Gå til innhold

Trenger inspirasjon til en oppgave med elektronikk+pc


Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har altså fått i oppgave å gjøre noe som jeg synes intereserer meg innen data og elektronikk...

Tenkte derfor at jeg ville gjøre noe med det og dermed blande de to feltene....

Jeg har tenkt å sette isammen en tech station og jeg skal voltmodde et skjermkort og evnt. pin-modde fsb på en Intel C2D, men det er fortsatt en litt liten oppgave i og med at vi får en del timer før sommeren til dette....

så hva med å lage en viftestyring eller noe annet jeg kan sette isammen av elektronikk som jeg kan bruke til PC-en, noen tanker/ideer rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USB er jo litt mer annvennelig i dag på laptopper, ol. Så jeg vil foreslå dette byggesettet:

 

Fabr Velleman USB-interface-/experimentkort

 

Det er mye du kan gjøre med dette kortet og det er ikke så dyrt heller.

— 5 digitala ingångar, 8 digitala utgångar

— 2 analoga ingångar, 2 analoga utgångar

— 2 PWM-utgångar

— Lysdiodindikering av utgångsstatus

— Testknappar direkt på kortet

— Med demo- och testmjukvara samt DLL-bibliotek

 

 

Og det kan enkelt programmeres i Delphi, VisualBasic, Borland C++, osv.

Dessuten er det nesten ikke mulig og ødelegge det med kortsluttninger, ol. da det er "sikret" på alle ut og innganger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hva kan jeg bruke et sånt kort til?

er ikke så flink med prgrammering, men det er jo kanskje noe jeg bør lære meg...

Vet du hva en PLS er?. I allefall så er det kortet, når du har laget et program som får det til å fungere. Så er det ikke så ulikt.

Du kan f.eks. bruke de digitale utgangene til å styre relé, de digitale inngangene kan du bruke til å ta i mot av/på signaler.

 

De analoge utgangene kan du burke til å styre, tja... I grunn ganske mye. Frekvensomformere, proposjonalventiler osv. osv. I grunn det meste som du skal ha tilnermet trinnløs regulering på. De analoge inngangene kan f.eks. kobles vi et pot-meter slik at du kan regulere utgangssignalet i forhold til inngangen.

 

PWM (puls bredde mudulasjon) utgangne er i grunn digitale utganger som sender et signal som veksler mellom 0 og 1. I tillegg til at pulsbredden (varigheten på et signalnivå) varierer. Det er denne variasjonen du styrer når du bruker PWM. Det er nyttig til å bla. regulere hastighet på likestrømsmotorer.

 

Du kan lese mer om PWM her.

Lenke til kommentar
hva kan jeg bruke et sånt kort til?

er ikke så flink med prgrammering, men det er jo kanskje noe jeg bør lære meg...

 

Man kan vel nesten spørre hva man ikke kan bruke et slikt kort til :yes:

 

Dette kortet kan brukes til å styre eller overvåke nesten hva som helst via PC-en. Du må kansje sette på noen forsterkere/releer på inn/utgangene da det ikke er noen egen strømmforsyning på dette kortet med det bruker strømm fra USB-porten (meget begrenset).

 

Du brude kunne litt programmering for å bruke dette kortet ja (F.eks C++) men det kan jo være nyttig å lære seg uansett. Og du trenger ikke å ha noe mer enn grunnleggende kunnskap innen programmering for å bruke dette kortet.

Det er også en del eksempler på programmer i forskjellige programmeringsspråk som følger med for at det skal være lettere å sette seg inn i det.

 

Og når du skriver "oppgave med elektronikk+pc" så må det jo nesten nødvendigvis komme noe programmering inn i bildet uansett. :)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...