Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Reperasjon - Hva vil dette koste?

SSSø

Anbefalte innlegg

Har nå hatt bilen min på EU-kontroll, noe som ikke var det gøyeste jeg har gjort med bil.

Fikk disse feilene (2'er-feil):

ABS - varsellampe indikerer feil ved systemet

Forskjellig bremsekraft mellom hjul på samme aksel større enn 30% av høyeste verdi

Forskjell i bremsekraft større enn 50% av høyeste verdi

Slitt frontvindu

Bakre bærearmsforinger foran def - Høyre - Venstre

Stor slakk i foringer foran - Midten

Det jeg nå lurer på er hva noe sånt vil koste. Alt som går på bremsene, uten om abs'en, er en garantisak, så det skal jeg ikke betale for. Er særlig redd for at ny frontrute kommer til å koste en del. Egentlig skjønner jeg ikke hva som er gale med ruten min, men fik nå feil på den. Den har en miniayrripe nede i høyre hjørne, skjønner ikke at det er en 2'er-feil. Foringene kan jeg egentlig fikse selv, men når den ført må inn igjen for det andre så vet jeg ikke om jeg gidder å ta meg bryet med å mase meg til å få låne en bukk og greier. Er forresten mye som tyder på at det med abs'en er en føler, men er ikke 100% sikker, så der går det vel litt tid for feilsøking.

Så ja, noen som kan komme med en ca-pris? Verkstedet jeg bruker tar 620 kr i timen.

Takker for svar...

Edit: Bilen det gjelder er en Skoda Octavia 98 mod.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alltid lurt å nevne hva slags bil det er snakk om. Jeg gidder ikke lete opp priser på deler til deg, men jeg kan nevne at jeg for mange år siden fikk en 2-er feil pga ripete vindu jeg også. Jeg var tilstede på kontrollen da den ble gjort. Det to to sekunder å gnikke vekk de såkalte ripene med hendene..

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Pris på foringene er jo grei, det er mellom 100 og 200 kr og en ABS-føler foran koster rundt 400...noen 100lapper mer for bak. Det jeg ikke aner er hvor lang tid de vil bruke på dette. Og ikke minst hva en frontrute koster, finner ikke priser på det noen steder, jeg.

Altså kommer dette på 5 000, 10 000, 15 000 osv?

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Kanskje det er på tide å være litt frekk?

Sjekk om du har stensprut-forsikring gjennom selskapet ditt eller noe...

Da betaler du bare en egenandel på rundt 3-500 kr. for hele jobben med selve ruta.

Dermed så kaster du like godt en stein på ruta di, slik at du får en stensprutskade.

Fikk stensprut på en leiebil jeg hadde for litt siden. 2007 mod. Golf Plus.

Ruten kostet 9.000 kr. + at det ble 1200 kr. for selve jobben.

Kommer nok an på om ruten er helt vanlig blank, eller om det er noe toning i den.

Det kaan altså bli en dyr affere, men er du litt frekk, kan du også tjene litt på det.

Alternativt kan du jo evt. se om du finner deg en brukt rute noe sted som passer bilen din... men er vel kanskje heller vanskelig å finne dette til en 1998 mod. vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Har du delkasko så koster det 1500-2000 i egenandel å bytte rute (ikke noe bonustap).

Har du NAF-medlemskap (koster 795kr. i året) så får du rutebytte for en egenandel på 500 kr. (vertfall så vidt meg bekjent)

Da får du også medlemskapet og de fordelene det evt. gir. billigere enn 1500-2.000 kr.

Lenke til kommentar
Har du delkasko så koster det 1500-2000 i egenandel å bytte rute (ikke noe bonustap).

Har du NAF-medlemskap (koster 795kr. i året) så får du rutebytte for en egenandel på 500 kr. (vertfall så vidt meg bekjent)

Da får du også medlemskapet og de fordelene det evt. gir. billigere enn 1500-2.000 kr.

Nei, selv med NAF-medlemskap må man betale 2000,-. Det er vel ingen forsikringsselskap som bare har 3-500 i egenandel for rutebytte?

Lenke til kommentar

Delkasko har jeg, jo. Må bare dikte opp en historie om når dette skjdde da. Var sånn da jeg kjøpte bilen...og nei, jeg så det ikke før noen ueker seinere. Faen at det sto i kontrakten at jeg kjøpte bilen som den var.

Takker for svar..

Lenke til kommentar

Delkasko har jeg, jo. Må bare dikte opp en historie om når dette skjdde da. Var sånn da jeg kjøpte bilen...og nei, jeg så det ikke før noen ueker seinere. Faen at det sto i kontrakten at jeg kjøpte bilen som den var.

Takker for svar..

Trenger ikke å dikte opp noe som helst...

Kast en stein på ruta, slik at du får en steinsprut...

Men lag den såpass graverende, at det kreves ett rutebytte.

Nei, selv med NAF-medlemskap må man betale 2000,-. Det er vel ingen forsikringsselskap som bare har 3-500 i egenandel for rutebytte?

Ok.. da tok jeg feil.

Mener det var slik før seru...

Lenke til kommentar

Ruta kan enkelt og greit poleres.

Dette er kun vis det er riper det er snakk om- og ikke dype. Er det steinsprut i A-sona som er større enn 10mm må du bytte den.

Men polere ruta fungerer utmerket. Ble gjort på jobben, en kolega som hadde Eu kont- og fikk mangel på slitt frontrute. Ringte å hørte med Hurtigruta- som bedriften vår bruker. Han kom å så på den og sa at det var vært et forsøk å polere.

Og denne var rimelig slitt- satt på en gammal Sierra 87 mod.

Vært et forsøk!

Lenke til kommentar

Hvor er a-sonen? Ripen er helt nede i høyre hjørne, kan ikke fatte at den skal ha noe å si. Kan jo selvfølgelig være det ikke er den det er snakk om, kan jo være de mener hele ruten er for slitt, men det kan jeg ikke skjønne. Sånn som jeg ser det er den egentlig helt fin.

Tror jeg får høre med de. Kan det være den bare var skitten? For det var den jo.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du setter deg i førersetet, og holder et A4-ark liggende på toppen av rattet, vil dette arket sånn ca dekke A-sonen.

Lenke til kommentar
Hvor er a-sonen? Ripen er helt nede i høyre hjørne, kan ikke fatte at den skal ha noe å si. Kan jo selvfølgelig være det ikke er den det er snakk om, kan jo være de mener hele ruten er for slitt, men det kan jeg ikke skjønne. Sånn som jeg ser det er den egentlig helt fin.

Tror jeg får høre med de. Kan det være den bare var skitten? For det var den jo.

Som ''zanta'' sier:

'Dersom du setter deg i førersetet, og holder et A4-ark liggende på toppen av rattet, vil dette arket sånn ca dekke A-sonen.'

Det er a-sonen. Vill du da beskrive den ripen nede i høyre hjørne som A-sone? Er den liksom helt nede ved vinduspusserne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...