eMTea Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Har du lyst til å sette opp en server? Denne løsningen virker meget interresant for meg også. Men et problem jeg har hatt før, alle diskene jeg har musikk/video på er NTFS disker, er utvikingen av NTFS i linux kommet så langt at det er trygt enda? Vil jeg kunne ha torrentprogrammer kjørende på den maskina, og kontrollere dem via virtual desktop e.l. fra en annen maskin i nettverket eller over internett? Endret 27. mars 2008 av Skagen Splittet tråden ut fra denne tråden: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=925945 Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Hei! Denne løsningen virker meget interresant for meg også.Men et problem jeg har hatt før, alle diskene jeg har musikk/video på er NTFS disker, er utvikingen av NTFS i linux kommet så langt at det er trygt enda? Jepp, ntfs-3g har full skrivestøtte, og rapporteres å fungere fint, støtten må installeres på de fleste distroer. Personlig foretrekker jeg riktignok åpne filsystemer. For nettmapper som det er snakk om her er filsystemet uinteressant, maskinen som deler ut mappen kan bruke vilkårlig filsystem lokalt, det er Sambaprotokollen som tar seg av selve delingen.Vil jeg kunne ha torrentprogrammer kjørende på den maskina, og kontrollere dem via virtual desktop e.l. fra en annen maskin i nettverket eller over internett?Klart det. KTorrent er verdens beste torrentprogram, og har egen web-interface, slik at du kan administere den remote via nettleseren og log-in. Sjekk signaturen min for mer. VisualStudio, alt jeg ba deg om å gjøre var å stappe ubuntu CD-en (hvis den booter rett opp fra CD før du installerer, så er det en live CD, kalles for Desktop CD på nedlastingssiden til Ubuntu) du installerte med i en av maskinene dine, og se om du fikk tilgang til den delte mappen fra linux. Vi vil da kunne få verifisert om du har f.eks. problem med routeren din. Det er umulig for meg å hjelpe deg hvis ikke du blir med på å gå litt metodisk til verks for å finne problemet ditt. Lenke til kommentar
eMTea Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Hei! Denne løsningen virker meget interresant for meg også.Men et problem jeg har hatt før, alle diskene jeg har musikk/video på er NTFS disker, er utvikingen av NTFS i linux kommet så langt at det er trygt enda? Jepp, ntfs-3g har full skrivestøtte, og rapporteres å fungere fint, støtten må installeres på de fleste distroer. Personlig foretrekker jeg riktignok åpne filsystemer. For nettmapper som det er snakk om her er filsystemet uinteressant, maskinen som deler ut mappen kan bruke vilkårlig filsystem lokalt, det er Sambaprotokollen som tar seg av selve delingen.Vil jeg kunne ha torrentprogrammer kjørende på den maskina, og kontrollere dem via virtual desktop e.l. fra en annen maskin i nettverket eller over internett?Klart det. KTorrent er verdens beste torrentprogram, og har egen web-interface, slik at du kan administere den remote via nettleseren og log-in. Sjekk signaturen min for mer. Artig! Jeg ble bitt av basillen idag, og kjører nå Ubuntu 7.10 på denne PC-en, serveren har xpsp2, men har litt lyst på linux (av en eller annen "gadget"messig grunn) så jeg lastet ned ubuntu-server-7.10, og har tenkt å installere det på den. Problemet var lissom at jeg har ikke mere diskplass, så jeg får ikke formatert om diskene, da må jeg ha en plass å legge dem i mellomtiden. Men så lenge 7.10 støtter NTFS, så er jo i alle fall det problemet løst! Da gjenstår det bare å ta steget med å få installert greiene da! PS: kan dette OS boote uten skjermkort? prøver bare å korte inn på hardware i den PC-en min serru... skjønner at jeg må ha det under installasjonen seff;) PPS: Om jeg bygger meg en HTPC senere, vil dette fungere knirkefritt sammen med LinuxMCE? den er basert på ubuntu den og sant? Sorry for at jeg låner tråden din her nå, men var så godt i gang:) Endret 24. mars 2008 av eMTea Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Artig!Jeg ble bitt av basillen idag, og kjører nå Ubuntu 7.10 på denne PC-en, serveren har xpsp2, men har litt lyst på linux (av en eller annen "gadget"messig grunn) så jeg lastet ned ubuntu-server-7.10, og har tenkt å installere det på den. Flotte greier, men husk at server versjonen ikke har grafisk desktop, kun kommandolinje. Du fikser fort det ved å installere enten KDE (for Kubuntu) eller Gnome (for Ubuntu), de er ferdige pakker som du finner i Synaptic Package manager under navnene kubuntu-desktop og ubuntu-desktop hhv. Hvis dette minner deg om gode gamle DOS verden, så frykt ikke, det er faktisk framtiden, MS vil tilby desktop fri server i sitt neste server OS.PS: kan dette OS boote uten skjermkort?Jepp, og du kan enkelt styre den med full desktop fra en annen maskin, sjekk ut nomachine i signaturen min. Du kan droppe tastatur og mus også naturligvis. Du kan faktisk installere linux på routeren din, det har jeg gjort PPS: Om jeg bygger meg en HTPC senere, vil dette fungere knirkefritt sammen med LinuxMCE? den er basert på ubuntu den og sant?Du har flere mediasenter løsninger, LinuxMCE er en av dem, og den bør installeres fra scratch. Dessverre ikke en oppgave for en nybegynner ennå. Derimot kan du legge inn Mythbuntu som en oppgradering, og det begynner å bli ganske greit. Hvis du har god nok skjerm, trenger du ikke noe mediasenter, da har du mange muligheter. Personlig bruker jeg full desktop på min hovedmaskin som kjører alt, TV, DVD, musikk, annen film, fjernkontroll osv. OOops, jeg kom nettopp på at du ikke kan bruke Synaptic, du har jo ingen desktop. Fra kommandolinja installerer du eksempelvis KDE med sudo aptitude install kubuntu-desktop Endret 24. mars 2008 av Del Lenke til kommentar
