G Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Jeg har en ganske grei bærbar PC, med greie spesifikasjoner. Men problemet er at denne maskinen kun har integrert grafikkløsning fra Intel, og Grafikkløsningen kalles Extreme Graphics 2 eller noe sånt noe. Extreme passer veldig godt til løsningen som har ekstremt elendig 3D og videostøtte. :!: Det plagsomme for meg som bruker av denne (Pentium M 1,4 Ghz CPU, 2 Gigabyte RAM og WinXP) maskinen er at den er for svak på å vise annonsene som ITavisen.no og DinSide.no tillater på sine sider. Til tider kommer det reklame som spiser opp alle ressursene i maskinen slik at den snegler seg videre. Jeg benytter en versjon 2.0.0.13 av Mozilla Firefox. Dette problemet får jeg nok på flere sider. Men disse to nevnte websidene er noen jeg kan nevne som skaper krøll for meg. Problemet er at jeg må bytte ut en ellers god bærbar PC som kostet over 10000 kr ny, og som kostet noen ekstra tusenlapper for utvidelse av RAM fra 512 til 2048, og bytte av treig harddisk til hurtigere 7200rpm. Skjermkortløsningen må jeg bare leve med fordi det ikke finnes noen måte å sette i ett alternativt skjermkort på denne maskinen (noe som har vært realiteten for bærbar brukere i en årrekke), dessuten er det ikke noen kjekke løsninger å få til maskinen heller som kan spe på litt til behandling av video/3D. OPPFORDRING gis her derfor til de nevnte websideutviklere (ITavisen.no og DinSide.no) med flere andre som måtte praktisere slik dårlig websidekonstruksjon. Vær så snill å teste med en slik dårlig bærbar PC som jeg har før dere slipper det ut offentlig. PC-en er kun 3 år gammel! Selvfølgelig er det de som utvikler reklamen sin skyld i at ressursene spises opp, men det er også de som eier websiden hvor reklamen vises - sin skyld fordi de tar imot denne sorten reklameannonsører. Dilemmaet deres blir vel at de tjener noen slanter på disse annonsørene, og derfor ikke tør å irettesette dem. Endret 27. mars 2008 av G Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Er helt enig med deg at Itavisen.no har en veldig dårlig løsning ang. reklame på sidene sine. en ting jeg irriterer meg veldig over er reklamene som er under overskriften i saken jeg skal lese. jeg begynner gjerne å lese artikkelen før siden er ferdig lastet og når den er ferdig flyttes teksten en hel side ned fordi det spretter opp en reklame midt inni der. Selv kjører jeg siste utgave av opera og har en bærbar fujitsu siemens med en 1.6ghz centrino duo igp skjermkort løsning og 1gb med ram, kjører uten problemer. en tidligere maskin med noe dårligere specs hang seg hver gang jeg var inne på sidene til itavisen Lenke til kommentar
G Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Fint å se at jeg ikke er helt alene om disse opplevelsene. En kunne jo ha giddet å skrive e-post til alle webmastere rundt omkring. Men jeg tror neppe akkurat det er bryet verdt. Håper at slike offentliggjørelser som mitt lille bidrag på en eller annen måte når fram. Og at de da innser alvorlighetsgraden. Jeg skal nok kjøpe meg en ny Laptop. Det har en viss prioritet. Men så ønsker jeg ikke å finne penger i mitt budsjett for dette umiddelbart. Omsider skal jeg nok føle at jeg også har råd til å fornye meg. Men webmastere må også ta hensyn til den prosentandelen som vil ta årevis på å skrape fram midler til å fornye seg. Dette kan jo f.eks. gjelde lavtlønnede, eller f.eks. skoleungdom og pensjonister. Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Den enkleste løsningen for deg blir vel da rett og slett å kjøre på med reklameblokkering Det finnes grenes på hvor mye reklame en side kan ha, og ITavisen er over den grensen for å si det mildt. Men ja, er enig i at det er noen webmastere som bør skjerpe seg her... Lenke til kommentar
G Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 Enig med det Stealthy. Reklameblokkering ville vært en grei løsning. Foreløpig har jeg gått og håpet på at Firefox-utviklerne ville prioritere dette, og legge inn ennå flere flotte funksjoner enn det som kommer med "grunnpakken" i dag. Extensions har jeg ikke giddet å ta tak i helt ennå. Rett og slett fordi jeg synes Firefox er under såpass bra driv i utviklingen. Mulig at jeg skal ta tak i det når 3.x.x.x kommer, eller muligens 3.5.x.x. Vet ikke helt når. Det er bare slik at det ikke ligger Flash-blokkering f.eks. Det er sikkert en del andre ting som kunne blokkeres enn Flash. Men med Flash-snutter, så er jeg helt sikker på at de implementerer tung grafikk/3D av en eller annen sort. Jeg har sett "slanke" Flash-snutter som kjører som en drøm på denne GPU-løsningen. Men det benytter tydeligvis ikke annonsøren(-e), på ITavisen.no seg av. Nei, de bare klemmer på med det mest fancy og nyeste på Flash-fronten har jeg inntrykk av. Forresten så har jeg ikke inngående kunnskap om Flash heller, men jeg har en viss forståelse av det hele. Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 ITavisen og Dinside, Hardware.no ++ bestemmer ikke over hva slags flashtypeannonser de viser når de selger annonseplass som mange andre sites dessverre. Annonseleverandørene er ikke oppmerksome nok på dette med systemressurser osv når de lager annonsen.. Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 Det tror jeg kan stemme ganske godt ja. Nå har jeg meket meg til å installere extension for å blokke Flash-innhold i 2.0.0.14 versjonen av Firefox likevel. Grei løsning det der, men det er litt leit at jeg ikke kan vise fancy tung grafikk fra Flash-animasjoner da. Sukk. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Hehe forsåvidt ganske enig med deg, itavisen har mye reklame, men de trenger vel pengene til alt de gjør også . Men ja, reklame-blokker er anbefalt. https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/6826 <- er vel en grei reklame blokker tenker jeg : ) Prøv å se hvordan maskinene din reagerer på denne linken: www.seher.no der snakker vi mye flash animasjoner\reklamer! Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Foretrekker den originale Adblock for Firefox. https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/10 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå