Awesome X Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 De skal jo ikke SKRIVE "kaffe", og det bør jo de lære seg.Det bør jo være litt forklaring i media om hvordan man forstår seg på dette systemet såklart, og da burde det ikke være noe problem.. De skal jo bare trykke én gang på den knappen som har den bokstaven det er snakk om. Dette har lite med om man bruker ordbok når man skriver meldinger eller ikke. Det har svært mye med om man er vant til ordbok eller ei. Skal jeg skrive et ord tenker jeg ikke over hvilke taster jeg trykker på. Det går automatisk. Jeg ser det ikke som noe positivt at de vil prøve å endre min mobilbruk, og dermed vil jeg heller ikke se positivt på tjenesten. Har prøvd å tastet inn slik telefonnr. mange ganger før og det har aldri vært noen særlig positiv opplevelse. Å opplyse om hvordan folk skal trykke er også et tveegget sverd. For det først er du avhengig av å lære opp de som ikke kan det, men på en annen side virker det for de som tar dette som en selvfølge, at du tror de er idioter som ikke forstår noe så enkelt. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Ring Storebrand på 815 KAFFE... Festlig. Hørtes litt dumt ut, men er sikkert fornuftig. Prøvde på mitt nummer, funker jo ikke når jeg har masse nuller i det Lenke til kommentar
Vice Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Det har da ingenting med om man bruker ordbok eller ikke. Om man er såpass lite oppegående at man ikke klarer å skille mellom når man skal "skrive" et nr. eller man skriver en SMS, da er det vel andre ting som er mye mer problematisk enn akkurat dette eldgamle (og velprøvde) konseptet(som kanskje er for vanskelig for oss her i nord??) Om man likevel sliter med problemet å skille "nr. og ord konseptet" da tar det jo ikke voldsomt lang tid før man ser at man taster inn tall istedet for bokstaver på displayet? Ærlig talt burde det heller ikke være nødvendig å "lære folk hvordan de skal taste" da dette konseptet er såre enkelt å forstå/finne ut av. Endret 27. mars 2008 av Vice Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 De skal jo ikke SKRIVE "kaffe", og det bør jo de lære seg.Det bør jo være litt forklaring i media om hvordan man forstår seg på dette systemet såklart, og da burde det ikke være noe problem.. De skal jo bare trykke én gang på den knappen som har den bokstaven det er snakk om. Dette har lite med om man bruker ordbok når man skriver meldinger eller ikke. Det har svært mye med om man er vant til ordbok eller ei. Skal jeg skrive et ord tenker jeg ikke over hvilke taster jeg trykker på. Det går automatisk. Jeg ser det ikke som noe positivt at de vil prøve å endre min mobilbruk, og dermed vil jeg heller ikke se positivt på tjenesten. Har prøvd å tastet inn slik telefonnr. mange ganger før og det har aldri vært noen særlig positiv opplevelse. Å opplyse om hvordan folk skal trykke er også et tveegget sverd. For det først er du avhengig av å lære opp de som ikke kan det, men på en annen side virker det for de som tar dette som en selvfølge, at du tror de er idioter som ikke forstår noe så enkelt. Hvorfor prater du om ordbok? Dette skal jo ikke skrives i en melding, men direkte på 'desktopen' på mobilen, akkurat slik du skriver inn 987 65 432. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Hvorfor prater du om ordbok? Dette skal jo ikke skrives i en melding, men direkte på 'desktopen' på mobilen, akkurat slik du skriver inn 987 65 432. Er jeg vant til å skrive kaffe som 552333333 (uten ordbok) er det unaturlig for meg å skrive det som 52333 (med ordbok). Det er også unaturlig for meg at det står 52333 på displayet når jeg skal skrive kaffe. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Hvorfor prater du om ordbok? Dette skal jo ikke skrives i en melding, men direkte på 'desktopen' på mobilen, akkurat slik du skriver inn 987 65 432. Er jeg vant til å skrive kaffe som 552333333 (uten ordbok) er det unaturlig for meg å skrive det som 52333 (med ordbok). Det er også unaturlig for meg at det står 52333 på displayet når jeg skal skrive kaffe. Som sagt, ordbok eller ei, det har ingenting med saken å gjøre! Og reagerer du virkelig på om tallene som kommer fra det respektive ordene er riktig? Om du har skrevet kaffe hundre ganger før, så tviler jeg på du husker hvordan tallene så ut. Jeg kan overhode ikke se noe problem med dette, på ingen måte. