Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan fjerne tikkelyd ifra ventilene

Anbefalte innlegg

Er litt plaget med tikkelyd ifra ventilene på bilen. Dette er da bilen er kald. Hva kan jeg gjøre for å fjerne tikkelyden?

Det jeg alt har gjort er å bytte olje + oljefilter, ventil tettninger er byttet og brukt sånn rense middel man har i bensintanken som skal rense motoren.

Bil: 93 Audi 80 B4, 2.0liters

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om den er sånn når den er kald, er ikke unormalt om det er hydrauliske ventilløftere på bilen. Det skal ikke tikke så veldig lenge.

Det kan hjelpe ved å bytte viskositet på oljen. Det kan også være at de er så slitt at det ikke vil bli bedre.

Det er hydrauliske ventilløftere på bilen. Hva mener du med viskositet?

Lenke til kommentar
viskositet = tykkelsen på olja.

hvor lenge tikker det ved oppstart da?

Jeg bruker i alle fall 10/40 delsyntetisk olje nå

Det tikker delvis til bilen blir varm som tar få min. Men i det jeg starter bilen så tikker den "kraftig", og etter 2-3sek etter jeg har startet bilen så gir den tikkinga seg. Men under belastning (aks.) så hører jeg tikkinga.

Lenke til kommentar

Sikker på at det er ventiltikking og ikke tenningsbank du får ved hard belastning?

Kraftig tikking de første 2-3 sek er helt normalt, og er sånn fordi det tar den tiden før olja blir pumpa opp i fra bunnpanna til den er rundt i hele motoren.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

tror Logiman er inne på noe her, hvis tikkinga du hører blir borte ved varm motor, men du hører tikking ved pådrag, så kan det tyde på tenningsbank ja.

fyller du 95? isåfall prøv 98, eller få stilt ned tenningen et par grader ved hjelp av tenningslampe på et verksted hvis ikke kjenner noen med lampe.

tenningsbank kan komme av sot og dritt i forbrenningskammeret, så en motorens kan jo være en ting å prøve.

hadde ventil tikking på en 2.3 20V Audimotor jeg hadde for et par år siden, men der hørte jeg ikke noe tikking under kjøring, og den tikka før jeg bytta til annen olje.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde en passat B2 med samme symptomene. Tviler egentlig på at det er snakk om tenningsbank, da disse VAG motorene med hydrauliske løftere har en tendens til å tikke når de blir litt slitte.

Fyll på 98 bensin en gang, så finner du fort ut at det ikke er motorbank.

Lenke til kommentar

Mener jeg har vært borti tikking på disse mange ganger.. Det skal bare være sånn :!: Har aldri utbedra feilen så aner ikke hva det er...

Prøv og bytt løftera.. Det er vel ikke shimsing av løfterne på disse?

Sjekk kamakselen.. er vel ikke kjent at de blir slitt på disse, men det kan jo hende..

Et triks som funker 1 av 10 ganger.. Fyll på en dl med hydralikk olje, servo olje e.l

Lenke til kommentar

Ikke shimsing på disse, men tikking er stort sett alltid løfterene sin skyld. Er det egentlig noe vits å gjøre noe med? Dette pleier å dukke opp på en relativt høy km, hadde en golf2 gti 16v som hadde gått 250 og den tikket lite.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...