Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trøbbel med A.C


Anbefalte innlegg

Har en Audi 80 Cabriolet 95 modell. Fra og med i vinter så har a.c virka av og til. Fylte på med gass og greier i dag, og trodde at alt var i skjønneste orden da lampa lyste og alt gikk bra. Så jeg skrudde den av. Prøvde igjen litt senere og da var det dødt som i grava.

Har også prøvd å se etter lekkasje, men kan ikke se noe gass som kommer noe sted.

 

Hva kan det være?

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en Audi 80 Cabriolet 95 modell. Fra og med i vinter så har a.c virka av og til. Fylte på med gass og greier i dag, og trodde at alt var i skjønneste orden da lampa lyste og alt gikk bra. Så jeg skrudde den av. Prøvde igjen litt senere og da var det dødt som i grava.

Har også prøvd å se etter lekkasje, men kan ikke se noe gass som kommer noe sted.

 

Hva kan det være?

 

Takk

 

Hvilken ute-temperatur er det når det skjer? AC-er vil ikke fungere ved lavere temperaturer, det sørger en føler for. Hadde de virket ved minusgrader hadde de gått i stykker.

 

Ellers håper jeg for ditt AC-anlegg sin del at det er en fagmann som har foretatt fylling av gass. Feil mengde eller feil type kan svært lett ødelegge anlegget.

Lenke til kommentar
Har en Audi 80 Cabriolet 95 modell. Fra og med i vinter så har a.c virka av og til. Fylte på med gass og greier i dag, og trodde at alt var i skjønneste orden da lampa lyste og alt gikk bra. Så jeg skrudde den av. Prøvde igjen litt senere og da var det dødt som i grava.

Har også prøvd å se etter lekkasje, men kan ikke se noe gass som kommer noe sted.

 

Hva kan det være?

 

Takk

 

Hvilken ute-temperatur er det når det skjer? AC-er vil ikke fungere ved lavere temperaturer, det sørger en føler for. Hadde de virket ved minusgrader hadde de gått i stykker.

 

Ellers håper jeg for ditt AC-anlegg sin del at det er en fagmann som har foretatt fylling av gass. Feil mengde eller feil type kan svært lett ødelegge anlegget.

 

Jøss, det var jeg ikke klar over. Altså, idag når det virket hadde det stått parkert på jobben (i sola). Når det ikke virket hadde bilen stått i skyggen, inne og i en vaskehall. Så hvis det stemmer som du sier med tempføler så kan det jo være svaret? Men stusser litt over det, da den sto inne og ble påfylt gass. Men gjelder det i minusgrader only, eller hvor går grensa til føleren?

Hva annet kan det være? Dersom det viser seg at det ikke er følergreiene.

(Dette kan stemme veldig bra som du sier, i fjor vinter byttet jeg reimer all over, og dreit da i ac-reima for trengte ikke a.c. på vinteren og dermed fikk jeg heller ikke prøvd den før til våren da jeg satte i reima.)

 

Yes, fagmann på Møller som tok seg av saken. :)

 

edit: Kan jo spørre seg om hvorfor viste ikke han om det med temp. føler i AC.?

Endret av black_sheep
Lenke til kommentar
Har en Audi 80 Cabriolet 95 modell. Fra og med i vinter så har a.c virka av og til. Fylte på med gass og greier i dag, og trodde at alt var i skjønneste orden da lampa lyste og alt gikk bra. Så jeg skrudde den av. Prøvde igjen litt senere og da var det dødt som i grava.

Har også prøvd å se etter lekkasje, men kan ikke se noe gass som kommer noe sted.

 

Hva kan det være?

 

Takk

 

Hvilken ute-temperatur er det når det skjer? AC-er vil ikke fungere ved lavere temperaturer, det sørger en føler for. Hadde de virket ved minusgrader hadde de gått i stykker.

 

Ellers håper jeg for ditt AC-anlegg sin del at det er en fagmann som har foretatt fylling av gass. Feil mengde eller feil type kan svært lett ødelegge anlegget.

 

Jøss, det var jeg ikke klar over. Altså, idag når det virket hadde det stått parkert på jobben (i sola). Når det ikke virket hadde bilen stått i skyggen, inne og i en vaskehall. Så hvis det stemmer som du sier med tempføler så kan det jo være svaret? Men stusser litt over det, da den sto inne og ble påfylt gass. Men gjelder det i minusgrader only, eller hvor går grensa til føleren?