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Hvorfor prater du om ordbok? Dette skal jo ikke skrives i en melding, men direkte på 'desktopen' på mobilen, akkurat slik du skriver inn 987 65 432. Er jeg vant til å skrive kaffe som 552333333 (uten ordbok) er det unaturlig for meg å skrive det som 52333 (med ordbok). Det er også unaturlig for meg at det står 52333 på displayet når jeg skal skrive kaffe. For å være helt 101% ærlig høres det ut som du bare prøver å gjøre deg dummere enn du er for å kverulere... Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Tja, man kan begynne å lure. Dette har ingenting med ordbøker å gjøre. Det er et opplegg som har vært i bruk mye lenger enn orbbok og sms. Et tall tilsvarer en del av alfabetet. Istedenfor å få tallet får du en bokstav. Bokstaven står under tallet du skal trykke på. Hvis du ikke klarer det så får du ringe opplysningen å fortelle at du er evneveik og be om hjelp Å ringe et nummer og å skrive en sms er to forskjellige ting. Værre er det ikke. Endret 27. mars 2008 av bo1e Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 HVA med oss som har 0 i nummeret da... 2 ganger!! Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) HVA med oss som har 0 i nummeret da... 2 ganger!! Synd for oss, jeg har sifferet 0 i nummeret mitt fire ganger og tallet 1 en gang. Dermed blir det ikke noe spennende ordspill med mitt mobilnummer formatert som et tekstnummer. Må innrømme det har noe for seg, jeg skulle ringe kundeservice til MTU som var 02MTU og nå kan jeg huske det nummeret lett. Endret 27. mars 2008 av Submariner Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Hvis du ikke skriver telefonnummeret ditt i l33t speak da Lenke til kommentar
Essem Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Hvis du ikke skriver telefonnummeret ditt i l33t speak da hehe... Da skulle det ikke være noe problem å huske nummere.... nerding har sine fordeler Lenke til kommentar
Ole-P Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Fant akkurat ut at nummeret mitt er xxx-BANAN. Nå venter jeg bare på at Bama skal ringe og gjøre meg rik. Forresten hadde supporten til Lucas-Arts det mest geniale nummeret jeg kan huske: 1-800-STAR-WARS Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 to nuller, tre par, og nesten bare vokaler i l33t med en G på slutten. Mobyson-nummere suger til dette. Dessuten har jeg P1 med helt forskjellig tastatur fra vanlig, så jeg ville slite med disse greiene. KAFFE for meg ville blitt 6a441...her ser dere... Men la oss bare droppe konseptet, det virker for sent for oss nordmenn... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Mange her som misforstår: Konseptet er ikke å gå fra nummer til ord, men å gå fra ord til nummer. Selvfølgelig kan man være heldig å allerede ha et nummer som kan mappes til et fornuftig ord, men poenget er at dersom man feks. ønsker seg "STAR WARS" som nummer må man be operatøren sin om å få det nummeret som passer til dette, som blir:78279277. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Og poenget er ikke at det skal være lettere å taste. Det skal være letere å huske hva det er... Det er en god gunn til at jeg husker nummeret til "Hurtigruta-bilglass" og det har ingenting med min (manglende) interesse for bil eller glass... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Hvert siffer kan oversettes til 3-4 bokstaver så det blir jo en del mulige kombinasjoner. Et tips til å finne ut hvilke ord et tall kan oversettes til er å skrive tallet på mobilen med T9 ordbok påslått. Da finner man ut om det er noen ord som passer tallkombinasjonen. Prøv gjerne med f.eks de 7 siste sifrene, 6 siste osv. Finnes det noen nettside som analyserer dette litt grundigere og prøver med både 8, 7, 6 sifre osv i en sleng? Og kan bruke norsk og engelsk ordbok samtidig? Sånn at man kan lete etter bra tekstnumre? Lenke til kommentar
rwdf Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Rema har brukt dette systemet i lang tid allerede, de reklamerer med at man kan få middagstips ved å skrive et eller annet nøkkelord på SMS til nummer 0REMA (evt 07362). Lenke til kommentar
Steina Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Hvert siffer kan oversettes til 3-4 bokstaver så det blir jo en del mulige kombinasjoner. Et tips til å finne ut hvilke ord et tall kan oversettes til er å skrive tallet på mobilen med T9 ordbok påslått. Da finner man ut om det er noen ord som passer tallkombinasjonen. Prøv gjerne med f.eks de 7 siste sifrene, 6 siste osv. Takk for tipset. Det sto ikke nederst i artikkelen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg