Gå til innhold

Kulturo: Death Sentence


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke si meg enig i noe av det du skriver, men det ser ut som vi ser film på forskjellige premisser. Jeg så f eks på "Det er akkurat realistisk nok til bare å være deprimerende." som noe fantastisk, og noe av det positive med filmen. Du sammenligner den med mye for å vise hva den skulle vært, men finner ingen filmer som ligner. Jeg ser ikke på det som katastrofalt, jeg vil ha originale filmer med en ny moral. Det du gjentatte ganger ber om er at Death Sentence skal ligne mer på andre filmer, men det er enda mindre moro. Jeg vil ikke si at filmen stolt reklamerer noe som helst, den er bare ikke redd for å vise det frem slik det er.

 

Jeg likte den riktignok ikke første gang, men fant ut etter andre visning at det var mer å ta i - og at de avgjørelsene han tok som jeg følte var urealistiske var basert på at jeg ikke forstod situasjonen han var i eller hvordan han tenkte. Det var kanskje ikke det smarteste å gjøre, men det var ofte det naturlige, og kanskje det jeg ville gjort i samme situasjon.

Lenke til kommentar

Er veldig uenig i denne oppfatningen. Filmen var ujevn, som en merkverdig sammenblandet coctkail. Den leverte noe så til de grader fantastiske, men samtidig håpløse, øyeblikk. Kevin Bacon er fenomenal i filmen, den har tidvis dybde og et par scener som nesten presser frem tårer, men så med ett kommer de mest stereotypiske karakterene nærmest hentet ut fra Indiana Jones dettende inn. Det blir nærmest surrealistisk. Filmen er intet mesterverk, men uansett en film jeg virkelig vil anbefale. Er i det hele tatt vanskelig å summere opp en konklusjon, det blir som en fantastisk, men middelmådig film. Filmen må nesten sees for å skjønne hva jeg babler om. Vanskelig å sette ord på.

 

Den rørte ved langt flere følelser enn hva både Oldboy og Kill Bill presterte, selv om den ikke når opp til Oldboy. Men den var uansett herlig frisk vil jeg si. Men det håpløse avløser det geniale i annenhver scene. Det er nesten som om det har vært to regissører inne i bildet, som har filmet annenhver scene. Når man har barn selv tror jeg det irrasjonelle i filmen er lettere å forstå. Føltes i hvert fall slik. Hadde ingen vanskeligheter ved å leve meg inn i scenen hvor sønnen blir drept, selv om anmelder ikke evnet dette. Hans tap og min seier i så måte :)

 

Anmeldelsen føltes veldig elitistisk og "ovenfra og ned". Men det er ikke noe nytt i så måte, det ligger vel litt i en anmeldelses natur.

Lenke til kommentar

Jeg ble ikke veldig imponert akkurat. Greit at det er hevn og the good guy plutselig forvandles fra en normal kar (som det virker som om aldri har tatt i et våpen) til en kar som skal slakte alt og alle. Det er film, og det er "lov", men i dette tilfelllet funker det dessverre ikke.

 

Plotten er ikke så værst egentlig, og man får sympati for hovedpersonen og hans handlinger i filmen, og det er ganske synd at denne filmen ikke er fet, for den kunne absolutt vært det :)

Action-sekvensene er noe av det som trekker virkelig ned i denne filmen, de funker rett og slett ikke.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
At Kevin Bacon shaver håret og bruker sånn "skjerf" på huet (?) grenser til det tåpelige!
Lenke til kommentar

Jeg ble ganske satt ut av de stereotypiske slemmingene. Har ikke sett lignende siden nazistene i Indiana Jones eller slemmingene i Die Hard :wee:

 

"Hva faen?"-følelsen. Filmen er noe av det mest ujevne jeg noensinne har sett. Man visste jo aldri hva som kunne komme i neste scene. Slutten ga meg litt Max Payne-vibber, manglet kun bullettime. En ren berg og dalbane.

Lenke til kommentar

Tror jeg må se denne filmen etter å ha lest alle de blandede følelsene her. Kan si at jeg, ut i fra det jeg har sett av trailere etc., og på hva Steffy skrev, kan ikke se at filmen fortjente en toer/totalslakt på noe grunnlag annet enn at den ikke ligner på andre filmer. Nei vent, det er jo ikke grunn til totalslakt. Unnskyld meg. x)

Lenke til kommentar

Det finnes grunner til totalslakt for alle filmer. Point of view-prinsippet er at absolutt alt her i verden kan man se på fra en negativ vinkel eller en positiv. Eller begge. For din egen del så blir det din egen innstilling til ting som avgjør.

