Gå til innhold

HD PVR (vær varsom)

Anbefalte innlegg

Jeg synes min HD PVR boks produserer for mye støy.

Som den hardware entusiast jeg er så tipper jeg at problemet ligger på ett av følgende:

1. Jeg kan prøve å fjerne vibrasjonsstøy ved å sette dekoderen oppå noe mykt.

2. Harddisk valget Get eller underleverandør av Get gjorde er en stor bommert.

3. Akkurat "min" HD PVR boks er usedvanlig støyende

eller

4. Dersom HD PVR også er utstyr med vifte, så kan unødig viftestøy være årsak.

Nå er jeg såpass hardwarekyndig, så uten å bli tvungen til å åpne boksen (noe som sikkert ikke er særlig populært), så sier magefølelsen min at det er enten harddisken sin skyld, eller så er det kun jeg som er ekstra uheldig med akkurat min dekoder.

Punkt 1 bør jeg gjøre uansett. Så det skal jeg ta hånd om. Men etter å ha løftet den i luften og lyttet så er jeg ganske trygg på at det ikke fjerner så alt for mye støy.

Hvis jeg skal tippe litt, så sier magefølelsen meg at Get valgte en dårlig (støyende modell) harddisk til sin HD PVR. For å spare penger kanskje?

Nå har ikke jeg åpnet noen HD PVR, men støynivået får meg til å tro at det sitter ett 3,5" harddisk drev der inn bakom pianolakken. Nå kan jeg jo bomme litt i og med at vibrasjonsstøy jo kan lure meg litt her.

OBS: Jeg ble tvungen til å slå av strømmen på boksen fordi jeg ønsket å sove i natt. Harddisken ser ut til å begynne å lese uavbrutt etter en tids bruk.

2,5" harddisk drev er betraktelig hyggeligere hva angår støy etter min mening. Er det noen som er uenige på akkurat dette?

Håper Get får såpass mange klager at de vurderer å kjøpe inn annen type harddisk, og at de har såpass med guts at de tilbyr gratis ombygging av alle HD PVR boksene for de som måtte ønske det.

:D

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Du er nok ikke alene om å høre "ulyder" fra PVR-bokser. Det er harddisken som tikker og går hele tiden. De kunne jo laget en funksjon som gjør at den tar en pause når den ikke er i bruk, men...

Hos meg er det en liten tikkelyd når den er PÅ, og litt susing når den er i standby. Med litt volum på tv`n så hører jeg ingenting.

Hvis du måtte dra ut strømmen for å få sove så hørtes det litt drøyt ut.

Lenke til kommentar

Tikkelyden er kanskje litt i overkant av hva jeg synes er ok. Men det er ikke tikkelyd jeg reagerer på. Det er forplantningen av vibrasjonen som går rett i kabinettet. Det er uutholdelig på det værste. Jeg må titt og ofte ut av sofa for å vri litt på boksen i håp om at den værste klappringen skal gi seg.

Skal førsøke å bytte boksen minst 1 gang før jeg gir meg. Heldigvis virker Get ut til å være kundevennlige i så måte.

Det koster nok litt å dra dem fra markedet for forbedrelser, men jeg synes det hadde vært best for kundene.

Lenke til kommentar

Jeg hadde første-utgaven av PVR'en til Get (uten HD) når jeg bodde i Oslo, og hørte også vibrasjonsstøy fra denne.

Denne støyen ble vesentlig lavere etter at jeg plasserte en møbelknott (filt-greie) på hvert av beina til Get-boksen.

Kan jo være verdt å prøve?

Lenke til kommentar

Med (uten HD) forstår jeg at det er "uten High Definition boksen" du mener, bare for å gjøre det tydelig for andre at de ikke skal tro at den er uten harddisk.

Jeg har satt en hel gummiplate under boksen, og den vibrerer fremdeles sykt mye i kabinettet. Kabinettet lager lyd likevel.

Møbelknotter/gummiknotter var det første som slo meg også, å prøve ut. Boksen skal i retur en dag jeg finner det for godt å gi fra meg opptakene som jeg liker å ta vare på.

Kjipt at Get ikke kan gjøre det enklere å få ut opptakene, eller kopiere dem over på en ny "bytteboks". Bruker Get kopisperrer, eller kan en få opptakene ut ved å koble kabel inn på en opptaksenhet?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg synes min HD PVR boks produserer for mye støy.

