Gå til innhold

Trenger et elektronikkforum eller en elektronikkguru

Anbefalte innlegg

Sitter og skal mekke noe digitalteknikk her, så jeg trenger litt hjelp.

Lurte på om noen vet om et bra forum der du ikke blir dissa ned i snowjogsa for å være litt uinformert på området, evt om noen kan hjelpe meg litt.

Det gjelder kobling av ad convertere opp mot et buffer. Spørsmålet jeg har gjelder egentlig multiplexere. Gidder ikke dra igang hvis ingen er interessert i å hjelpe...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har venta et par timer nå, klart jeg er utålmodig. får man ikke svar de første timene, så er det lite sannsynlig at man får noe i det hele tatt. Har surfa litt rundt på de forumene jeg fant ved litt rask søking, og det var heller glisne greier...

...og datablader er greit, hvis jeg bare finner brikka jeg er ute etter, om den finnes.

Dessuten har jeg mer generelle spm enn det som vil stå i et datablad.

Lenke til kommentar
. får man ikke svar de første timene, så er det lite sannsynlig at man får noe i det hele tatt.

Det er ikke sant. Det er veldig mange som ser mer på forumet enn kun ser på 10 siste! Har veldig ofte fått svar etter flere dager. Ikke bump før etter noen dager, vær så snill. Hvert fall ikke 2 ganger på mindre enn en halvtime!

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på, er bl.a. om det finnes en multiplekser som styres av klokkepuls (altså en pin) istedetfor n adressebit. dvs. innebygd teller.

noen som vet hva msps står for? det er i forbindelse med omvandlingshastigheten til a/d conv. Jeg kan tenke meg noe sånt som "Mega Samples Per Second", eller lignende men...

Lenke til kommentar

Takker for hjelp, men CD74HC4051E så egentlig ikke ut til å inneholde noen teller, det så egentlig ut til å være en rimelig normal analog mux/demux? Eller tar jeg feil?

Bakgrunnen min er vk1 elektronikk, men det begynner å bli noen år siden. Ikke det at man er så veldig ekspert etter å ha lært seg hvordan man skal sabotere (les: sprenge) kretsene til de andre i klassen.

Det var stort sett det vi gjorde...

Lenke til kommentar

Få her inne som driver å husker på funksjoner til de enkelte muxere som lages.

Muligens enable funksjonen til en muxer kan brukes, vha en ekstern klokke hvis muxeren ikke har dette innebygget.

Vet ikke helt hva skal bruke dette til så ser ikke helt for meg problemstillingen. Regner med du har sett igjennom databladene til muxerene som elfa selger ? Der ligger jo alt på nett, lett tilgjengelig..

MSPS = Million Samples Per Second

Har du peilingen kan du jo bruke en mikrokontroller til å gi deg den eksakte funksjonen du vil ha.

Lenke til kommentar

Jeg klarer fint å lage akkurat det jeg skal ha, egentlig, men jeg skal prøve å spare mest mulig komponenter og penger. Når jeg bare skal ha en av hver brikke, så blir det billigere med brikker som har mer integrert.

Spørsmålet er om det _finnes_ noen muxer med innebygd teller. Hva jeg skal bygge er uvesentlig i dette tilfellet. Har rota rundt i det jeg har sett på ELFA, men det er jo en jungel, og lite vits i å lete hvis det ikke finnes.

Det er såpass elementært at mikrokontroller rett og slett er jevlig overkill.

Lenke til kommentar

Hvis den er så elementær så burde du vel funnet den ? :D

Er ikke så vanskelig å lete inne hos elfa.. finn en muxer og så trykker du på "vis lignene komponenter" og vips....

Den som leter den finner... :)

Er vel kanskje overkil å bruke en mikrokontroller til 60kr til dette ja.. :D men kan spare deg for plass og andre komponenter. Du kunne sikkert bygget inn flere funksjoner i kontrolleren også... ;)

Enkel-funksjonabel-holdbar, det er gode design regler.

Hva bygger du egentlig?

Lenke til kommentar

Yeah..

Har endel oppfinnelser jeg ikke vil fortelle om selv. Har blitt utsatt og hørt om endel stygge historier.

En fordel med en mikrokontroller er iallefall at kretsen din blir vanskeligere å kopiere for andre, da de ikke har programmet.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...