Dark Fire Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Hei. Jeg har nettopp skaffet meg WoW, og har lyst til å prøve det ut + at jeg har annet spill som jeg har lyst til å prøve. Problemet er at jeg er nede i 3-4FPS på det ene spillet, og 5-8FPS i WoW. I mindre grafikk-krevende spill som Tibia har jeg ca 30 FPS. Jeg kjører på en laptop med 1-kjernet Intel Celeron M 530, Socket 479 mPGA, 1.73GHz. 1GB DDR2 Ram, hvor Vista tar 250MB. 15.4" TFT 1280 x 800 ( WXGA ) skjerm og SiS Mirage 3+ grafikk-kontroller. Jeg lurer vel generelt på hva jeg trenger for å yte mer av maskinen. Jeg skal kjøpe noen ting fra meeter.no så om dere finner noe der, er det et pluss (pga 170kr i porto). Takk på forhånd og håper jeg ikke har skrivd i feil sub-forum. Løst: jeg har gjort et dårlig kjøp (antok at man kunne oppgradere notebooks) - og får bare bruke stasjonær, om jeg skal spille e.l Endret 28. mars 2008 av Mads15 Lenke til kommentar
carl-kr. Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) øøø, hva med å droppe den laptopen... galskap å koste på den. Endret 27. mars 2008 av carl-kr. Lenke til kommentar
Dark Fire Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 øøø, hva med å droppe den laptopen...galskap å koste på den. Fint å vite. Kjøp meg en ny PC, så skal jeg ta tipset ditt og dropper laptopen. La oss heller anta at jeg er gal, og begynner å bygge på den. Hva burde jeg velge? Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Det der er å kaste penger ut av vinduet, du må vel ha et eksternt skjermkort, tviler på at det går å putte inn noe på den lappen? Lenke til kommentar
Dark Fire Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Det der er å kaste penger ut av vinduet, du må vel ha et eksternt skjermkort, tviler på at det går å putte inn noe på den lappen? Øhh, jaha? Hvorfor det? Er 1.77GHz && 1GB RAM så utrolig dårlig? Forklar... Og jeg har ikke noe valg uansett, fordi jeg ikke har penger til annet. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Det der er å kaste penger ut av vinduet, du må vel ha et eksternt skjermkort, tviler på at det går å putte inn noe på den lappen? Øhh, jaha? Hvorfor det? Er 1.77GHz && 1GB RAM så utrolig dårlig? Forklar... Og jeg har ikke noe valg uansett, fordi jeg ikke har penger til annet. Ja, 1,77ghz er dårlig, og 1gb ram kommer ann på hva slags ram det er. Har du ikke penger til annet, må du enten spare, eller oppgradere det du kan. Jeg hadde spart. Lenke til kommentar
Dark Fire Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Det der er å kaste penger ut av vinduet, du må vel ha et eksternt skjermkort, tviler på at det går å putte inn noe på den lappen? Øhh, jaha? Hvorfor det? Er 1.77GHz && 1GB RAM så utrolig dårlig? Forklar... Og jeg har ikke noe valg uansett, fordi jeg ikke har penger til annet. Ja, 1,77ghz er dårlig, og 1gb ram kommer ann på hva slags ram det er. Har du ikke penger til annet, må du enten spare, eller oppgradere det du kan. Jeg hadde spart. Å oppgradere det jeg har er det jeg har spurt etter 3 ganger nå. Hvorfor ville du valgt å spare til noe annet? Etter jeg hadde forstått, inneholder alle PCer hardware som ikke "går ann" å bytte ut, og at de nesten ikke varierer i styrke, så det spiller ingen rolle hva slags PC du kjøper som startup... Også bare oppgraderer man hovedkort, skjermkort, lydkort, ram og prossesor, ettersom det man trenger og bruker PCen til. Har jeg forstått feil, da? Hva er det PCen min mangler? Hvor mye koster det jeg eventuelt trenger, hvis det er mulig å få tak i/bytte på PCen? Trenger jeg å være mer konkret? Jeg lurer bare på den billigste metoden, og hvor mye ytelsen vil forbedre seg, og hvorfor den eventuelt ikke kan, eller så vidt yter mer, og om jeg kan gjøre noe med det! Og bare for å nevne det: den stasjonære PCen jeg hadde, hadde en 3.33GHz