 

Diskusjon er godt for å utvide smaksløker (i dette tilfellet innen film). I tillegg er det artig, filmer som skaper diskusjon har i hvert fall oppnådd noe.

 

Det jeg reagerer på er at anmelder slakter filmen fordi han ikke liker moralen som utvises mot slutten. Der må jeg si meg veldig uenig. Når man får barn så blir det fort slik at alt man gjør er for ungene. Man foretar de riktige valgene fordi man ønsker at ungene skal ha en å se opp til, ungene blir en motivasjon og en inspirasjon til å strekke seg etter. Når dette rives vekk så er det ikke vanskelig å forestille seg at egne idealer forsvinner i tåken. Man mister helt oversikten over hva som er rett og galt og det irrasjonelle tar overhånd.

 

At dette så tydelig forekommer i Death Sentance er ikke grunn til å slakte filmen. Da har man ignorert konsekvensene det å miste et barn faktisk kan medføre. Så der føler jeg anmelder har gått seg litt vil og mistet akkurat det poenget litt av syne. Det er i hvert fall min vinkel mot filmen og det som trekker en god del ned er helt andre elementer, som tidligere nevnt. :)

 

For jeg er helt enig med anmelder i at moralen filmen utviser ikke er noe å strebe etter, tvert imot. Men det er i mine øyne absolutt ingen grunn til kritikk. Jeg forventer ikke at filmkarakterer skal følge min personlige moralske kode. Syntes også det er dristig å komme med slike antagelser om James Wan sin mening på hevnområdet basert på denne filmen. Det kan fort bli en enorm stråmann.

Lenke til kommentar

"When he was asked by Johnny Carson how a magazine could quote him saying he really would murder to avenge his family, Charles Bronson looked Carson in the eye and said, "Because the quote is accurate. I really could, and I would." There was a little silence then, because Bronson was totally convincing."

kilde: Roger Ebert

 

Det er noe med kone og barn som motiverer til hevn som alltid funker, fordi enhver som har hatt en lillebror/søster (og jeg antar også sønn/datter) får lyst til å kaldkvele drittungen på skolen som mobber "babyen" deres. Det er langt ifra forsvarlig og vi vet selv at det er galt, men folk flest tenker nok som juryen i A Time to Kill (les boken/se filmen hvis du ikke har gjort det allerede).

Lenke til kommentar
Det finnes grunner til totalslakt for alle filmer. Point of view-prinsippet er at absolutt alt her i verden kan man se på fra en negativ vinkel eller en positiv. Eller begge. For din egen del så blir det din egen innstilling til ting som avgjør.

 

Diskusjon er godt for å utvide smaksløker (i dette tilfellet innen film). I tillegg er det artig, filmer som skaper diskusjon har i hvert fall oppnådd noe.

 

Det jeg reagerer på er at anmelder slakter filmen fordi han ikke liker moralen som utvises mot slutten. Der må jeg si meg veldig uenig. Når man får barn så blir det fort slik at alt man gjør er for ungene. Man foretar de riktige valgene fordi man ønsker at ungene skal ha en å se opp til, ungene blir en motivasjon og en inspirasjon til å strekke seg etter. Når dette rives vekk så er det ikke vanskelig å forestille seg at egne idealer forsvinner i tåken. Man mister helt oversikten over hva som er rett og galt og det irrasjonelle tar overhånd.

 

At dette så tydelig forekommer i Death Sentance er ikke grunn til å slakte filmen. Da har man ignorert konsekvensene det å miste et barn faktisk kan medføre. Så der føler jeg anmelder har gått seg litt vil og mistet akkurat det poenget litt av syne. Det er i hvert fall min vinkel mot filmen og det som trekker en god del ned er helt andre elementer, som tidligere nevnt. :)

 

For jeg er helt enig med anmelder i at moralen filmen utviser ikke er noe å strebe etter, tvert imot. Men det er i mine øyne absolutt ingen grunn til kritikk. Jeg forventer ikke at filmkarakterer skal følge min personlige moralske kode. Syntes også det er dristig å komme med slike antagelser om James Wan sin mening på hevnområdet basert på denne filmen. Det kan fort bli en enorm stråmann.

