Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Flere kurser i samme rør?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
men er 3 ampere til nok da?

Det er det som er hele problemet. Da huset ble bygget (det elektriske planlagt) var nok 2 etasje beregnet for boder etc.

Jeg har loftsstue med tv/stereo/etc, ett soverom og et toalettrom. Problemet er nok i hovedsak at varmtvannsberederen er inne på toalettet. Derfor kunne jeg tengt meg en egen kurs på denne, men resten av loftet på eksistrende...

Lenke til kommentar
er det 2,5mm2 kabel, så kan du gå opp til 16A.

Og det er lov å trekke to kurser i samme kurs, det skal da merkes i punktene som er berørt. Jordingen skal ikke være mindre enn største kurs tversnitt.

ja, men du slipper ikke unna paralellitetsfaktor, og iom. at det er snakk om et eksisterende anlegg antagelig med 16, i beste fall 20mm GUR tror jeg du skal slite med å få trukket 5 G 4 gjennom der!

Lenke til kommentar
er det 2,5mm2 kabel, så kan du gå opp til 16A.

Og det er lov å trekke to kurser i samme kurs, det skal da merkes i punktene som er berørt. Jordingen skal ikke være mindre enn største kurs tversnitt.

Det går helt fint med 2 16 amp kurser i samme rør om en beregner med samtidighets faktoren. Tviler sterkt på om begge kursene belastes med 16 amp på ligt. Husk å merke kursene, og trekk helst 2 jordir.

I 1994 var det lov å belaste 1,5 kvadrats kabler i rør i isloert vegg med 13 amp. Faktisk så mye som 15 amp om babelen vår åpen forlagt og ikke lå intill andre kabler.

Lenke til kommentar
Ser ut til at det kun er 16mm rør, kommer ikke til å måle i skapet.

Det er 1,5 kvadrat i dag, så det må uansett fjernes? Eller kan jeg ha ett sett 1,5kvadrat og ett sett 2,5? Med èn 2,5 jord?

når du skal trekke en ny kurs, må du uansett trekke ut det som er i røret. du vil ikke få gjennom de andre kabelene mens de andre ligger der. dem kan også bli skadet.

men, hvordan hus er det du bor i?

har vært med på steder der man legger opp en ny kurs, fra kjeller til loft, utvendig. (ja, på yttervegg)

er man litt kreativ, kan man klare og gjemme denne ganske godt

(der jeg var med på dette, var det plass i hjørnekassa på ytterpanelen, det ble tredd inn et rør her, før det ble trekt en PR 2x2,5 +J)

ingenting er umulig! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Man kan trekke 4x2,5 + J i et 16mm rør, men det kan bli en utfordring. Om du har forankoblet jordfeilbryter på kursene kan man gå ned til 1,5mm2 på jord, som kanskje gjør det litt lettere. Du kan jo sjekke om berederen din ikke trekker mer enn 2300W, for da kan du jo trekke 1,5mm2 til den ene kursen, men vil nesten anbefale deg å trekke om den 13A kursen til 2,5mm2 mens du først er i gang.

Man må som tidligere nevt ta høyde for parallellføring av kabler. Jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at dette skal gå helt fint. Vanlige PN ledere i ref.inst.met A1 har vel en strømføringsevne på 23A (?), og med 2 kurser i ett rør er vel faktoren rundt 0,9, altså du får en strømføringsevne på ~20A.

Lenke til kommentar
Man kan trekke 4x2,5 + J i et 16mm rør, men det kan bli en utfordring. Om du har forankoblet jordfeilbryter på kursene kan man gå ned til 1,5mm2 på jord, som kanskje gjør det litt lettere.

Dette er feil. Det er ikke lov å legge jording som er mindre en lederene. Dette gjelder kabler opp til 16 kvadrat. Så du må trekke 2,5 kvadrat jord. Det er neppe problem å trekke 5x2,5 om man er litt nøye slik at ledningene ikke tvinner seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Man kan trekke 4x2,5 + J i et 16mm rør, men det kan bli en utfordring. Om du har forankoblet jordfeilbryter på kursene kan man gå ned til 1,5mm2 på jord, som kanskje gjør det litt lettere.

Dette er feil. Det er ikke lov å legge jording som er mindre en lederene. Dette gjelder kabler opp til 16 kvadrat. Så du må trekke 2,5 kvadrat jord. Det er neppe problem å trekke 5x2,5 om man er litt nøye slik at ledningene ikke tvinner seg.

Sludder, det du nevner der er den forenklede regelen.

NEK 400:2006 543.1.2 sier:

Tverrsnittet skal ikke være mindre enn verdien gitt av

- av NEK IEC 60949 eller

- av følgende formel som bare skal anvendes for utkoblingstider som ikke overstiger 5s: S = (kvadratroten av I i andre ganget med t) delt på faktor k

Her er S tverrsnittet i kvadratmillimeter, I er beregnet feilstrøm (som er 30mA (0,03A) når du har forankoblet jordfeilbryter), t er vernets utkoblingstid i sekunder, k er en faktor som du finner i tabell 54A.2.

k-faktoren er 115 for PN i rør eller 143 for kabel.

En automatsikring løser normalt ut på noen få millisekund.

S = roten av 0,03A² * 0,1s / 115 = 0,00047628mm². Minste tverrsnitt man kan bruke i rør er 1,5mm², derfor runder man av til det. Jeg brukte 0,1s som utløsetid i førmelen bare for å ta et tall, i virkeligheten er tallet mye lavere, men det har ingen innvirkning på resultatet, poenget er at du fint kan bruke en 1,5mm²-jording.

Tabell 6.1d i montørhåndboken forteller at man kan fint kan trekke 4 ledninger med tverrsnitt 2,5mm² i et 16mm rør, at man i tillegg til dette trekker med jording på 1,5mm² har ikke så mye å si.

Det eneste som kan ha litt betydning er reduksjonsfaktoren. 2,5mm² i rør i isolert vegg har en strømføringsevne på 19,5A (tabell 52A-2), med to kurser i samme rør får du en reduksjonfaktor på 0,8 (tabell 52A-17), resulterende strømføringsevne blir da 15,6A. Du er helt på kanten, men de fleste elektrikere ignorerer dette. Jeg har selv vært på rehabiliteringsjobber i boligblokker der det ikke er noen annen løsning enn å trekke to kurser i samme rør, og det er ikke noe problem, nettopp fordi de norske forskriftene er så strenge at man generelt sett har "litt å gå på" ;)

Lenke til kommentar

hmmmm.... dette skjønner jeg ikke helt...

har nettop vært en uke på skolen (i forbindelse med lærlinge-tida) og der står læreren og sier at jordlederen, ved trekking av flere kurser i samme rør, SKAL være like stor som den største faselederen. så du slipper ikke unna med 1,5mm2 jording. (kan se om jeg gidder og finne det i NEK400)

.....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det gjelder om du ikke har jordfeilbryter. Om du har jordfeilbryter kan det alikevel ikke gå mer enn 30mA i jordlederen, alt over 30mA vil føre til at vernet løser ut. Du kan såklart kortslutte mellom fase og jord, og da vil en betydelig større strøm gå gjennom lederen, og da finnes det også en formel for å regne ut om lederen tåler den påtrykte energien ... men så lenge det bare dreier seg om en 16A-kurs med halvannenkvadrat jording har det liten betydning. Det er mulig jeg tar feil når det gjelder to kurser i samme rør, men jeg mener å huske at de samme reglene gjelder. Uansett, om jeg tar feil er det ikke akkurat problematisk å trekke en 2,5mm²-jording, skulle røret være litt trangt er det ikke verre enn at man tar litt Zalo på ledningene (eller vanlig kabel-glidemiddel om man har tilgang på det).

Lenke til kommentar
Uansett, om jeg tar feil er det ikke akkurat problematisk å trekke en 2,5mm²-jording, skulle røret være litt trangt er det ikke verre enn at man tar litt Zalo på ledningene (eller vanlig kabel-glidemiddel om man har tilgang på det).

Aldri Zalo! Det glidemiddelet, aperunken, vi bruker er laget slik at det fordamper vekk over tid. Zalo vil bare stivne og kan binde ledningene helt fast slik at man ikke får trukket om senere.

Lenke til kommentar
Uansett, om jeg tar feil er det ikke akkurat problematisk å trekke en 2,5mm²-jording, skulle røret være litt trangt er det ikke verre enn at man tar litt Zalo på ledningene (eller vanlig kabel-glidemiddel om man har tilgang på det).

Aldri Zalo! Det glidemiddelet, aperunken, vi bruker er laget slik at det fordamper vekk over tid. Zalo vil bare stivne og kan binde ledningene helt fast slik at man ikke får trukket om senere.

jepp "aperunken" som det blir kalt, blir "borte" (fordamper, tørker ut/bort) etter noen minnutter, så det ikke går utover kabel og rør i senere tid. ganske genialt! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...