eMTea Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 Ok, greit for meg i vite, hadde sikkert fått noia hvis ikke jeg kunne bevege musa nå alt var installert. Kunne det vært like greit å installere desktop istedet for server, eller har den en masse apps som kreves for en server? (dumt spm sikkert) Da begir jeg meg ut på det snart, må bare ha tak i en disk å installere det på, jeg liker tanken på at jeg bare kan plugge over om det skulle skjære seg, kan bli kjedelig i huset her, om filserveren krasjer i lengre tid... Jeg bruker en ordinær xbox som mediasenter nå, XBMC fra januar eller noe, det systemet der er helt suverent, så beholder den løsningen så lenge jeg kan. Helt til HD bølgen tar meg. Har forøvrig kun en 32"CRT, så å kjøre full desktop på den er ikke noe tema enda. Er greit med såpass minimalistisk utstyrsliste man ender opp med, min hjemmekino om det er litt av interesse. Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Desktop CD er nok å foretrekke ja. Ta gjerne Ubuntu, så oppgraderer du til kubuntu etterhvert. Da får du litt føling med begge de to ledende dekstopene på linux. Følg howto'en fra nedlasting av CD og videre, så tar vi det derfra. Lenke til kommentar
eMTea Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 Supert! må bare komme igang nå da! Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Artig!Jeg ble bitt av basillen idag, og kjører nå Ubuntu 7.10 på denne PC-en, serveren har xpsp2, men har litt lyst på linux (av en eller annen "gadget"messig grunn) så jeg lastet ned ubuntu-server-7.10, og har tenkt å installere det på den. Flotte greier, men husk at server versjonen ikke har grafisk desktop, kun kommandolinje. Du fikser fort det ved å installere enten KDE (for Kubuntu) eller Gnome (for Ubuntu), de er ferdige pakker som du finner i Synaptic Package manager under navnene kubuntu-desktop og ubuntu-desktop hhv. Hvis dette minner deg om gode gamle DOS verden, så frykt ikke, det er faktisk framtiden, MS vil tilby desktop fri server i sitt neste server OS.PS: kan dette OS boote uten skjermkort?Jepp, og du kan enkelt styre den med full desktop fra en annen maskin, sjekk ut nomachine i signaturen min. Du kan droppe tastatur og mus også naturligvis. Du kan faktisk installere linux på routeren din, det har jeg gjort PPS: Om jeg bygger meg en HTPC senere, vil dette fungere knirkefritt sammen med LinuxMCE? den er basert på ubuntu den og sant?Du har flere mediasenter løsninger, LinuxMCE er en av dem, og den bør installeres fra scratch. Dessverre ikke en oppgave for en nybegynner ennå. Derimot kan du legge inn Mythbuntu som en oppgradering, og det begynner å bli ganske greit. Hvis du har god nok skjerm, trenger du ikke noe mediasenter, da har du mange muligheter. Personlig bruker jeg full desktop på min hovedmaskin som kjører alt, TV, DVD, musikk, annen film, fjernkontroll osv. OOops, jeg kom nettopp på at du ikke kan bruke Synaptic, du har jo ingen desktop. Fra kommandolinja installerer du eksempelvis KDE med sudo aptitude install kubuntu-desktop Jeg ble lite imponert over mediecenterutgavene Kan vel være jeg ble litt for farget av driverproblemene jeg fikk i htpc'en, samt ting virket bare ikke så gromt, som de hypet det opp til, i div. videoer.... Blir sikkert knall i fremtiden, men for min del, er det bedre å kjøre et "vanlig os" med heller VLC elns.. MPC feks Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Jeg ble lite imponert over mediecenterutgavene Kan vel være jeg ble litt for farget av driverproblemene jeg fikk i htpc'en, samt ting virket bare ikke så gromt, som de hypet det opp til, i div. videoer.... Gromt er det, så fremt du får til å sette det opp. Når det gjelder LinuxMCE, så ble den portet over til Kubuntu og KDE først i høst, så du kan ikke regne med at denne er moden ennå. MythTV i seg selv har vært trøblete nok å sette opp tidligere, men dette begynner virkelig å komme seg. Jeg tok en runde i jula, og det var stor fremgang i forhold til et halvt år tidligere. Modningsprosessen har antagelig tatt et nytt sjumilssteg med Ubuntu som kommer neste måned, så da burde det være overkommelig for vanlige dødelige. Nytt i den er at du kan droppe harddisk i htpc'en, kjøre over nett fra server. Sjekk gjerne ut web-interfacen i MythTV også, den gir deg full kontroll med alt via nettleser fra hvor som helst i verden. Altså, funksjonaliteten er suveren, og går alt annet en høy gang. Det er oppsett som er krukset.Blir sikkert knall i fremtiden, men for min del, er det bedre å kjøre et "vanlig os" med heller VLC elns.. MPC feksJeg bruker VLC til TV titting og streaming, og synes det fungerer meget fint. Amarok til musikk og Kaffeine til DVD og annen film. Fjernkontrollen styrer alle. DCOP og KDE er en gullgruve for konfigurering av fjernkontrollen, du kan kontrollere enhver funksjon til enhver applikasjon, inklusive selve desktopen. Det er også relativt enkelt å sette opp med irkick. Det er en annen verden enn hva MS kunne tilby. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå