Gå til innhold

Test: NorthQ Siberian Tiger

Anbefalte innlegg

Er det noen her som faktisk har 27 grader i huset til vanlig? Hjemme hos oss er det 18-21 grader om vinter og som oftest under 23 grader om sommer. Det er kanskje litt lite, men 27? Til og med mormor og morfor klarer å begrense seg til en 26 grader(dårlige blodomløp).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Er det noen her som faktisk har 27 grader i huset til vanlig?

Neppe. Hadde tempen krypi opp i de høyder hjemme ville jeg ha kjøp air-cond./varmepumpe fortere en svint.

Lenke til kommentar
I en vannkjøler brukes vann for å transportere varmen fra et ca 2 kvadratcentimeter stort areal og ut til kjøleribber med et stort areal.

Er det forskjell på hvordan ulike vannkjølerene overfører varmen fra cpu til vannet ?

Altså om de er forskjellige inni ?(dette slo meg helt plutselig, har aldri tenkt på det før).

De fleste cpu-blokker i dag bruker et design med mange små pinner innvendig, slik at det skal bli størst mulig kontaktflate mellom vannet og kjøleren. Formen på pinnene kan variere. Et eksempel er D-tek Fuzion: FuZionbase.jpg

Et unntak er EK Supreme som bruker mange små kanaler som vannet går gjennom, men prinsippet her er det samme: størst mulig kontaktflate: 13075347100l.jpg

Hvordan vannet kommer inn og ut av blokken varierer også en del. På noen blokker kommer det inn på den ene siden og ut på den andre, mens på andre går det inn på midten og ut på sidene. Begge disse blokkene er av sistnevnte kategori.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar
Kanskje jeg stiller ett dumt spørsmål nå, men når de skriver at temperaturen er 55 og 68, hva er det de måler temperaturen på? Er det cpu? for i mine ører høres ikke 55 og 68 grader så grensesprengende ut?

De måler temperaturen på en varmekilde som tilsvarer en CPU. PS. Det er snakk om ganske kraftige varmekilder på hele 90 og 120W. Det er relativt mye og kan sammenlignes med en godt overklokket 'normal' dobbeltkjerne eller firekjerne.

I en vannkjøler brukes vann for å transportere varmen fra et ca 2 kvadratcentimeter stort areal og ut til kjøleribber med et stort areal.

Er det forskjell på hvordan ulike vannkjølerene overfører varmen fra cpu til vannet ? Altså om de er forskjellige inni ? (dette slo meg helt plutselig, har aldri tenkt på det før).

Ja, det er faktisk ganske stor forskjell på ulike vannblokker. Moderne vannblokker har et mønster på innsiden av blokka, like over CPU-kjernene som ligner på en liten luftkjøleribbe. Den står også ofte i en innsnevring i kanalen i vannblokka for å øke strømningshastigheta. Ribbene på innsiden av blokka har som oppgave å øke både overflatearealet, turbulensen i vannet og vannhastigheta. Vannblokker man kjøpte for få år siden brukte ikke disse teknikkene og fikk en vesentlig høyere temperaturdifferanse mellom CPU-kjerne og vannet.

Lenke til kommentar

Denne omtalen er bortimot ubrukelig uten en sammenligning med et par luftkjølere. Hva er poenget med å bare sammenligne med et stusselig enkelradiator-vannkjølingssett? (selv om jeg ser at dere kun har testet ett vannkjølingssett)

Jeg prøver også å forstå målgruppen til dette produktet. 900 kroner er vesentlig dyrere enn de beste luftkjølerne, men allikevel ser den ut til å yte dårligere. Det er også dårlig med muligheter for å utvide noe særlig...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
De fleste cpu-blokker i dag bruker et design med mange små pinner innvendig, slik at det skal bli størst mulig kontaktflate mellom vannet og kjøleren

Takk for bildene, det var opplysende.

Ja, det er faktisk ganske stor forskjell på ulike vannblokker.

Hmmm.. Dermed blir det jo like viktig å velge rett vannblokk som det er å velge rett luftkjøler. Vannkjøling i seg selv er dermed ikke nødvendigvis bedre enn luft, det kommer an på delene du velger å bruke.

Det betyr igjen at kompakte vannkjølings løsninger hvor en ikke har noe valgmulighet for type vannblokk etc, slik som den som omtales her, egentlig er litt tåpelige.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
De fleste cpu-blokker i dag bruker et design med mange små pinner innvendig, slik at det skal bli størst mulig kontaktflate mellom vannet og kjøleren

Takk for bildene, det var opplysende.

Ja, det er faktisk ganske stor forskjell på ulike vannblokker.

Hmmm.. Dermed blir det jo like viktig å velge rett vannblokk som det er å velge rett luftkjøler. Vannkjøling i seg selv er dermed ikke nødvendigvis bedre enn luft, det kommer an på delene du velger å bruke.

Det betyr igjen at kompakte vannkjølings løsninger hvor en ikke har noe valgmulighet for type vannblokk etc, slik som den som omtales her, egentlig er litt tåpelige.

Jepp... der er jeg faktisk helt enig, og det tenker jeg om nærmest alle "budsjett" vannkjølingskit.

For å si det sånn, å ha en 21-23 grader idle temp på CPU, samtidig som PC-en er nærmest 100% støyfri... ja, det synes jeg er noen 2-3 lapper verdt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Så de fleste synes det er tull og kjøpe denne når man har Asus Silent Knight kjøler? Er vel en av de bedre luftkjølerne:)

Prøv Thermalright ULTRA120 Extreme + en 12cm vifte, Tynt lag Artic Silver. Sørg i tillegg for grei lufting av kabinettet så ikke varmlufta blir værende der inne.

Lenke til kommentar

I dagens vannblokker handler det ofte om hvor vannet treffer ved innsprøyt på CPU. Det har med hvor kjernene er plassert og hvor man vil få mest varme i blokken.

For noen blokker er bedre Quad enn de er på Duo CPUer.

D-tek blokken funker best på Duo og mindre dårlig på Quad. Men jeg sier ikke at du vil få manshit temps med den på quad. Det finnes bare bedre. Du får også tak i småe ventiler som du plasserer inni blokken slik at du får rett fordeling på vannet eller som hvilken CPU du har.

Pr idag er det vell EK-supreme som egner seg best til Quad og Duo pga den er bare å vri på etter hvordan CPU type man har.

Du slipper å kjøpe noe ekstra til den.

Men over til selve testen

Synes dette settet så ut som at det ikke er av særlig kvalitet og synes ikke noe om at viften som var med hadde LEDs også likte jeg heller ikke at viften ikke dro gjennom radiator da dette gir bedre kjøling.

Alt for mye kjølepasta vil jeg også si at det var på den. Det hindrer også noen grader.

Ville heller gått for swiftech settet med mye bedre og kjente komponenter.

Endret av MoDzoNa
Lenke til kommentar
Så de fleste synes det er tull og kjøpe denne når man har Asus Silent Knight kjøler? Er vel en av de bedre luftkjølerne:)

Prøv Thermalright ULTRA120 Extreme + en 12cm vifte, Tynt lag Artic Silver. Sørg i tillegg for grei lufting av kabinettet så ikke varmlufta blir værende der inne.

Hvordan blir prisen på dette oppsettet, sånn ca.? Snakker vi mer eller mindre enn dette vannkjølingssettet?

Lenke til kommentar

Fordelen med denne løsningen er at du kan få varmen UT av kabinettet (kunne kobles til 120mm kab. vifte). Dermed vil temp i kab. være lavere, noe som er bra for skjermkort-, minne-, harddisk-, NB-kjøling (behovet for luftsirk. i kab. blir mindre -> mindre viftestøy fra kab. vifter).

Tenker du kun GPU temp., så hadde jeg nok vurdert en rimeligere luftkjølig.

Lenke til kommentar

Først stusset jeg på innetemperaturen som ble holdt på ca. 27 grader, men på sommeren kan kanskje dette skje og da ser jeg nytteverdien å teste for en ekstremsituasjon. Vanligvis liker jeg innetemp som er omtrent 10 grader lavere. Så vi kan vel trekke fra en del fra testresultatene for en normalsituasjon.

Men personlig ville jeg vel valgt en Mist Economy med dobbel radiator istedet for denne løsningen.

OBS: Det er en manglende lenke til Neste side >> på nest siste side, Nilsen.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Denne omtalen er bortimot ubrukelig uten en sammenligning med et par luftkjølere. Hva er poenget med å bare sammenligne med et stusselig enkelradiator-vannkjølingssett? (selv om jeg ser at dere kun har testet ett vannkjølingssett)

Jeg prøver også å forstå målgruppen til dette produktet. 900 kroner er vesentlig dyrere enn de beste luftkjølerne, men allikevel ser den ut til å yte dårligere. Det er også dårlig med muligheter for å utvide noe særlig...

27 grader kan vel være normalt inne i et kabinett som står i et rom med 20 grader.

Og en luftkjøler vil da måtte jobbe i denne høye temperaturen.

Med vannkjøling kan man derimot velge å ta luft utenfra, og radiatoren vil da jobbe med 20 graders luft.

Monteres radiatoren slik at den trekker luft ut av kabinettet, vil varmen ikke slippes ut i kabinettet, og den vil fortsatt få mye kaldere luft å jobbe med enn en luftkjøler ville.

Når resultatene i 27 grader er like gode som for de heftigste luftkjølerne, må man ikke glemme at vannkjølingen kanskje burde vært testet i 20-23 grader for realistisk sammenligning av tallene.

Så montert i et kabinett, kan denne løsningen yte en hel del bedre enn de beste luftkjølerene. Selv om resultatene fra testbenken ikke tilsier det.

Det jeg mener er at testbenken er fin til å sammenligne lufkjølere mot hverandre, og vannkjølinger mot hverandre. Men å se på resultatene mellom luft og vannkjølinger blir feil.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...