fredrick4 Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Hallo! jeg var i bios og gikk inn i Power BIOS Features. der endret jeg på DRAM Command Rate fra 1t command til 2t command, etter det kommer det ingen singnaler på skjærmen. har prøvd å restarta BIOS men det hjelper ikke. p-c`n fungerte glimrende før. har DRAM Command Rate noe med ram brikkene i p-c`n? Endret 27. mars 2008 av fredrick4 Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Prøvd restart uten å ha batteriet i? Lenke til kommentar
fredrick4 Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Prøvd restart uten å ha batteriet i? ja. men kan det hen at skjærmkorte har tatt kvled eller ramen, hva er forsjel på 1t og 2t? Lenke til kommentar
fredrick4 Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 er det noen som har hatt det samme problemme å veit va jeg må gjøre? Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Ja, det har med RAMen å gjøre. Kanskje lurt å undersøke hva det du endrer egentlig er før du gjør det? Det du må gjøre er å ta en reset av CMOS. Dette innebærer vanligvis å flytten en jumper fra et sett med pinner til et annet. Dette finner du i manualen til hovedkortet ditt (som du evt. kan finne på nett om du har mistet den). OBS! Du må koble fra strømmen før du gjør dette, ellers er det "kvelden og mørt" for hovedkortet ditt. Husk å sette jumperen tilbake før du kobler til strøm og starter opp igjen. Innstillingene i BIOS er nå resatt til "sikre" verdier. Alternativt kan du ta ut CMOS-batteriet og vente 5 minutter før du setter det tilbake. Endret 28. mars 2008 av Pengu Lenke til kommentar
fredrick4 Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 jeg har prøvd å restarte biosen flere gabger med å ta ut bateriet og bytte plass på jumperen den kommer ikke til bake. men er det ram brikker som er beregnet for 2t da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 jeg har prøvd å restarte biosen flere gabger med å ta ut bateriet og bytte plass på jumperen den kommer ikke til bake. men er det ram brikker som er beregnet for 2t da? Du har nok endret på mer. Å endre fra 2T til 1T betyr i første omgang at du må ha endret fra Auto til Manual for RAM timings. Jeg antar da at du har gjort det utilsiktet siden du spør om 1T vs. 2T. Å endre fra 1T command rate til 2T command rate (alene) vil aldri medføre "No boot" etter min erfaring. 2T betyr at minnekontroller venter ett klokkeslag mellom RAM-commands. 1T betyr "no wait", mao 2T er "snillere" og gir normalt høyere klokk (men noe/mye dårliger minneytelse avhengig av minnekontroller). I tillegg har du ifølge deg selv resatt Bios en rekke ganger, noe som skulle tilsi at systemet skulle starte opp like bra som før "Bios-besøket". Da er det enda mer sannsynlig at du utilsiktet har rotet til andre ting (hardware). Prøv å ta ut ei brikke. Bytt brikke. Ta ut/monter CPU på nytt, samme med skjermkort. Løsne/koble fra alt av HD'er/drev. Og gjør dette systematisk (en ting ad gangen). Dersom det fremdeles ikke er liv har du klart å "zappe" noe hardware. Og da må du ha annen hardware (komplett av alt) for å finne ut hva som har "tatt kvelden".. bokstavelig talt. Lenke til kommentar
fredrick4 Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 ok, men hvis det er ram brikken som er gåen, skal det komme bilde alikevel? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 ok, men hvis det er ram brikken som er gåen, skal det komme bilde alikevel? Normalt skal det gjøre det ja. Lenke til kommentar
fredrick4 Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 ok:( tror kansje det er bare å kaste p-c`n eller har dere noen siste tips Lenke til kommentar
fredrick4 Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 er det noe vits i å kjøpe en ny ram med t1 eller t2? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Det er ikke slik at det er 1T og 2T RAM. Vel, det er SPD/EPP som kan ha satt 1T og 2T som en av flere timings på RAM-chippene som Bios "leser inn" ved oppstart. Uansett må du finne ut først om det er RAM, eller annen hardware som er problemet. Har du prøvd en og en brikke? Har du tatt ut/inn CPU? Tatt ut/inn skjermkort? Koblet fra HD/Drev? Det kan føles litt dumt å kjøpe f.eks. nye RAM-brikker dersom det ikke er noe galt med de du har nå. Dersom du ikke har en annen tilsvarende PC i huset/nabolaget (kamerat) så vil det være vanskelig å finne ut hva som er galt med ditt system nå. Dessverre. Endret 29. mars 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
fredrick4 Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 ok:P men jeg har com1 og com2 på hovedkorte, er det en type inngang for skjærmkabelen eventuelt at jeg kjøper meg en overgang sånn at jeg får sjekket at det ikke er skjærmkorte Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 som TL1000S, kjør systematisk remonteing av komponenter. har opplevd det du snakker om 20 ganger og det og flytte på minne, remontere ting. kabler allt mulig har fungert 19 ganger hvilke komponeter har du? greit hvis noen har samme hovedkort. Lenke til kommentar
fredrick4 Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 ok, så du mener at jeg skal ta ut alle tingene i p-c`n og sett inn igjen? og koble fra og i kabler Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 du kan ikke koble skjerm på COM portene!! det vill vere som å koble en printer til skjermkortet. Lenke til kommentar
3dme Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Har du noen andre datamaskiner i huset du kan låne deler av? evt en venn med en datamaskin? Isåfall kan du ta ut en komponent fra din datamaskin og sette inn en ny fra en annen datamaskin for å finne ut av hvilken komponent som har sviktet. Hvis du f.eks bytter ut skjermkortet, og datamaskinen fungerer igjen, så vet du at du har et defekt skjermkort og du må da bytte ut dette med et nytt et. Hvis problemet ikke løser seg etter at du har byttet ut skjermkortet, sett tilbake ditt gamle skjermkort og bytt ut en annen komponent. Bytt ut delene en og en til du finner den defekte komponenten. Test hovedkortet, strømforsyningen, minne, cpu og skjermkort. Ps: Vær forsiktig når du jobber med datakomponenter. Bruk antistatisk armbånb. Lenke til kommentar
fredrick4 Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 har noen andre p-c i huset med det er bærbare eller så har æ en imac men det går ikke. så alle vennene min har bærbar p-c Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå