Gå til innhold

Redigere bort personer på film?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har gått til anskaffelse av ett Panasoniv Nv Gs-320, åsså lurte jeg på om det finnes noen program til pc hvor man kan redigere bort personer/ting som er på filmen?

Liker du dem ikke? :)

Til vanlig redigering anbefales Adobe Premiere Elements, Premiere Pro eller Sony Vegas. Eventuelt Avid Express.

Du mener antakelig bare å klippe vekk de strekkene hvor de uønskede objektene er med. Men hvis du tenker å beholde strekk med de uønskede objektene (uten at de synes) har jeg følgende svar (se nedenfor). Den som svarte Adobe After Effects tenkte nok at det var dette du mente, for det er ikke et vanlig redigeringsprogram, men for mer avansert manipulering og effekter. Det brukes som regel ikke alene, men i tillegg til et ordinært redigeringsprogram, gjerne Premiere Pro.

Det å manipulere bort objekter fra levende bilder kan nok la seg gjøre i visse tilfeller, men som regel lar ikke dette seg gjøre meg et helt godt resultat. Man vil som regel se at noe har blitt gjort og det vil ikke se naturlig ut. Med stillbilder er dette en mye enklere affære (i Photoshop), men når du har 25 bilder i sekundet som skal henge naturlig sammen, blir det straks mye verre. Likevel vil jeg trekke frem 3 eksempler hvor dette kan la seg gjøre:

1. Hvis bakgrunnen til den uønskede personen er mørk og udefinert slik at man ikke ser så mye så merker man kanskje ikke om man legger inn en dunkel skygge der hvor det skulle vært en person.

2. Hvis kameraet ikke er i bevegelse men står fjellstøtt på stativ, vil du i teorien kunne erstatte det uønskede objektet med noe nøytralt og stillestående. Det kan være en vegg, en bil, en gardin, etc. Hva som passer avhenger av situasjonen, men det vil fort se rart ut.

3. Hvis det uønskede objektet befinner seg på siden av bildet, kan du rett og slett bare kutte ut den delen av bildet med sort. Da ser ikke bildet lenger helt ut, men hvis det bare er en liten flik så trenger man ikke legge merke til det på den ferdige videoen. Alternativt kan du zoome inn på en annen del av bildet slik at det uønskede objektet ikke lenger synes, men da får bildet dårligere og dårligere oppløsning jo mer du zoomer.

Men som sagt, hvorvidt dette lar seg gjøre på en god måte avhenger av hvordan den aktuelle videoen er. Man sier gjerne at ingenting er umulig lenger innen video og bildemanipulering. Men det finnes fortsatt store naturlige begrensninger i hva man kan få til med vellykket resultat. Det har som sagt mye å si hvorvidt kameraet er i bevegelse eller står stille på stativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...