Hva annet kan det være? Dersom det viser seg at det ikke er følergreiene.

(Dette kan stemme veldig bra som du sier, i fjor vinter byttet jeg reimer all over, og dreit da i ac-reima for trengte ikke a.c. på vinteren og dermed fikk jeg heller ikke prøvd den før til våren da jeg satte i reima.)

 

Yes, fagmann på Møller som tok seg av saken. :)

 

edit: Kan jo spørre seg om hvorfor viste ikke han om det med temp. føler i AC.?

 

Nei, skjønner godt at du ikke visste det, stort sett eneste stedet noe slikt står opplyst er vel i en verkstedsbok. Jeg har lett etter dette i brukerboken til min bil, men der står det intet.

Det vil nok kunne variere noe når den ikke lenger vil fungere, men i vår bil (Citroën) slår den seg av rundt 6-7 plussgrader, og har opplevd at det heller ikke fungerer i andre biler ved noen få plussgrader.

På vår bil lyser lampen for kjøling uansett om den vil kjøle eller ei, og jeg kan høre og se at slurekløtsjen til kompressoren slår seg på, uansett hvilken temperatur det er ute.

 

 

Trolig kan verkstedet kjøre kompressoren i test-modus, slik at de får sjekket at det virker uansett hvilken temperatur det måtte være.

Det kan selvsagt være andre ting som gjør at det ikke virker, men da burde jo verkstedet oppdaget og opplyst om dette. Noe annet tilsier at du kan klage. Men vent nå til det blir litt temperatur før du klager da :thumbup:

Lenke til kommentar
Hva skal man med A/C? Stjeler jo bare hester :thumbdown:

AC er jo faktisk å regne som sikkerhetsutstyr, og iallfall mitt forsikringsselskap gir rabatt fordi det er AC montert.

En ting er at AC kjøler ned om sommeren, men den er også utmerket til å avfukte. Prøv f.eks å sett 5 voksne våte personer inn i en bil. Det blir jæ.. mye dugg av det, så mye at det kan lage problemer å se skikkelig ut de rutene en må ha sikt ut av. AC fjerner duggen svært effektivt. Dette hjelper også mot rust i bilen. Derfor har AC vært standard-utstyr på finske biler i massevis av år ...

Lenke til kommentar

Sånn grovt sett skal ikke ac slå inn under 5 grader. Varierer litt, men sånn ca. rundt der..

 

Ac kompressorene pleier og være ganske svære. 7 stempler og 80ccm f.eks. En moped er bare 49ccm så det er klart det trekker litt hester.. Nå er det jo variable kompressorer som er tingen så de går hele tiden. Er ikke innslag/clutch på dem. Den varierer slaglengden på stempla inni kompressoren utifra hvor høyt trykk det er i systemet. Dette har ikke trådstarter på bilen sin så det skal du ikke tenke på...

 

Finn ut om "feilen" er pga. ute tempen. Ellers så har du et periodisk problem som alltid er litt artig!

Lenke til kommentar
Nå er det jo variable kompressorer som er tingen så de går hele tiden. Er ikke innslag/clutch på dem. Den varierer slaglengden på stempla inni kompressoren utifra hvor høyt trykk det er i systemet. Dette har ikke trådstarter på bilen sin så det skal du ikke tenke på...

Hmm, var ganske sikker på at vi har variabel kompressor på vår, men vi har kløtsj på vår. Det var verksmester på et Citroën-verksted som sa dette til meg, men for all del, de trenger ikke være "gud" på AC for det ;) Har du peiling? Bilen er en Xsara 2001 med en den gang helt ny type 1.6 bensin, samme motor (og tilsynelatende samme type kompressor) som står i helt nye Citroën/Peugeot. Kløtsjen slår inn når jeg slår på AC, uansett om det er minusgrader eller midt på sommeren.

Lenke til kommentar

Supert med masse svar. Takker. Lærte litt om A.C også da :)

Da drøyer jeg den litt og ser når det blir noen grader varmere, før jeg evnt. klager eller drar tilbake og spør på nytt.

Bruker uansett ikke bilen da den står i garasjen og skal selges etterhvert. Så syns kanskje det er greit at A.C virker som det skal. Ikke det at jeg bruker det så mye, når jeg mye heller tar ned taket.

 

I værstefall, kan dette bli dyre saker? Og er det verdt det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...