 

Synes hevntematikk er interessant, og likte godt The Brave One for eksempel. Death Sentence derimot forherligger de laveste instinktene i mennesket: ønsket om hevn - om øye for øye, tann for tann.

Lenke til kommentar
Death Sentence derimot forherligger de laveste instinktene i mennesket: ønsket om hevn - om øye for øye, tann for tann.

 

 

Om så stemmer, hva så? Hadde du likt filmen bedre om den forherliger en moral som du mer kan gå god for?

Forstår det ikke, jeg heller. Om regissøren står for det som fremstilles så skal ikke den moralske uenigheten trekke ned, og om han bare fremstiller en tanke som finnes i verden er det jo bare fint å se utradisjonelle tanker og motiver på skjermen.

 

Death Sentence derimot forherligger de laveste instinktene i mennesket: ønsket om hevn - om øye for øye, tann for tann.

 

 

Om så stemmer, hva så? Hadde du likt filmen bedre om den forherliger en moral som du mer kan gå god for?

Forstår det ikke, jeg heller. Om regissøren står for det som fremstilles så skal ikke den moralske uenigheten trekke ned, og om han bare fremstiller en tanke som finnes i verden er det jo bare fint å se utradisjonelle tanker og motiver på skjermen.

Lenke til kommentar
Death Sentence derimot forherligger de laveste instinktene i mennesket: ønsket om hevn - om øye for øye, tann for tann.

 

 

Om så stemmer, hva så? Hadde du likt filmen bedre om den forherliger en moral som du mer kan gå god for?

 

Ensidig, fordummende moral i den ene eller den andre retningen er vel aldri noe kvalitetstegn ved en film. Hvis filmen hadde kommet frem til den samme konklusjonen etter å ha reflektert over temaet, så hadde det kanskje vært en bedre film.

 

Det hender ofte jeg liker filmer som mener noe annet/har en annen moral enn meg selv, så lenge filmen argumenterer godt eller i det minste presenterer sitt syn på en interessant måte. Som jeg skriver innledningsvis i anmeldelsen så liker jeg mange filmer som minner om Death Sentence.

Lenke til kommentar

Moralen finner jeg nå hverken ensidig eller fordummende. Kill Bill gikk mye lenger i akkurat det, uten at det var noe negativt. For å utdype litt i spoiler, da handling blir avslørt:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
I Death Sentence har vi en kar som har ungene som sitt fundament i livet. De rives vekk og han finner seg selv i fritt fall. Det gir utløp i en selvdestruktiv handling som erstatter den andre og sirkelen fullbyrdes ved at han i praksis i stor grad ender opp som det han bekjempet. Det er jo også poenget ved at faren til gjerningsmannen er med, det viser at mannen som fikk sin sønn drept går hen og prøver å drepe en annen manns sønn. Det er et par skjulte symbolske scener i filmen for å illustrere dette. Finner fint lite tiltalende moral i det, den viser ganske så godt at Kevin Bacon sin rollefigurs handling ikke akkurat førte frem. Det gjorde jo også ondt værre, noe en av de andre karakterene i filmen prøvde å forklare han uten å nå frem. Så konklusjonen om ensidighet kjøper jeg personlig ikke helt, selv om det ikke nødvendigvis er negativt. For meg viste denne filmen hvor ille ting kan gå når man tar loven i egne hender.

 

Jeg skal ikke fortelle deg eller andre hvilken premisser man skal sette for å vurdere film, det får man selv avgjøre. Du er nå ærlig nok i anmeldelsen, det er det viktigste. For min egen del prøver jeg som best mulig å ikke anmelde moralen, men anmelde filmen, da jeg ikke anser meg som noen moralsk vokter når filmer sees (selv om jeg så absolutt gjorde det i tidligere år). Jeg ønsker velkommen både filmer som fremmer moral om at drap og hevn er riktig like mye som filmer som fremmer moral om at forsoning og tilgivelse er riktig. Så lenge det gjøres på en god måte. Akkurat her vakler Death Sentence litt grunnet vaklende regi. Men det var nå en interessant opplevelse, spesielt grunnet Bacon som stort sett redder filmen. :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...