theportable Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Hei! Spurte litt tidligere om hvordan samle aksjetallene mine i et diagram. Det var litt komplisert å bruke PivotCharts, men klarte sånn nogenlunde å klare det jeg var ute etter i et vanlig diagram i Excel 2007. Men, følgende problemstilling har jeg: Jeg har nå skrevet opp alle datoene (for år 2007) nedover i kolonne A, og depotverdi i kolonne B. Diagrammet jeg har laget for en oversikt over min økonomiske utvikling blir da helt enkelt laget ved å markere disse to kolonnene og de medfølgende radene, og diagrammet blir helt enkelt laget. Ok, greit så langt. Men, når 2008 kommer - da fører jeg datoene i kolonne D og depotverdi i kolonne E. Altså jeg fortsetter samme system som for 2007. Men når jeg ønsker å ta tallene fra disse kolonnene, så blir det bare tull. Istedet for at diagrammet fortsetter grafen videre, og legger til datoene for 2008, så danner den faktisk en ny linje i linjediagrammet som heter "01.01.2008" Hvordan skal jeg løse dette? Altså at det istedet for en ny serie i linjediagrammet, så blir datoene for 2008 som er i kolonne D bare lagt til videre i diagrammet. Altså at der 01.12.2007 slutter, vil 01.01.2008 starte (selvfølgelig blir diagrammet presset sammen, men det går fint foreløpig). Takk for all hjelp, setter veldig stor pris! Endret 27. mars 2008 av theportable Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Ikke legg dem i kolonne D. Fortsett nedover i A og B. Excel 2007 har plass til mer enn en million datoer nedover, så det holder til du pensjonerer deg og vel så det. Og ikke noe jammen. Ting som hører logisk sammen skal stå sammen. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
theportable Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 "Jammen", vil det ikke da bli veldig rotete å måtte bla milelangt nedover lista for å finne det jeg ute etter? Jeg prøvde egentlig å lage dette systemet for å få det så ryddig som mulig. Å ende opp på rad xxxx etter noen år, er vel å gjøre det vanskelig når man skal føre inn tall den dagen om noen år? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Slett ikke. Du trenger aldri bla. En måte, blant flere: Stå i A2, klikk End og så pil ned, så poff er du nederst i lista. Med din metode ville du uansett måtte 300 rader ned i desember. Like gjerne tretti tusen, du rekker ikke blunke. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå