Gå til innhold

Skader på bil - mindreårige


citronen

Anbefalte innlegg

I går kjørte jeg hjem fra butikken. Kom forbi det lokale storsenteret, og i det jeg kjørte forbi hørte jeg flere smell i bilen. Jeg forsto at jeg hadde blitt truffet av noe, og snudde i første rundkjøring. Det tok under minuttet, og da jeg hogg bremsene inn, så jeg en flokk med barn som sto med snøballer i henda. Av de seks som var der, løp fire øyeblikkelig avgårde. Men, gjengens leder (på 15-16) ble stående igjen. Jeg var i et "klikk i vinkel"-humør, og begynte å grave etter navn og personalia, samt foreldrenes telefonnr.

Kameraten min som satt på, gikk inn i nærmeste butikk og tilkalte securitas. Securitas kom på utsiden av bygget, og gjorde akkurat det samme som jeg hadde gjort. Men, han ringte politet. Jeg ser skadene på døra, og forstår først da alvoret selv. Panelet er bulka, og både lakk og klarlakk er sprekt. Politiet kommer på stedet, snakker med meg - avhører "barna" - Og politiet spør om jeg vil anmelde saken.

 

- Der kommer mitt spørsmål: Hva skal jeg gjøre ? Lakk og retteskaden kommer på mellom 4000 og 5000 kr, og i tillegg kan det nevnes at jeg HATER de ufyselige barna som henger på senteret. Hva har jeg krav på? Vil jeg få dekt summen direkte eller er det snakk om konfliktråd og en masse pes med tanke på at disse gutta er 14-15-16 år gamle?

 

Mannen fra Securitas sa også at kameraet hadde fanget dem opp i det de løp inn og gjennom senteret. Det kan også legges til at bandens leder innrømte at det var han som hadde kastet og truffet bilen.

 

Jævla barn. Da jeg var liten, gjorde vi lekser og spilte fotball. Vi hadde ikke noe senter å henge på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, du trenger ikke å sende saken til konfliktrådet hvis du ikke vil. Begge parter må samtykke i dette.

 

Spørsmålet om konfliktrådsbehandling kommer først inn i bildet hvis politiet videresender saken til en slik behandling etter straffeprosessloven § 71a. Og som nevnt så må begge parter samtykke i en slik behandling.

 

Har påtalemyndighetene tilstrekklig bevis vil nok saken muligens ende som en påtaleunnlatelse hvis de innvolverte ikke har hatt kontakt med politiet fra før.

 

Eventuelt vil de nok få et forelegg. Fengsel og domstolsbehandling vil jeg tro ikke er aktuelt siden det er snakk om en "fillesak" samt de er under 18 år.

 

For de som er under 15, vil de ikke få noen sanksjoner. Muligens at saken blir sendt barnevernet, men tipper de ikke vil bry seg. De har nok andre ting å bruke ressurser på.

 

Mitt råd er å anmelde saken samt å kreve erstattet dine utgifter som utbedringen av skaden kostet, samt renter.

 

Sender politiet saken til konfliktrådet er mitt råd at det burde du gå med på. Ikke fordi at det gjør en stor forskjell for deg (antar at du er bare ute etter å få dekt tapet ditt), men fordi det kan ha en større oppdragende virkning på de innvolverte. Uansett så kan muligens de under 15 år også bli innkalt her. Slik at alle av de innvolverte må ta konsekvensene av sine handlinger.

 

Dessuten tror jeg at samtale i konfliktrådet vil ha større innvirkning på gjerningspersonene enn et standardisert og anonymt brev fra påtalemaktene.

Lenke til kommentar

Skadeerstatningsloven:

§ 1-1. (barns ansvar.)

 

Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.

 

 

§ 1-2. (foreldres ansvar m.v.)

 

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

 

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

Lenke til kommentar

Virka ikke engang som de forsto at det var skader på bilen. "ØØØØh, er vi erstatningspliktige? Må vi betale?"

 

Skal vaske bilen. Er det like ille som jeg tror det er, blir det taksert og jeg kommer til å dokumentere et erstatningskrav ovenfor politiet. Kommer ikke pengene der, krever jeg dem inn selv.

Lenke til kommentar

Får du tilbud om konfliktsråd håper jeg du tar det.

Da vil alle parter møtes, du og ungene pluss foreldre. Du forklarer da din side av saken, og de deres. Dere skal også da komme frem til en løsning, f. eks at de betaler deg det det koster å få bilen reparert.

Dette vil kanskje få ungene til å skjønne noe, da det faktisk blir noen ordentlige konsekvenser av hva de gjør. Og ikke bare litt kjeft av foreldrene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...