Gå til innhold

Egenkomponert bærbar med p4-M???

ewt

Anbefalte innlegg

Har hørt mange stygge ord om støy fra de nye "desktopkiller`ne". Noen tanker omkring det å sette inn en p4-M cpu, og droppe de støyende viftene?

Kjenner noen til webshop`er som selger mobile cpu? Er klar over at disse er fryktelig dyre, men jeg tror det er verdt investeringen. Vekt er ingen kritisk faktor, men støyende bærbare er: :grumpy:

Havner på rundt 11 - 12`000 + CPU om jeg bestiller en ECS Green 732 fra www.pcmax.no

Det hadde vært noe det... 8)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er i ferd med å kjøpe samme maskin, så jeg tenkte jeg skulle undersøke. Problemet er at Hardware.no har fjernet frisøket :cry: så det er ikke lenger lett å finne produkter de ikke har lagt inn søk på (men jeg har merket at de har hatt problemer med prisguiden i det siste, så de hadde vel ikke annet valg dessverre).

Jeg sendte en mail til innkjøpssjefen i PCMAX ([email protected]), og han sa de kunne selge P4-M, og har nå lagt inn noen (opp til 2GHz (kr. 2390,-, men de kunne også skaffe raskere), men de var litt usikre på om prosessorene ville passe direkte på den kjøleribba som fulgte med, da P4-M er av litt lavere profil. Riktignok kunne kjøleribba skrus ned mot CPU med 4 skruer, men det var en sperre der som hindrer at man skal skru alt for langt (spørsmålet er bare om den stopper før den når CPU, slik at den ikke får kontakt og kjøling i det hele tatt). Det kan muligens modifiseres på egen hånd (enten ved å endre sperrer (vet ikke om mulig), eller legge i mellom ekstra kobberplate e.l. De hadde også hørt med produsenten (ECS) og fått følgende svar:

"The unit is made for standard desktop cpu's only, and so if the fan

specially made for the desktop cpu, the unit may be capable of the

mobile cpu's but the heat sink is not correct for that type of cpu as it

wont make contact with the die.

We have no plans to modify this unit to run mobile cpu's."

Så dermed blir dette i tilfelle et eksperiment (som kanskje ingen har gjort før)!

For min del går jeg nok for den vanlige prosessoren. Synes ikke støyen jeg har vært å hørt på på slike bærbare med vanlig CPU har vært avskrekkende, men jeg kan godt komme med ny tilbakemelding på det når jeg har testet akkurat denne modellen litt selv (skal bestille, men ikke før om et par uker da jeg får lønn). Men det beste er vel om du hører på akkurat den maskinen i drift selv før du kjøper den (hvis du har mulighet for det), da hva man oppfatter som mye støy er individuelt (noen legger mer merke til det enn andre).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...