien. Kjenner jo ingen detaljer om Clean Sheet 2 Docking, men 2x 24" er sikkert innen rekkevidde. Men navnet på dockingen tyder jo på en slank sak med ekstern strømforsyning - dersom navnet er korrekt da. (Det er hentet fra Lenovo's lekkede brosjyre for R-serien). Lenke til kommentar
Torbjørn. Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Ja, Displayport vil selvsagt være å foretrekke. Det jeg mente var at dockingen har dette, og resten av de vanlige tilkoblingene (f.eks. spdif ut, nettverk m.m), slik at man ikke må koble til og fra ledninger hver gang man skal ta med seg pcen. Ser at Ultrabasene til X60-serien f.eks. ikke har spdif. Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) Da er min T61 14.1 W med NVS 140 i hus. Overgangen til mindre skjerm med høyere oppløsning tok noen dager å venne seg til men jeg er svært fornøyd. Det eneste jeg har å utsette på maskinen er ved bruk utendørs i dagslys pga at lysstyrken må settes på max med dertil høyt batteriforbruk. Maskinen har en ren installasjon av Vista Business, og jeg har lagt til endel av verktøyene fra ThinkVantage. Jeg finner verktøyene nyttige og de sinker ikke maskinen noe spesielt synes jeg. (Dersom de er fornuftig satt opp uten unødig autostarting.) Det var som vanlig med Windows nødvendig å rydde litt i autstarter osv, men jeg vil si at endel av kritikken mot Vista kanskje er litt overdrevet når det gjelder hastighet - ihvertfall på denne maskinen. Brukergrensesnittet derimot - her ser jeg ikke mye positivt. Titter jeg kun på brukergrensesnitt er jeg ute av stand til å se en eneste god grunn til å velge Vista fremfor Linux. Jeg får tilpasset KDE 4.1 (4.0.98.X) vesentlig bedre, alt av hardware er støttet, og ikke minst slippe jeg det evige genuine DISadvantage-maset og registreringstull. Hva jeg skal med Vista er en annen sak. Det er 2 ting jeg kan komme på - oppdatering av firmware på mobiltelefon, og Novamind mindmapping. Men Novamind fungerer bedre med OSX fordi man kan bundle med Merlin, så det koker ned til oppdatering av firmware... Det er ikke nok til å velge Vista, så jeg brenner nok ut en DVD som inkluderer SP1 osv, og installerer den virtualisert. Tar backup av den virtuelle pakken - og sletter hele greia. Thinkpad'n fungerer svært bra med OpenSuse 11 KDE 4.1 RC. Novamind er etter min oppfatning et suverent verktøy og et bedre alternativ enn f.eks Mindjet - ikke minst er prisen mye lavere. http://www.novamind.com/novamind/platinum.php http://www.novamind.com/merlin/ Endret 16. juli 2008 av omaha Lenke til kommentar
Torbjørn. Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Hva skjedde med å vente på T400, omaha? Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 (endret) Hva skjedde med å vente på T400, omaha?Hehe... Det er ikke så vanskelig å forklare. Denne posten var jo et spørsmål om et bestemt tilbud som jeg fortsatt synes var utmerket - var den ikke nede i 10.500? Jeg hadde ikke handlet en annen Thinkpad i butikken nå rett før de slippes. (X200 og SL 400 / SL 500 har blitt sluppet - test av X200 hos http://www.notebookreview.com ). Men saken er den at jeg kom over en brukt maskin til en bra pris - og som dekker mitt behov. Prisen var såpass ok at jeg neppe taper på den, så...... Jeg har spec og bilder liggende på T400 og T500 og disse vil helt klart være å foretrekke. (Det er visstnok snakk om første halvdel av August nå pga Intel's problemer). Grunnen til at jeg ser frem til T400 (har vent meg til 14,1w og det var bedre enn fryktet), er muligheten for LED backlit, displayport, ferdig opplegg til HSDPA, lavere strømforbruk og bedre batterier. Spesielt LED backlit med lengre batteritid vil være en stor forbedring. Det skal mye til for at jeg velger noe annet enn Thinkpad fremover ;O) Dersom den mot formodning ikke er solgt er den en attraktiv 15,4" til 8.000 her: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link Men for egen risiko - aner ikke hvem som selger. Tror den har blitt annonsert på bruktmarked.no også. Endret 18. juli 2008 av omaha Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Jeg så lenge på T61, men etter litt om og men endte jeg opp med HP Compaq 6910p og er veldig fornøyd. Dette er bedriftsmodellen til HP, sånn som T er for IBM/Lenovo. For mere specs sjekk mpx og søk på 6910p t9300. Bare et forslag til dere som er interessert i T61=) Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Bare et forslag til dere som er interessert i T61=)Kan bare snakke for meg selv, men jeg har nettopp byttet fra HP til Thinkpad, og det skal svært mye til for at jeg tar turen tilbake. Det er vel min og min familie's erfaring med HP som gjør at jeg er villig til å betale mer for en Thinkpad. Har en utgammel Thinkpad her som ser ut som om den er ny selv om den har vært i tung daglig bruk i mange år. Takk for tilbudet, men det er nok desverre helt uaktuelt Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 En liten synsende oppdatering som må tas med en klype salt: Har sett T400 med 8600/3mb CPU og 250gb hdd / 2gb ram til 13.500 og levering rundt 20 August. Tipper maskinene lanseres offisielt 01 August. Har også sett noen specs og bilder (her er jeg litt usikker på om bildene er manipulert eller ei - pdf'en ser ut som en mockup) som indikerer at Displayport og HD er forbeholdt T500. Det har jeg også sett andre steder..... Noe info kan tyde på nye dockingstasjoner, mens mockup'en viser dagens Advanced Mini Dock. Max batteritid med 9cell + 3cell slotbatteri skal være over 13 timer, og 6,5 timer med 6cell. Vil tro at disse tidene tar utgangspunkt i Led backlit (skal være 1680x1050 oppløsning) og bruk av GMA 45xx (ATIkortet deaktivert). Andre steder har jeg sett mellom 9 og 10 timer max. Jeg regner med at 01 Aug er rimelig korrekt, og at prisen er aktuell. Resten av infoen blir vel verifisert om et par dager (eller ei). Lenke til kommentar
Torbjørn. Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Hvor har du dette fra, omaha? Hva er kildene dine? Jeg håper ikke de stripper T400 for displayport. Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Stripper de T400 for displayport er det skuffende ja (det kan være forårsaket av et plassproblem på venstre side av maskinen på 14") - i såfall tror jeg det dukker opp nye dockingstasjoner. Vet jo ikke dette da. Kildene er flere, men ingen "offisielle". Som sagt: Synsing er inkludert, men enkelte priser og tentativ leveringsdato har jeg sett. Så jeg TROR lansering er 01 august og at de kommer inn til butikkene med enkelte modeller rundt 20 August. For mitt bruk er argumentene for T400: evt Displayport, LED backlit skjerm, Batterikapasitet og strømforbruk. Utover det trives jeg svært bra med T61. Min gamle HP er på verksted igjen - for å bytte til hovedkort nr 3.... (Er visst like gammel denne Thinkpad'en forresten). Endret 30. juli 2008 av omaha Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå