Gå til innhold

Skademodell i Gran Turismo? (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lei av å høre at de skylder på bilprodusentene. Andre utviklere får det til. Tenker selvsagt spesielt på begge Forza-spillene. Det var visstnok BMW som var den vanskeligste å ha med å gjøre for Turn 10, men de fikk da med dem også.

 

Problemet med å implementere en skademodell i ettertid er selvsagt at den griper inn i spillmekanismen på veldig mange måter. I tillegg er det snakk om svært store mengder data. Det er jo ikke bare noe man legger på toppen, det krever ganske fundamentale endringer i fysikkmotor, grensesnitt, krav til dataoverføring under flerspiller, bare for å nevne noe.

Lenke til kommentar

Høres veldig interessant ut, håper de får til en skikkelig skademodell.

Noe more realistisk kjøring, og skademodell ville ført GT til topps. Det som plager meg er den totalt arkade-pregede følelsen på bilen, og med skademodell kunne de kanskje implementere funksjonen til å faktisk "rulle" med bilen. Det er en liten ting men sier mye om fysikken i spillet.

Lenke til kommentar
– Vi har veldig, veldig lyst til å ha skademodellering på bilene våre. Vi har hatt mange diskusjoner med produsentene, og selv om de hatet tanken på å skade bilene til å begynne med har de langsomt begynt å skifte mening.

 

Hvem er det de tror de lurer? Dette blir for dumt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Problemet med å implementere en skademodell i ettertid er selvsagt at den griper inn i spillmekanismen på veldig mange måter. I tillegg er det snakk om svært store mengder data. Det er jo ikke bare noe man legger på toppen, det krever ganske fundamentale endringer i fysikkmotor, grensesnitt, krav til dataoverføring under flerspiller, bare for å nevne noe.

 

Korrekt. Uten skademodell kan en klare seg med tabellbasert fysikk, med objekt endinger under drift vil man måtte implementere realtime matematisk fysikk (ihvertfall om skademodelleringen er noe nærheten av virkeligheten).

 

Den største ulempen med realtime matamatisk basert fysikk har hittil vært CPU'ens hastighet, disse beregningene tar dessverre litt tid.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe krav for meg når jeg spiller alene. Har storkost meg gjennom samtlige av de 4 forfølgerne uten et snev av skade. Mulig det er fordi at når jeg kjører GT, så kjører jeg bil på ordentlig. :wee:

Men online...da snakker vi om noe helt annet. Der bør det være skade i fleng. Spillere man møter online er som regel vokst opp i Idiotland, og har gått en lang og vanskelig skole på Idiotiskolen og har lært alt man trenger for å fremstå som, ja jeg trenger vel ikke si det.

 

Men å legge til skade senere? Nå er jeg ikke mye ekspert i å lage 3D-modeller, men skal man først ha skade bør da alle bilmodeller være laget fra start for nettopp det formålet vel? Motor må faktisk befinne seg under panseret, for ved et krasj kan jo panseret flyge av. Alt av karosseri må kunne krølle seg på realistisk vis, og evt. falle av. Og da har man ikke kommet til teksturer ennå.

 

Igjen, jeg er ikke mye til ekspert på området. Men om dem skal legge til skade på fullspillet etter at det har kommet ut, må det bli en jumbojet av en oppdatering(?)

Lenke til kommentar

Det er vel nettopp dette du nevner her, Tharos, som gjør at gt-folka gruer seg litt til å lage skademodell. Folk har skyhøye forventninger til grafikk og det generelle visuelle uttrykket samt kjøre-"simulatoren". Derfor kreves det enormt mye at utviklerne for å kunne fullføre en tilfredsstillende skademodell på samtlige biler som samtidig gir deg den realismen gt er kjent for.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Men å legge til skade senere? Nå er jeg ikke mye ekspert i å lage 3D-modeller, men skal man først ha skade bør da alle bilmodeller være laget fra start for nettopp det formålet vel? Motor må faktisk befinne seg under panseret, for ved et krasj kan jo panseret flyge av. Alt av karosseri må kunne krølle seg på realistisk vis, og evt. falle av. Og da har man ikke kommet til teksturer ennå.

 

Joda, men akkurat skader sånn sett er ikke vanskelig.

 

Det som er problemet er hvordan en skade, påvirker bilens kjøreegenskaper. La os si at bakre støtdemper ikke lenger har fullt løft, et av stemplene i motoren tar kvelden eller vingen bak blir bøyd 7cm opp på den ene siden.

 

Altså; beregningene som skal til for å få bilens kjøreegenskaper til å oppføre seg som i virkeligheten når et eller annet ikke lenger har sine opprinnelige egenskaper.

 

Ergo: Fysikkmotor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
... gir deg den realismen gt er kjent for.

GT er pent visuelt, men ikke særlig realistisk fysikkmessig. Mange tar det visuelle ytre som en bekreftelse på god indre fysikk og dermed har spillet (ikke simulatoren) har fått et godt rykte.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...