CPU, og var tregere og svakere enn denne PCen... Endret 27. mars 2008 av Mads15 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Jeg kjører på en laptop med 1-kjernet Intel Celeron M 530, Socket 479 mPGA, 1.73GHz.1GB Ram, hvor Vista tar 250MB. 15.4" TFT 1280 x 800 ( WXGA ) skjerm og SiS Mirage 3+ grafikk-kontroller. Dette er problemet, maskinen er altfor svak, i alle ledd. Jeg har lastet ned en cracket versjon av WoW, og har lyst til å spille litt på privat-servere + at jeg har annet cracket spill som jeg har lyst til å prøve. #8: Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som f.eks. spørsmål etter CD-keys, no-CD-cracks og hvor man kan laste ned warez. Dette omfatter også spørsmål om hvordan bruke warez du har lastet ned fra nettet, samt diskusjoner om piratkopier og dets innhold. Lenke til kommentar
Dark Fire Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Jeg kjører på en laptop med 1-kjernet Intel Celeron M 530, Socket 479 mPGA, 1.73GHz.1GB Ram, hvor Vista tar 250MB. 15.4" TFT 1280 x 800 ( WXGA ) skjerm og SiS Mirage 3+ grafikk-kontroller. Dette er problemet, maskinen er altfor svak, i alle ledd. Kan jeg ikke oppgradere alt da? ^^ Jeg har lastet ned en cracket versjon av WoW, og har lyst til å spille litt på privat-servere + at jeg har annet cracket spill som jeg har lyst til å prøve. #8: Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som f.eks. spørsmål etter CD-keys, no-CD-cracks og hvor man kan laste ned warez. Dette omfatter også spørsmål om hvordan bruke warez du har lastet ned fra nettet, samt diskusjoner om piratkopier og dets innhold. Det mener jeg er å sette inlegget mitt litt på spissen... Det leder vel ikke til piratvirksomhet på noen måte? Om jeg har lastet ned spillet ulovelig, eller kjøpt det, er vel relativt irrelevant - når hele tråden var satt opp som: hvordan får jeg spillt spillet? Jeg kan gjerne endre på tråden, for det spiller jo absolutt nada rolle. Men on-topic igjen: hvor bør jeg starte? Nei, jeg har ikke tenkt til å hive PCen, om dere ikke spanderer en ny en på meg. Jeg har flere personlige grunner til det; bedre enn "hakke råd" eller "jobber ikke", jeg får rett og slett ikke tak i penger akkurat nå; og er for "sliten" til å jobbe (hint hint?). Jeg gjentar, så vi ikke ender opp med off-topic igjen og igjen og igjen: Hvor skal jeg starte? PS: takk for svar Lenke til kommentar
fflex Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Ta til deg rådene som folk gir da mann. Du har en laptop som antageligvis betyr at du feks ikke har mulighet til å bytte skjermkort. Du har en svak 1kjernet 1,7ghz cpu...og JA 1 gb minne er lite i dag. Sorry kompis, spar opp og kjøp deg noe nytt Lenke til kommentar
Dark Fire Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Ta til deg rådene som folk gir da mann. Du har en laptop som antageligvis betyr at du feks ikke har mulighet til å bytte skjermkort. Du har en svak 1kjernet 1,7ghz cpu...og JA 1 gb minne er lite i dag. Sorry kompis, spar opp og kjøp deg noe nytt Har jeg ikke muligheten til å bytte ut skjermkort? Jeg har et ekstra RAM-kort på 1GB, men får ikke installert det enda, pga en feil fra produsentens side: en skrue som ikke vil ut. Og hva med prosessor? Jeg får da byttet ut prosessor; dette har jeg både googlet og sett at de selger laptop-prosessorer på intel.com Er det forresten kun de prosessorene på intel.com som kan brukes på laptoper; jeg mener ikke de fra prisguide (komplett, meteer, osv), så lenge det ikke er opplyst at prosessoren kun er, eller passer også for laptop? Og for the record: Laptopen ble kjøpt i januar 2008, ikke faen om jeg hadde kjøpt meg ny laptop på nytt, om jeg hadde hatt råd heller. Edit: hva om jeg overklokker grafikkortet litt, da? Hjelper det noe, og er det noen mulighet for å reparere PCen selv, om grafikkortet