Som den hardware entusiast jeg er så tipper jeg at problemet ligger på ett av følgende:

1. Jeg kan prøve å fjerne vibrasjonsstøy ved å sette dekoderen oppå noe mykt.

2. Harddisk valget Get eller underleverandør av Get gjorde er en stor bommert.

3. Akkurat "min" HD PVR boks er usedvanlig støyende

eller

4. Dersom HD PVR også er utstyr med vifte, så kan unødig viftestøy være årsak.

Nå er jeg såpass hardwarekyndig, så uten å bli tvungen til å åpne boksen (noe som sikkert ikke er særlig populært), så sier magefølelsen min at det er enten harddisken sin skyld, eller så er det kun jeg som er ekstra uheldig med akkurat min dekoder.

Punkt 1 bør jeg gjøre uansett. Så det skal jeg ta hånd om. Men etter å ha løftet den i luften og lyttet så er jeg ganske trygg på at det ikke fjerner så alt for mye støy.

Hvis jeg skal tippe litt, så sier magefølelsen meg at Get valgte en dårlig (støyende modell) harddisk til sin HD PVR. For å spare penger kanskje?

Nå har ikke jeg åpnet noen HD PVR, men støynivået får meg til å tro at det sitter ett 3,5" harddisk drev der inn bakom pianolakken. Nå kan jeg jo bomme litt i og med at vibrasjonsstøy jo kan lure meg litt her.

OBS: Jeg ble tvungen til å slå av strømmen på boksen fordi jeg ønsket å sove i natt. Harddisken ser ut til å begynne å lese uavbrutt etter en tids bruk.

2,5" harddisk drev er betraktelig hyggeligere hva angår støy etter min mening. Er det noen som er uenige på akkurat dette?

Håper Get får såpass mange klager at de vurderer å kjøpe inn annen type harddisk, og at de har såpass med guts at de tilbyr gratis ombygging av alle HD PVR boksene for de som måtte ønske det.

:D

Er dette sagem HD PVR 102-CT til canal digital?

Du har sikkert svaret på ett par ting jeg prøver finne ut av uansett siden du har byttet en del hdd i pvr enheter:)

I sagem HD PVR 102-CT som jeg har er det 3.5"SATA disk på 250Gb, er det bare å bytte den ut med en større og så vil det virke?

evt hvor store disker bør en slik dekoder klare å arbeide med? eller igjenkjenne så den kan bruke den..

Tar gjerne i mot tips om du har no god ide:) på forhånd takk:) ha en fortsatt fin dag :)

Lenke til kommentar

Først må jeg si at jeg ikke har åpnet slike bokser. Har bare skrudd på PC'er.

Men jeg vil tro at du bør kjøre den type formatering som PVR-enheten orginalt hadde. F.eks. dersom FAT-32 benyttes så ville jeg kjørt samme.

Dessuten kan det jo hende at boksen også har operativssystemet liggende på harddisk, dersom det er fornuftig å ha det der med hensyn på f.eks. lagringsstørrelser (passer kanskje ikke på ROM, og harddisk er enklere å fjernoppdatere for eksempel).

Jeg vil tro at i dagens harddisk-marked at du ikke møter slike størrelsesproblematikk, at dersom du bytter til en større en... Men det kan jo hende at styringssoftware'n forventer å se en viss størrelse på harddisk. Det må vel rett og slett bare prøves ut.

Kanskje du kan klare å plugge i gammel harddisk og en blank harddisk, og lykkes i å klone det som ligger på original harddisken med verktøy ala

Acronis True Image. Acronis sine verktøy er laget for nettopp en slik flyttejobb til en større harddisk. Du må koble harddiskene i en PC, med Acronis True Image kjørende i Windows.

Men alt i alt blir dette en del synsing fra min side. Håper det ga deg noen ideer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Home utgaven til Acronis støtter:

Supported File Systems:

* FAT16/32, NTFS, Linux Ext2, Ext3, ReiserFS, and Linux SWAP;

* Special sector-by-sector support for unknown and corrupted file systems.

Kan du legge den til som en sekundær harddisk i Linux? Kanskje Linux kan fortelle hva slags filsystem den er formatert med?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...