knærtes pga overklokkingen; at jeg gjør noe galt e.l ? Endret 27. mars 2008 av Mads15 Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Ta til deg rådene som folk gir da mann. Du har en laptop som antageligvis betyr at du feks ikke har mulighet til å bytte skjermkort. Du har en svak 1kjernet 1,7ghz cpu...og JA 1 gb minne er lite i dag. Sorry kompis, spar opp og kjøp deg noe nytt Har jeg ikke muligheten til å bytte ut skjermkort? Jeg har et ekstra RAM-kort på 1GB, men får ikke installert det enda, pga en feil fra produsentens side: en skrue som ikke vil ut. Og hva med prosessor? Jeg får da byttet ut prosessor; dette har jeg både googlet og sett at de selger laptop-prosessorer på intel.com Er det forresten kun de prosessorene på intel.com som kan brukes på laptoper; jeg mener ikke de fra prisguide (komplett, meteer, osv), så lenge det ikke er opplyst at prosessoren kun er, eller passer også for laptop? Og for the record: Laptopen ble kjøpt i januar 2008, ikke faen om jeg hadde kjøpt meg ny laptop på nytt, om jeg hadde hatt råd heller. Edit: hva om jeg overklokker grafikkortet litt, da? Hjelper det noe, og er det noen mulighet for å reparere PCen selv, om grafikkortet knærtes pga overklokkingen; at jeg gjør noe galt e.l ? Hvis du har lite penger men vil oppgradere en laptop så sliter du litt! Å bytte CPU og skjermkort er extremt dyrt på en laptop (hvis det er mulig på din da!!) Endret 27. mars 2008 av Core2Duo_Dude Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Som de andre sier. Å oppgradere noe som det der er jo bare bortkasta. Med tanke på pris, tjener du myyye på å skaffe deg en ny pc. Men vil du bruke masse penger for å få den bærbaren bra. Så vil du jo ende opp med en helt ny pc. Alt på pcn utenom skjermen er jo crap. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Kjøpte du denne PC-en i Januar i år?! Hvor mye betalte du for den egentlig 2500-3000 ? Dama kjøpte sin for 1,5 år siden, hun betalte 6.000 og den har bedre specs enn din. Skal du ha maskin for å spille på kan du ikke kjøpe en billig bærbar. Kjøp heller en billig stasjonær, da vil du få mye mer kraft pr kr. Bærbaren din fungerer greit til Office og internett, men spill egner den seg absolutt ikke til. Å oppgradere skjermkort og CPU på denne vil bli dyrt. Vi snakker over 2000kr, kanskje også over 3000. Hovedkort for en bærbar er noe som man strengt tatt ikke bør bytte så mye på med tanke på kjøling osv. å bytte hovedkort er en stor jobb og et hovedkort vil koste skjorta og halvearmen. Om du imot formodning klarer å åpne opp PC-en og bytte hovedkortet uten å ødelegge noe, så er det ingen garanti for at det ikke blir for varmt og selv tar kvelden. Nei, dette er et håpløst prosjekt. Lenke til kommentar
Dark Fire Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Kjøpte du denne PC-en i Januar i år?! Hvor mye betalte du for den egentlig 2500-3000 ? Dama kjøpte sin for 1,5 år siden, hun betalte 6.000 og den har bedre specs enn din. Skal du ha maskin for å spille på kan du ikke kjøpe en billig bærbar. Kjøp heller en billig stasjonær, da vil du få mye mer kraft pr kr. Bærbaren din fungerer greit til Office og internett, men spill egner den seg absolutt ikke til. Å oppgradere skjermkort og CPU på denne vil bli dyrt. Vi snakker over 2000kr, kanskje også over 3000. Hovedkort for en bærbar er noe som man strengt tatt ikke bør bytte så mye på med tanke på kjøling osv. å bytte hovedkort er en stor jobb og et hovedkort vil koste skjorta og halvearmen. Om du imot formodning klarer å åpne opp PC-en og bytte hovedkortet uten å ødelegge noe, så er det ingen garanti for at det ikke blir for varmt og selv tar kvelden. Nei, dette er et håpløst prosjekt. 3000. Jeg har en stasjonær, men problemet er at jeg "sitter for mye" på PCen, og med PCen nede på rommet blir jeg deprimert, så da hjelper det å sitte med en bærbar oppe i stua, hvor jeg har mere lys, et større rom, balkong med utsikt, TV, komfort i Sofa m.m~ Men... Jeg har vel ikke annet valg enn å oppgradere stasjonære hvis jeg skal tre til ytelse; så da får jeg rett og slett utelukke spill til jeg ikke er like deprimert ;p Takk for all hjelp. Og om jeg kan spørre om en ting til: Jeg får Spillgrafikk: 1.0 (laveste) score i Ytelseinformasjon og Verktøy i kontrollpanel i Vista. Før jeg formaterte PCen fikk jeg 3.6 eller noe.... Først oppdaterte jeg driverene manuelt, men siden jeg fortsatt fikk 1.0 - lastet jeg ned Driver Magician (full-versjon) - som lastet ned alle driver og installerte de, men jeg får fortsatt 1.0 (får 3.9, 3.9, 3.6, 1.0, 5.1 i de ulike verdiene). Jeg "oppdaterer resultat" hele tiden. Hva kan det være? Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Hvilket skjermkort er det du har? Gå på produsentens hjemmeside og last ned driverne, så er du sikker på at du får de riktige driverne. quote Darth Kjell "Kolles syking e d som kjøre Vista på ein 1.7 gigahertz celeron med et mirage skjermkort?!" Jeg vil forresten anbefale deg å droppe vista og kjøre XP istedet. PC din burde egentlig ikke hatt lov til å luktet på vista engang. Lenke til kommentar
Wrangle Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Er det delt skjermminne med RAM? Kanskje oppgradere rammen med 2 gb. Det hjelper kraftig, spesielt med Vista. Lenke til kommentar
carl-kr. Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) for en tråd, blir nesten irritert av å lese den bygg deg en billig, stasjonær pc da mann!! Endret 28. mars 2008 av carl-kr. Lenke til kommentar
Dark Fire Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Er det delt skjermminne med RAM? Kanskje oppgradere rammen med 2 gb. Det hjelper kraftig, spesielt med Vista. Delt skjermminne med RAM? w00t, idk? Men ang RAM, har jeg som sagt ikke mulighet til å installere et nytt RAM-kort, pga en skrue som sitter fast (vi har prøvd med bor og, for å "sprekke skruen" - som en data-pro anbefalte, men uten resultat). Hvilket skjermkort er det du har? Gå på produsentens hjemmeside og last ned driverne, så er du sikker på at du får de riktige driverne. quote Darth Kjell "Kolles syking e d som kjøre Vista på ein 1.7 gigahertz celeron med et mirage skjermkort?!" Jeg vil forresten anbefale deg å droppe vista og kjøre XP istedet. PC din burde egentlig ikke hatt lov til å luktet på vista engang. Jeg har lastet ned driverne fra produsent-siden (Fujitsu-siemens.com) - det var disse jeg mente med manuelt. Jeg er den sykingen som kjører Vista på en 1.7GHz Celeron med et mirage skjermkort (noo?). Det var ikke engang et valg, PCen fulgte med Vista, og når jeg installerte XP fucket driverne seg helt opp (fikk ikke til internet selv etter å ha installert drivere ved å laste de ned fra annen PC), og mye annet var fucked, så da reinstallerte jeg Vista. Jeg prøvde meg på Ubuntu, men det var for kjedelig, og internet funket ikke med det heller. for en tråd,blir nesten irritert av å lese den bygg deg en billig, stasjonær pc da mann!! Les alt som står da, mann. Blir ikke noen stasjonær på meg på en stund! Kan du respektere det? Seriøst, hvis du ikke har noe konstruktivt å si, kan du gjerne la det være. Jeg beklager at jeg studerer kvante-fysikk og ikke IT, gjør det meg ignorant, siden du blir så fryktelig irritert? Endret 28. mars 2008 av Mads15 Lenke til kommentar
carl-kr. Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) ikke noe hyper pc,men helt greit for en liten penge. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=321530 jeg har samme skjermkort og spiller alle spiller mye med det. for det meste bf2 med alt på medium.helt brukbart! Endret 28. mars 2008 av carl-kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg